Wijnproefclub zoekt proevers (regio Leiden-Den Haag)

• Marco Mansveld

Er is nog plaats in proefcub Forescate 07.

Deze club is door mij opgericht en bestaat op dit moment uit 5 vaste leden.

Wij zoeken al een tijdje uitbreiding!

Wij proeven gemiddeld 1 x per 6 weken en bij 1 van de leden thuis.

Degene die de organisatie heeft op een avond mag zelf het thema bepalen en koopt ook zelf de wijnen in.

Het budget is 25 euro per persoon, bij het groeien van de club willen we naar 20 euro.

We proeven in de regio Voorschoten/Voorburg/Den Haag/Leiden.

Meestal is het op een donderdagavond, maar ook weleens een andere avond. (altijd in onderling overleg)

We starten om 20.00 uur en proberen te eindigen rond 22.30 uur.

Het zou leuk zou zijn als je in het bezit bent van het wijnbrevet/wijncertificaat of vinologenopleiding, maar is beslist niet noodzakelijk.

Kom gerust eens een avond vrijblijvend en kosteloos kennismaken!

Met vr.groet,

Marco Mansveld

• Willem G

Beste Marco,

Er zijn al 2 wijnproefclubs in de regio Den Haag. Le Tire Bouchon in Voorburg en de Haagse Wijn Sociëteit in Rijswijk. Ik ben lid van beide. Momenteel vind ik een derde club iets te veel van het goede, maar misschien later….

Le Tire Bouchon heeft als ik me niet vergis een ledenstop momenteel. De Haagse Wijn Sociëteit (HWS) nog niet. De HWS heeft momenteel 12 leden; 5 vrouwen en 7 mannen. Minimaal 3 van de leden zijn vinoloog (maar het zouden er ook 6 of nog meer kunnen zijn; ik weet het gewoon niet.) Een aantal is werkzaam in de wijnbranche (of dat geweest). De anderen zijn gewoon echte liefhebbers. De leden wonen in de regio Den Haag, Voorburg, Leiden, Delft en Rotterdam.

Omdat mensen het druk hebben zijn we slechts zelden op een avond geheel compleet. Om die reden kan de HWS ook nog wel een paar leden gebruiken. Dus als je een keer wilt meeproeven.….neem even contact met me op.

De HWS (opgericht in 2005) zat een tijdje zonder een vaste locatie, maar we hebben nu weer een vaste plek gevonden; In Rijswijk in de Plaspoelpolder. Prima bereikbaar met het OV vanuit Den Haag, of met de auto vanaf de A4.

De HWS heeft de proeverij in de regel de 2e woensdag van de maand. Binnenlopen vanaf 19.30 uur. Start proeverij 20.00 uur. Tussen 22.00 en 23.00 uur eindigen we.

We stellen per jaar in overleg de thema’s vast. Op vrijwillige basis neemt een deelnemer de organisatie van een avond op zich.

De deelnemers betalen een geringe bijdrage voor het gebruik van de locatie en wat hapjes aan het eind van de proeverij. Iedere deelnemer neemt een wijn mee uit het thema van de avond. De regisseur van de avond stelt (ook een jaar vooruit) de minimum consumentenprijs van de mee te nemen wijn vast. (Het maakt een groot verschil of het thema Muscadet of Grand Cru Bourgogne is.) De regisseur ontvangt van de deelnemers een mail met de wijn die men in gaat brengen, zodat de regisseur de flights kan indelen. Afhankelijk van het thema proeven we al dan niet blind.

Het thema van de proeverij van 8 juli is Rode Loire. Augustus slaan we over. Op 9 september is het thema 2e wijnen van Grand Cru Classé's uit Bordeaux.

Als jij, of iemand anders, eens een keer mee wil proeven, neem dan even contact met me op. Mijn e-mail adres is prikbordwg@hotmail.com

Groeten,

Willem G.

• sjaak kaptein

Uitstekende informatie voor het zoeken van Marco.

Maar ik moet de eerste serieuze Muscadet proeverij in Nederland nog meemaken.

Goede voorbeelden van deze witte wijn die wat mij betreft bij de meest originele witte wijnen van Frankrijk behoort zijn in Nederland maar beperkt te koop.

Sjaak Kaptein

• Jeroen de Zeeuw

Sjaak …..dat moeten we doen…regel ik wat l'' Ecu…jij hebt Muscadet zat dacht ik…. Muscadet proeverij..ik heb er zin in.

• Marco Mansveld

Hoi Willem G,

Bedankt voor de informatie.

Le Tire Bouchin ken ik, sterker nog, ik ben er zelfs lid! Maar ik ben “pas” 5 x geweest, dus wellicht nog wat nieuw voor je..

Inmiddels ben ik vast lid. Ik heb zelfs de laatste keer je verjaardag gevierd met die mooie Sauternes!

Maar ok, ik heb dus zelf ook een proefclub opgericht in 2007. We hebben veel mensen zien komen en gaan en hebben momenteel 5 vaste leden. Waarvan 1 vinoloog en 2 met een wijnbrevet. We zoeken dus nog uitbreiding!

Er zijn veel enthousiaste wijnliefhebbers op prikbord die wellicht nog een (extra) proefclub zoeken.

Kom gerust eens vrijblijvend kennismaken. Het thema voor de eerstvolgende keer is waarschijnlijk Oostenrijk. Verder in het verschiet: Frankenland (Duitsland) en Alte Adige (Italie)

Gr,Marco

• Christian

Dag Marco,

Mijn vriendin en ik hebben wel interesse om een keer proef te proeven. Kun je mij wat verdere info mailen?

Alvast bedankt!

groet,

Christian Sandee

• Willem G

Hoi Marco,

Oei, ik had je dus moeten kennen….

Ik ben overigens van le LTB ook pas sinds dit jaar lid en niet heel veel vaker geweest dan jij. En met zo veel leden en regelmatig introducés ken ik nog lang niet alle namen. Je staat nog niet op de ledenlijst van 1 jan 09, maar ik heb je e-mail inmiddels gevonden en ik stuur je zo een mail.

@Christian; je mail heb ik ontvangen. Je krijgt vanavond een reactie.

Groeten,

Willem.