Ik heb nog nooit van deze druif ook maar iets gehoord of gelezen. Nu in het glas, (nu is gisterenavond) de Chatus 2006 Vin de Pays des Coteaux de L 'Ardeche met 13% Alc. Gemaakt van 115 jaar oude stokken en naar men zegt gevrijwaard van de phylloxéra en dus van voor die noodlottige periode. De stokken zouden niet elk jaar druiven geven. Kennelijk in 2006 wel.
In het glas een robuuste ondoorzichtige rode duivel. Even snuffelen. Dit heeft karakter. Doet mij een beetje aan syrah denken. De wijn is zeer tanninerijk. Heeeeeeel veel bitters. Eigenlijk moet je de wijn nog een paar jaar wegleggen maar gezien zijn gebrek aan stevige zuren, naar mijn mening een beetje te weinig zal het ouderen 'h niet gemakkelijk vallen. Opdrinken dus binnen een jaar of 5. Of de tannines dan versmolten zijn weiger ik op voorhand te geloven. In het glas dus een ondoorzichtige wijn tegen zwart aan. Wel is er een paarse gloed.
In de neus pruimedanten, wat kaneel/zoethout, vanille, kersen, bramen en niet te missen de moerbeivrucht. Die laatste en de pruimen hebben de overhand.
In de mond komen de bitters als eerst door. Tannines als een bankschroef. Weinig zuur. Dan komen de pepers en de rest van het fruit door.
De wijn staat als een huis en blijft lang hangen. Deze wijn is gezien zijn tannines niet aan iedereen besteed. Een echte liefhebberswijn dus. 15/20
Een vriend van mij heeft deze wijn van vakantie megebracht. Jammer genoeg maar één fles. Hoe dom kan je zijn. (Ik heb dit in iets andere woorden in zijn oor gefluisterd zodat we in september nog wat kunnen verwachten want eigen glazen ingooien doen we niet.)
John