Loire Wit

• VinnoTim

Beste winefreaks!

Na jullie fantastische hulp over Rhone wijnen….

Is nu Loire aan de beurt!

Ik leer graag de wijnen kennen uit het goede cq hoge segment, want mijn gedachten zijn zo: Vind ik de top niet lekker, dan hoef ik ook niet aan de basis te beginnen.

Hopelijk komt dit niet arrogant over, want top is natuurlijk voor iedereen verschillend kwa kwaliteit en prijs…..de absoluute top is voor mij ook onbetaalbaar gezien als Romanee conti, Chave, Guigal, Petrus, Cheval Blanc enz enz……..

Maar goed nu teurg naar de vraag!

Wat zijn de goede en tophuizen in de Loire en vooral de jaren! Het gaat om wit en droog tot half droog……geen zoet of het moet echt Top zijn.

In het verleden heeft Joost B uit Utr. mij al uitstekend geholpen met huizen als Huet, Briseau, Pierre Bise enz enz

Maar hebben jullie nog andere interesante huizen en importuers!!!

Hartelijk dank voor jullie hulp!

• MaartenZzzzz

Een wijn die je moet proeven is de Silex…..enough said

• Peter Z.

Naar mijn smaak moet Loire het juist hebben van de (edel-)zoete wijnen.

Denk hierbij aan Huet Constance, Huet Clos du Bourg, Baumard Quarts de Chaume, en natuurlijk niet te vergeten de prikbordfavoriet Moulin Touchais. Uiterst belangrijk voor de Loire vind ik trouwens de vintage die je kiest. Ga in het zoete segment voor jaren als 1990, 1997, 2002 en 2005.

Als je dan nog geen ‘klik’ hebt gehad, kan je het wel vergeten….

Cheers

Peter Z.

• Joost B

Tim,

Naast de genoemde namen heb je o.a. nog:

- Francois Chidaine - Montlouis/Vouvray

- Jacky Blot (Taille aux Loups) - Montlouis/Vouvray

- Philippe Foreau (Clos Naudin) - Vouvray

- Bernhard Fouquet (Aubuisieres) - Vouvray

- Eric Nicolas (Belliviere) - Jasnieres

- Eric Morgat (L'Enclos) - Savennieres

- Domaine de la Bergerie - Savennieres

En dan zijn er nog legio Layon/Anjou-huizen die prachtige wijnen produceren. Maar daar heb ik nog niet genoeg ervaring voor om dat te kunnen beoordelen…

Santé,

Joost

• Markvandewijn

Chateau Gaillard is een mooi adres!

http://gaillard-chateau-biodynamie-vin-bio-monteaux-val-loire.vincent-girault.com/gaillard_en.htm

Omgeving Mesland.

Plezier! Markvandewijn

• sjaak kaptein

Geachte Tim,

Ik draai het om.

Als de basis niet goed is ben ik niet of nauwelijks benieuwd naar de top.

Een goede wijnboer herken je aan zijn basis.

Je vraag is moeilijk omdat de Loire één grote schatkamer is met meer dan 1000 verborgen juwelen.

Er zijn meer dan 50 AC's.

De Loire is toch min of meer “une mer à boire”

Je hebt hier een aantal suggesties gehad.

Als je naar de betaalbare top zoekt is het aanschaffen van wat wijngidsen een aanrader.

Le classement kost ongeveer € 25,- in Frankrijk en beschrijft de beste wijnen (dikwijls met prijzen) die in Frankrijk en dus ook in de Loire te koop zijn.

Ook de Guide Hachette € 25,- kan je coachen bij het vinden van ontdekkingen.

Ik raad je in dit geval aan om je top in de Loire te zoeken.

Eén van de meest interessante en gevarieerde wijngebieden van Frankrijk.

Ben je ook geïnteresseerd in goede Muscadet, Côtes d'Auvergne, goede Cheverny, Côtes de Forez, goede Côtes Ronannaises, goede wijnen uit de Vendée (wat wordt daar op dit moment veel boeiends gemaakt) of ken je dat eigenlijk nog niet?

Probeer af te bakenen wat je nu eigenlijk wilt.

De Loire verdient veel aandacht.

Sjaak Kaptein