Le Pin

• Peter vdB

Het is wel een beetje een hype, geloof ik. De beste 100 biografieen. 100 spirituele plekken die je bezocht moet hebben. En ja hoor: de 100 wijnen die je ooit gedronken moet hebben. Alsof daar je geluk vanaf hangt. Toch hebben die lijstjes invloed. Sinds dinsdag kunnen de leden van de Brabantse Wijnsocieteit één fameuze wijn van dit lijstje strepen: Le Pin. Zie: www.brabantsewijnsocieteit.blogspot.com

Hartelijke groet, Peter

• John en France

Hey Peter,

Leuk om te lezen en uiteraard altijd geweldig om dromen cq wensen te verwezenlijken….maar ben toch wel enorm verbaasd te lezen dat jullie zo onder de indruk waren van deze Le Pin. Waarschijnlijk niet blind geproefd, want dan was de uitkomst een stuk minder geweest vrees ik. Heb nu 6 jaargangen Le Pin geproefd (1993 (mijn 1e Le Pin), 1995, 1996, 1998, 1999 en 2001)….inderdaad mythisch om in je glas te hebben en te mogen proeven en gelukkig ook bovengemiddeld goed…maar van deze jaargangen was er maar 1 groots…..de 1998…..de rest was niet slecht maar ook niet woooooow. En 1991 was voor Bordeaux alles behalve woooow……neemt niet weg dat je je 1e Le Pin nooit meer vergeet!

Vive Espagna

John

• Peter vdB

Ha Spanjaard! Toch wel, toch wel. BLIND geproefd. Henk had een mooie line up gemaakt. Van alle wijnen van deze avond waren de 1987 en 1991 juist de allergrootste verrassingen. Le Pin kreeg van mij drie *-sterren, mijn maximum. Leoville Barton kreeg ze vorig jaar ook, maar nu niet. Het blijft altijd spannend. En 1991 is inderdaad een desastreus jaar, de beruchte vorst in april. Mijn junior is van dat jaar en ik dacht eerlijk gezegd dat alleen enkele domeinen vlak bij de rivier erg fraaie wijnen hebben gemaakt, zoals Montrose. Sociande Mallet heb ik spijt van niet meer te hebben gekocht, die was ook waanzinnig verrassend. De Pichon 1987 is misschien niet mindblowing, maar wel volstrekt harmonieus en elegant. Proef ze daar, hartelijke groet, Peter

• Dick Schinkel

Dat was een heel mooie proeverij Peter,

En goed om te lezen dat een wijn die al lang op je “lijstje” staat dan eindelijk in je glas zit en de verwachting dan ook waar maakt (tu).

Met smakelijke groet Dick.

Wijnen moet men even voorzichtig uitzoeken als een vrouw, Daarmee bespaart men zich veel ergenis en geld.