Cca’e Mmitte di Lucera 2006

Alberto Longo

Puglië, Italie

Volgens de overlevering moesten de producenten van deze wijn nogal haast maken met het persen van hun druiven aangezien ze slechts één dag de beschikking over een pers hadden die ze moesten huren van de grootgrondbezitters (lees de adel). Later is de term Cca’e Mmitte gebruikt voor een drinkgelach waarbij het de bedoeling was de wijn direct uit het vat in een glas te schenken, die in één teug leeg te drinken en opnieuw te vullen.

Corps studenten zouden dit heden ten dagen Ad Fundum noemen. Dat dit helemaal niks voor ons (fijnbesnaarde prikkers) is staat buiten kijf! Edoch zal ik mij voor de goede zaak opofferen en eerst een proefnotitie maken van een aandachtig geproefd glas en vervolgens de zelfde wijn nogmaals degusteren op de hierboven omschreven haastige wijze. Dit alles om tot een evenwichtig oordeel te komen HOE deze wijn gedronken dient te worden.

Kleur: rood

Neus: Amarene kersen, verkade biscuitjes (gek genoeg), salie-blaadjes en na enige tijd ook iets bloemigs wat ik bij gebrek aan een betere omschrijving maar even als viooltjes defenieer.

Smaak: In de aanzet vallen direct de frisse zuren op, die de wijn op een blindproeverij nogal eenvoudig in het vakje “Italië”te proppen zouden maken. Daarnaast veel soepel fruit en tegelijkertijd kruipt het besef, dat dit toch geen mak lammetje is, langzaam in je knar. De tannines zorgen voor een stevig mondgevoel en geven bijna de indruk dat er gekauwd dient te worden. Maar geen zorgen, het is geen “mes en vork” wijn. Wel is er sprake van enige complexiteit, smaaklagen ontvouwen zich in de mond.

Afdronk: Lekker lange afdronk die mooi zuiver blijft en aan het eind wat afbuigt naar laurier maar niet storend afbladdert.

Algehele indruk: Mooi glas wijn als je even door het zuur heen bijt. Daarna lekker gul en eigenwijs. Perfecte begeleider van gerechten met een kruidige tomatensaus.

Ad Fundum notitie: :)o

Kleur: rood

Neus: geen tijd

Smaak: zuur, schraal en bitter

Afdronk: brandend

Algehele indruk: niet lekker

Conclusie: Het is beter de wijn langzaam te drinken