Pet Nat

• Udo Göebel

Wie heeft er proefervaring met zogenaamde Pet Nat wijnen? Oftewel Petillant Naturel?

Na wat Googlen zag ik deze omschrijving van zo'n wijn:

De “Pétillant Naturel” Nouveau Nez is niet het resultaat van een tweede, met extra gist op gang gebrachte gisting op fles zoals gebeurt bij de Méthode Traditionnel. De Nouveau Nez wordt gebotteld tijdens de eerste gisting, en deze gisting gaat door op fles tot aan een (gewone) druk van zo'n 3,2-3,5 bar. Om de wijn finesse te geven wordt er wel een degorgement toegepast waarbij de gistresten de fles kunnen verlaten. Als de fles opnieuw − definitief − wordt afgesloten wordt er niets aan de wijn toegevoegd.

Doel van Damien is om een uitdrukkelijk vineuze wijn te maken. Hij plukt de chenin blanc rijp tot zeer rijp, zodat het aroma van de druiven een duidelijk stempel drukt op het eindproduct. Ook het achterwege laten van de liqueur d'expedition draagt bij aan het droog-vineuze karakter van deze wijn.

Zijn er andere varianten? Andere druivenrassen? Oftewel ik wil alles weten :)

• Ruud Göebel

Udo, dit lijkt op een aardig experiment, echter de eerste vraag die bij mij opkomt is: er ontstaat een ruimte tussen de wijnspiegel in de fles en de onderkant van de kurk, die groter is dan bij de méthode traditionelle. Ergo veel zuurstof boven de wijn, de kans op een oxidatieve wijn is dan meer dan aanwezig!

Ruud.

• Udo Göebel

Dat lijkt me sterk? Ik mag aannemen dat de fles tot 75 cl wordt aangevuld, alhoewel de tekst dat niet noemt.

• Olaf

Udo, ik heb er in November een 16tal naast elkaar geproefd. Een PetNat kan van veel druivensoorten gemaakt worden maar vooral in de Loire zijn er een groot aantal wijnmakers die natuurlijk vinifieëren en PetNat's maken. Zo vertelde me daar een wijnmaker “ Een echte mousserende wijn kan maar op één manier gemaakt worden en dat is met één enkele gisting op fles. Dat wat ze in Champagne maken is niet het echte spul”.

Groet,

Olaf.

• Olaf nummer 2

Fijn zo'n nieuw prikbord. Ik kan mijn eigen naam niet meer gebruiken want die is al in gebruik krijg ik als bericht.

• Olaf

Heb gezien dat ik mijn profiel kon wijzigen en nu gaat het gelukkig wel……en mijn originele bericht is automatisch aangepast.

Robèrt haal deze twee laatste berichten maar weg :-)

• Olaf

Een PetNat wordt normaliter niet gedégorgeerd en hoeft dan dus ook niet bijgevuld te worden.

Olaf.

• Eelco van Wieringen

Leg eens uit Ruud, ik volg je niet helemaal. Voor zover ik je wel volg, kan ik opmerken dat de concentratie CO2 tussen kurk en spiegel hoog zal zijn en oxydatie dus niet voor de hand ligt.

Salut,

Eelco

• Ruud Göebel

Eel, ik kwam tot mijn opmerking door deze zin uit het stukje van Udo: “De Nouveau Nez wordt gebotteld tijdens de eerste gisting, en deze gisting gaat door op fles tot aan een (gewone) druk van zo'n 3,2-3,5 bar. Om de wijn finesse te geven wordt er wel een degorgement toegepast waarbij de gistresten de fles kunnen verlaten. Als de fles opnieuw − definitief − wordt afgesloten wordt er niets aan de wijn toegevoegd.” Als je een degorgement toepast en er voor de weggeschoten ijsprop met gistresten, niet iets voor in de plaats komt verdwijnt er een zeker volume uit de fles en zal er omgevingslucht met daarin een bepaalde hoeveelheid zuurstof voor in de plaats komen, vandaar mijn opmerking. Ik zal er wel volledig naast zitten want Gay-Lussac was vroeger op school niet mijn allerbeste vriend! :D . Maar het hele bericht is voor mij wat duister want ik had van Pet Nat tot gisteravond nog nooit gehoord en Olaf beweert zelfs dat er helemaal niet gedégorgeerd wordt. Ergo, ik lees hier graag meer over!

Ruud.

• Olaf

Een PetNat is per definitie een natuurlijke (organische) wijn. Zo weining mogelijk interventie in de wijngaard en ook tijdens de vinificatie. Daarom normaliter ook geen dégorgement en geen filtering en dus wat sediment in de fles van de gisting.

Een heerlijke petnat is b.v. deze: l'Ô Gazeuse van Domaine de l'Ancestra (€12,50) van Cyril Alonso, verkozen in 2008 door Gault Millau als beste wijnmaker in de Beaujolais.

Ik probeer mijn proefnotities van november terug te vinden om nog meer tips te geven…….

Olaf.