Het is dag 6, op het programma staat een chocolade workshop maar je hebt helemaal niets met chocolade. Wat doe je dan op een wijnreis? Juist ja, je doet een winery.
Donald, onze chauffeur brengt me naar Rijk’s. Als ik zo kijk naar de beoordelingen in Platter’s, moet dit goed zijn.
Rijk's
Aangekomen bij Rijk’s is de proefruimte verlaten. Even later komt er een schoonmaakster binnen. Ze vertelt dat de juffrouw die de proeverij normaal gesproken doet, naar de ban is en pas over een paar uur terug komt. Helaas het is niet mogelijk om te proeven……dan komt er een stem vanaf boven …….. A tasting? How many presons? One? OK I will do it.
Even later staat er een man voor mijn neus. Hij stelt zich voor als Pierre Wahl, de wijnmaker van Rijk’s.
Ja, dat kan in Zuid Afrika, zeker niet het arrogante gedrag wat je in Europa vaak tegen komt.
En wat proef je dan:
Wijn 1: Iceberg white 2005
Blend van chardonnay, sauvignon blanc en chenin blanc. De chardonnay heeft 2nd fill hout gehad. Dit is een gemakkelijk drinkbare wijn. Wel voldoende zuren en daarnaast tropisch fruit.
Wijn 2: Sauvignon blanc 2007
De druiven voor deze wijn worden ingekocht uit koele gebieden, daarnaast een gedeelte eigen druiven. Aromatisch, fris. Strakke stijl, wat drogend.
Wijn 3: chenin blanc 2007.
60% hout, waarvan 60% nieuw, Frans en Hongaars. Citrus en wat tropisch fruit. Duidelijk hout.
Wijn 4: chardonnay 2007.
11 maanden hout en daarna 1 jaar fles. 70% nieuw hout.
Naast het fruit is het hout wel erg aanwezig. Absoluut een eet wijn.
Wijn 5: Iceberg red 2004
38% merlot, 41 shiraz en 3% cabernet franc. Opvallend yoghurt en stevige tannines.
Wijn 6: Pinotage 2005
60% nieuw hout, 50% Frans, 50% Amerikaans.
Frisse stijl. Fruit, beetje zoet.
Wijn 7: Shiraz 2004.
40% nieuw hout. Rood fruit, peper. Redelijke zuren maar krachtige wijn.
Wijn 8: cabernet sauvignon 2004.
Veel fruit, zachte tannines en voldoende zuren. Zoetje, nogal hoog in de alcohol (15% op etiket).
Allemaal keurige wijnen dus. Zeker de moeite waard.
Met deze 8 extra wijnen is mijn vakantie totaal dus niet 232 maar 240
Na de proeverij snel terug naar Chocolade Nikki. Even Nikki een handje geschud, de groep was net klaar met de workshop. (Ik hou dan wel niet van chocolade, Nikki was niet verkeerd )
En dan nog even dit, na de workshop, kwam Udo op het eind van elk diner met zijn doosje bonbons op tafel…..hij raakte ze maar niet kwijt…..><
Tot zover de reis zelf. Nog wat laatste woorden om het verslag af te sluiten.
Tot een jaar geleden had ik geen idee wat bij Zuid Afria, en dan met name de wijnen te denken, en misschien hebben we tijdens de reis wel niet de doorsnee gezien maar wat me duidelijk is geworden:
- Zuid Afrika is zeker niet alleen het land van de grote massa, de meuk genaamd Kaapse prut.
- Een groot aantal wijnmakers streeft naar kwaliteit waarbij je ook moet denken aan zaken zoals het minimaliseren of juist uitbannen van chemische bestrijding middelen, het gebruik van spontane gisting en het gebruik van goede vaten. Dus hier geen gebruik van hout snippers en manipulatie door middel van gist enz.
- Wel is het gebruik van irrigatie (waar nodig) en aanzuren gebruikelijk. Bij Groot Parys bijvoorbeeld zoekt Eric naar de grens van irrigatie. De stokken krijgen geen druppel te veel.
Kortom, een aantal wijnmakers is op een goede manier bezig, zeker niet wat veel mensen hier in Nederland verwachten. Probleem is vervolgens wel om deze wijnen in Nederland voor het juiste bedrag aan de man te brengen. Ook in Zuid Afrika zijn ze zich hier van bewust!
Dan de “zachte” kant. Natuurlijk, verwacht van mij geen negatief verhaal, het was voor mij tenslotte de tweede maal en dat doe je niet als je niet razend enthousiast bent. Waarbij ik wel moet toevoegen dat ik om diverse redenen ook twijfelde, om wel mee te gaan. Uiteindelijk heeft Ruud mij over de streep getrokken en ik heb er geen spijt van.
Hulde natuurlijk aan de groep, want je moet het toch met zijn allen doen, en dan met name Udo, die een druk, maar onvergetelijk programma in elkaar getimmerd heeft.
Dan de hoogte punten….dit is natuurlijk persoonlijk maar voor mij, in willekeurige volgorde
- Groot Parys
- Scali
- Luddite
En kort daarop Grangehurst. Bij alle huizen een uiterst gastvrij ontvangst en daarbij super wijnen. Wat betreft Grangehurst, daar hebben we een aantal oudere wijnen van gedronken en die waren stuk voor stuk absoluut top, kortom, een wijn om in de kelder te hebben.
En als laatst het verslag.
Neem van mij aan dat het heeeeeel veel tijd heeft gekost. Ter plaatse, waarbij het soms niet mee valt omdat je en moet schrijven, en moet luisteren, en als man ben je nu eenmaal niet multi-tasking .
En dan hier elke dag (nou ja bijna) een verslag schrijven, en dat kost echt minimaal 3 uur….niet vervelend want door het schrijven beleef je als het ware alles opnieuw.
En mocht je er aan denken om ook ooit zo’n reis te maken…….DOEN