Zuid Afrika reis dag 11

• Ger

Ok, het is al weer dag 11, de laatste volle dag in Zuid Afrika. Natuurlijk gaan we ook vandaag er weer iets moois van maken. Wel staan er voor vandaag minder wijnen op het programma. Slechts 1 bezoek aan een winery. Verder gaan we een ritje maken op de brommer :D en vanavond eten we rustig in ons guest house. Ten eerste kun je er goed eten en daarnaast begint volgens mij toch enigszins de vermoeid toe te slaan.

Vandaag geen bubbels maar wel de L’illa Eilandia Noble Late Harvest die gisteren niet echt uit kwam. Nu maar met fruit proberen :D.

Helaas Udo, wat mij betreft toch de wat mindere dessert wijn na al dat geweld van de afgelopen 10 dagen, maar het blijft natuurlijk persoonlijk.

Wel eindelijk weer ons omeletje, erg lekker met ruiden en kaas. Zo kan een mens de dag weer aan.

Na het ontbijt gaan we op weg voor ons winery bezoek. De gelukkige is in dit geval Elgin Vintners in, hoe kan het ook anders, de Elgin vallei.

Elgin is het fruit gebied van Zuid Afrika, vanwege zijn relatief koele klimaat. Naast de massa’s appels, dus ook wijn.

Elgin Vintners is er jong bedrijf van 6 druiven boeren. De wijn laten ze maken door de beste wijnmakers op hun gebied. Zo laten ze de syrah bijvoorbeeld maken door Niels Verburg, en zijn kunsten kennen we ondertussen. Bij Elgin noemen ze zichzelf dan ook “Publishers of Fine Wines”. Hun eerste wijn kwam in 2005 op de markt en alle druivenstokken zijn minder dan 10 jaar oud.

Na de ontvangst eerst maar proeven. Niet te veel doorslikken natuurlijk, wan we moeten nog op de brommer.

Wijn 210: sauvignon blanc 2008

Frisse strakke stijl. Krachtige zuren, citrus.

Echte zomer wijn. Dit is de vierde editie en daarmee de wijn waarmee ze in 2005 zijn begonnen.

Wijn 211: rosé 2008

Gemaakt van merlot. Veel fruit, droog en redelijke zuren.

Wijn 212: chardonnay 2008

Slechts 250 dozen gemaakt. Bourgogne stijl. 9 maanden op hout.

Mineralig, nog erg jong.

Wijn 213: viognier 2008

Ook de viognier is gemaakt door Niels Verburg. De wijn is krachtig, elegant, en heeft vooral tropisch fruit.

Wijn 214: merlot 2006

Beetje gesloten, dun, geen body. Vooral tannines en zuren. Niet mijn wijn dus. In mijn beleving was deze wijn vorig jaar veel beter.

Wijn 215: shiraz 2007

Spicy, peper, yoghurt. Ook jong maar de mooiste wijn tot nog toe (persoonlijk)

Wijn 216: Agama 2007

De Agama is het flagship, genoemd naar de Agama hagedis.

Cabernet – merlot blend. Donker fruit, kersen, maar ook deze wijn is nog erg jong.

Fruit

Dan is het tijd voor de lunch. Er komt quiche en salade op tafel, natuurlijk met de restanten wijn.

Dan is het tijd voor de brommers :D

Ze staan al te wachten…..

We gaan op quads scheuren door een natuurgebied. Onderweg een paar stops, onder andere om naar een oud ossenpad te kijken. Hierlangs trokken ze vroeger met ossenwagens de berg over.

Heerlijk om hier zo een paar uur rond te scheuren. De plaatjes spreken verder voor zich denk ik.

Stop onderweg

Ossenwagen route

Dan is het tijd om naar Schulphoek terug te rijden. Even de spullen op de kamer en dan is het tijd om onder het genot van een glas wijn, we hebben al uren geen wijn meer gehad, via internet in te checken voor de vlucht van morgen.

Wijn 217:Paul Cluver chardonnay 2008

Maar een ding over opgeschreven: hele mooie wijn.

Voor het diner nog even tijd om in de jacuzzi te gaan liggen :D

En dan hebben we natuurlijk nog wat wijn nodig voor het diner. Nu heeft Schulphoek een wijnkelder met minimaal 7000 flessen wijn. Dat kunnen er overigens ook 9000 zijn…..

Zoeken in de kelder

We kiezen oa de Springfield Life From Stone. Helaas bleek na het inschenken de Life From Stone de Special Cuvee te zijn…….dan maar een extra fles :D kunnen we gelijk vergelijken.

Wijn 218: Life From Stone 2008

Sauvignon blanc. Mooie strakke mineralige wijn. Strak, lange afdronk. De meeste uit de groep kozen de Life From Stone als beste. Detail, de wijngaarden voor de Life From Stone en de Special Cuvee liggen naast elkaar en worden verder hetzelfde gemaakt.

Verder dronken we tijdens het diner:

Wijn 219: Beaumont chenin blanc 2007

Heeft deze wijn hout? Het etiket zegt van wel, in geur en smaak is dit niet terug te vinden…

Dan hebben we nog een topper op voorraad:

Wijn 220: Grangehurst cabernet – merlot 1995

Jonge wijn, ik leur en geur. Dit was destijds een 5 sterren wijn.

Rood fruit, zachte tannines, complex, mooi in balans. Zou ook zo een top Bordeaux kunnen zijn!

Ons hoofdgerecht.

Wijn 221: Springfield, Methode Ancienne 2006

Chardonnay. Hout maar niet overdreven. Vanille, citrus, maar ook tropisch fruit, en een klein zoetje.

Wijn 222: De Krans Tawny Port…..

Dit was de port die eigenlijk voor ons diner bij Le Quartier Francais bestemd was.

7 jaar op fust. Mooi kruidig, vanille.

Ondertussen is Udo afgehaakt. 4 weken elke dag feesten is uiteindelijk 2 dagen te veel :D

Ik hou het nog een half uurtje langer vol, achteraf hoor ik dat de rest van de groep nog een klein half uurtje is blijven hangen.

Morgen de laatste dag.

Nog 1 dag genieten van dit heerlijke land, helaas afgesloten met 11 uur in een vliegtuig :(. Maar ja, morgen eerst nog leuke dingen doen.

• Udo Göebel

Weer dat boekje

Klaar voor de start?

Lekker scheuren

Even goed naar de gids kijken, oh nee luisteren

Houdt Piet zijn voeten droog?

Ja dus

In de verte Vergelegen

Een wijnbus zonder wijn!

• Ruud Göebel

Ja, maar wel met “wine wives” :P

Ruud.

• Robèrt Koopman

Wederom een prima verslag Ger.

Prikbordmedaille is voor jou!..(tu)

• chrisW

Ger,

weer een mooi verslag!

Ik neem aan dat Udo alles stiekum kopieert, zodat hij zodadelijk alles alleen maar achter elkaar hoeft te plakken om een fantastische folder te hebben om reisgenoten te werven voor een volgende reis.

ChrisW

• André

Udo,

Volgen mij moet je voor september al weer volgeboekt zijn.

Je moet wel een X( zijn om niet mee te willen?

André

Die echt zijn eerste smiley plaatst en alle voordelen van het nieuwe PB aan het ontdekken is.

• Udo Göebel

André Schreef:

——————————————————-

> Udo,

>

> Volgen mij moet je voor september al weer

> volgeboekt zijn.

>

>

ha ha, nee hoor geen enkele boeking tot nu toe. Zal er weer eens een nieuwsbrief aan wijden.

Als Ger's verslag compleet is zal ik alle postings even onder elkaar zetten.

• Dick Schinkel

Ger,

Alweer een mooi verhaal (tu)

De twaalfde dag ook nog van wat wijn genoten ?

Met smakelijke groet Dick

• Ruud Göebel

Ger het is 19.00 uur, dag 12 kan door! (tu):D

Ruud.

• Ger

Ruud,

het verhaal is net klaar :D. De foto's staan op het web.

Even nog een paar minuten hacken en het verslag staat on-line. X(

Kleine oproep……foto's……