PN; Chatus 2006

• John Copier

Ik heb nog nooit van deze druif ook maar iets gehoord of gelezen. Nu in het glas, (nu is gisterenavond) de Chatus 2006 Vin de Pays des Coteaux de L 'Ardeche met 13% Alc. Gemaakt van 115 jaar oude stokken en naar men zegt gevrijwaard van de phylloxéra en dus van voor die noodlottige periode. De stokken zouden niet elk jaar druiven geven. Kennelijk in 2006 wel.

In het glas een robuuste ondoorzichtige rode duivel. Even snuffelen. Dit heeft karakter. Doet mij een beetje aan syrah denken. De wijn is zeer tanninerijk. Heeeeeeel veel bitters. Eigenlijk moet je de wijn nog een paar jaar wegleggen maar gezien zijn gebrek aan stevige zuren, naar mijn mening een beetje te weinig zal het ouderen 'h niet gemakkelijk vallen. Opdrinken dus binnen een jaar of 5. Of de tannines dan versmolten zijn weiger ik op voorhand te geloven. In het glas dus een ondoorzichtige wijn tegen zwart aan. Wel is er een paarse gloed.

In de neus pruimedanten, wat kaneel/zoethout, vanille, kersen, bramen en niet te missen de moerbeivrucht. Die laatste en de pruimen hebben de overhand.

In de mond komen de bitters als eerst door. Tannines als een bankschroef. Weinig zuur. Dan komen de pepers en de rest van het fruit door.

De wijn staat als een huis en blijft lang hangen. Deze wijn is gezien zijn tannines niet aan iedereen besteed. Een echte liefhebberswijn dus. 15/20

Een vriend van mij heeft deze wijn van vakantie megebracht. Jammer genoeg maar één fles. Hoe dom kan je zijn. (Ik heb dit in iets andere woorden in zijn oor gefluisterd zodat we in september nog wat kunnen verwachten want eigen glazen ingooien doen we niet.)

John

• Peter vdB

John, dit klinkt als het soort wijn waar ik véél affiniteit mee heb. Niet mean stream, ontoegeeflijk, soms klikt het soms niet, maar àls zo'n wijn op dronk is…

Leuk om te lezen!

• Ludo

Geachte,

Kan u wat meer specifiek zijn in verband met het domein of de producent van deze chatus,er zijn er naar m.i. minstens een drietal verschillende producenten ,ik som ze even voor u op die ik ken :

Vignerons Ardechois,

La Cevenole,Rosières,

Cave Lablachère,

Ter info in de Ardêche trachten ze deze toch wel ietwat bijzondere druif nieuw leven in te blazen.

Vriendelijke groet

LudoJohn Copier schreef:

>

> Ik heb nog nooit van deze druif ook maar iets gehoord of

> gelezen. Nu in het glas, (nu is gisterenavond) de Chatus 2006

> Vin de Pays des Coteaux de L 'Ardeche met 13% Alc. Gemaakt

> van 115 jaar oude stokken en naar men zegt gevrijwaard van de

> phylloxéra en dus van voor die noodlottige periode. De

> stokken zouden niet elk jaar druiven geven. Kennelijk in 2006

> wel.

>

> In het glas een robuuste ondoorzichtige rode duivel. Even

> snuffelen. Dit heeft karakter. Doet mij een beetje aan syrah

> denken. De wijn is zeer tanninerijk. Heeeeeeel veel bitters.

> Eigenlijk moet je de wijn nog een paar jaar wegleggen maar

> gezien zijn gebrek aan stevige zuren, naar mijn mening een

> beetje te weinig zal het ouderen 'h niet gemakkelijk vallen.

> Opdrinken dus binnen een jaar of 5. Of de tannines dan

> versmolten zijn weiger ik op voorhand te geloven. In het glas

> dus een ondoorzichtige wijn tegen zwart aan. Wel is er een

> paarse gloed.

>

> In de neus pruimedanten, wat kaneel/zoethout, vanille,

> kersen, bramen en niet te missen de moerbeivrucht. Die

> laatste en de pruimen hebben de overhand.

> In de mond komen de bitters als eerst door. Tannines als een

> bankschroef. Weinig zuur. Dan komen de pepers en de rest van

> het fruit door.

>

> De wijn staat als een huis en blijft lang hangen. Deze wijn

> is gezien zijn tannines niet aan iedereen besteed. Een echte

> liefhebberswijn dus. 15/20

>

> Een vriend van mij heeft deze wijn van vakantie megebracht.

> Jammer genoeg maar één fles. Hoe dom kan je zijn. (Ik heb dit

> in iets andere woorden in zijn oor gefluisterd zodat we in

> september nog wat kunnen verwachten want eigen glazen

> ingooien doen we niet.)

>

> John

• romke van dijk

Hoi John,

Als ik je notitie lees dan begrijp ik je 15 punten niet.

De wijn staat als een huis en blijft lang hangen.

In de neus pruimedanten, wat kaneel/zoethout, vanille, kersen, bramen en niet te missen de moerbeivrucht. Die laatste en de pruimen hebben de overhand….

Behalve dat de wijn nu flink heftig is zou ik toch een flink hoger cijfer verwachten.

Groet,

romke

• Eelco van Wieringen

Ik wel Romke. Ik vind deze beoordeling een verademing temidden van de punteninflatie waar vaak sprake van is. Omschrijving en waardering zijn consistent.

Salut,

Eelco

• romke van dijk

Eelco dank je voor het ventileren van jouw mening.

Groet,

romke

• Eelco van Wieringen

Beste Romke, bespeur ik een ondertoon?

Salut,

Eelco

• romke van dijk

Geen ondertoon hoor, ik vind het fijn jouw mening als groot wijnkenner hierover te weten.

Zolang het maar vinden blijft en je niet gaat issen.

Hartelijke groet uit een schitterend helder Den Haag aan zee.

P.s. hoop je binnenkort weer eens life te ontmoeten!

• John Copier

Deze wijn komt van Domaine de Bournet en dat zit in Grospierres. Naar ik begrepen heb kost de wijn € 36 per doos van 6. Die prijs is de wijn meer dan waard. Je krijgt daarvoor iets bijzonders. Nu is dit een wijn van 115 oude stokken. En wanneer het juist is dat men dit nieuw leven aan het inblazen is doet mij deugd. Ik ben wel nieuwsgierig hoe de wijn smaakt wanneer de stokken maar 35 jaar oud zijn. Bij “nieuw leven” moeten we dus nog lang wachten en het tot die tijd met deze oude stokken doen.

Dan de vraag van Romke. Waarom geen hogere waardering? Dat heeft in zeer belangrijke mate te maken met het feit dat de wijn naar mijn mening snel gedronken moet worden en dan moet je ook nog eens liefhebber zijn want het gevecht tegen de tannines zal tot aan de dood van de wijn je deel zijn. En die dood zou wel eens met een jaar of 5 een feit kunnen zijn. Ook heeft de wijn te weinig zuur. Verder is het een zeer correct glas maar naar mijn beschijden mening niet meer waard dan ik er voor heb gegeven. “Te veel van” en een “gebrek aan” geven bij mij de doorslag. Kan je daar mee leven dan heb je een puik glas.

John

• romke van dijk

Helemaal duidelijk John.

Hartelijk dank voor je degelijke antwoord.

Groet,

romke