Topic: off jaren in de Loire

• Peter vdB

Nu in het glas: Chateau de Fesles 1992, Bonnezeaux.

Prachtige gouden kleur. Geen denderende neus, wel honingimpressie. Mineralen. De smaak is volstrekt harmonieus, sappig, mollig, verfijnd.

Eigenlijk is deze witte wijn met zijn 17 jaar verbazingwekkend prima. Chenin Blanc natuurlijk. Maar dat verduvelde jaar. Ik dacht dat dit een off jaar was in de Loire. Nou weet ik wel dat je prachtige Hoge Bordeaux kunt savoureren uit off jaren (vorige week Le Pin 1991 en Pichon Logueville Baron 1987, twee droomwijnen), maar Loire? Die zou ik toch liever vermijden. Je koopt natuurlijk liever de superjaren. Vaag herinner ik me trouwens ook mooie Coteaux du Layons uit 1991. Wie weet er meer over off jaren in de Loire. Zijn de edelzoete wijnen dan toch een koopje?

• Juan

Peter,

Ben nog steeds onder de indruk van die Le Pin 1991 en Pichon 1987…..haast onmogelijk zou je denken……zeker die 87er….interessant!

Ik heb zelf ook nog 2 kistjes Bonnezeaux van Chateau de Fesles….1998 en 1999 en volgens mij zijn dat ook off jaren…..

Heb ze nog niet geopend…..

Hasta Luego

John

• Cor Balfoort

Bij zoete wijnen zijn de zogenaamde off-jaren vaak veel lichter van karakter. Maar mits goed gemaakt vaak zeer elegante wijnen die ook best een paar jaar mee gaan.