wine & dine in Kasterlee

• Juan

Gisteravond was het weer zo ver….onze halfjaarlijkse afspraak met mijn Belgische wijnvrienden in restaurant de Watermolen in Kasterlee.

Graag wil ik eerst wat kwijt over dit restaurant. Ik kom er nu zo´n 5 jaar om de 6 maanden en heb dit restaurant zien groeien van zeer goed naar sterrenniveau. Zou me niets verbazen mocht de ster binnen afzienbare tijd in de bus vallen. Zeker de combinatie met de kamers is perfect. Buiten dat hebben ze 1 van de mooiste buitenterrassen die ik ken. Alles aan De Watermolen is klassiek pur sang zoals je het alleen nog in Belgie kan vinden…..(tu)

Menu van de avond;

St Jakobsnootje crispy gebakken met avocadomoes en komkommerjelly, venkelsorbet en Ponzu dressing

Schartong met soufflé van langoustines (woooooooooow!)

Babykreeft in bouillon met allerlei groene lentegroenten

Piepkuiken op de plancha met geroosterde asperges, jus met morieltjes, pomme-fondant en wortelzalfje met dragon (briljant!!!!!!)

Belgische Blauwe Grevenbroecker met ruccola slaatje (deze blauwe kaas is wereldkampioen geworden, terecht!)

Citron-citron

Dan de wijnen……..alles blind geproefd

Thema wit: oude wereld 2001 tot en met 2006

Thema rood: 10 jaar terug….dus alles mogelijk als het maar 1999 is…….

Primosic Klin 2004 93/100

Gini 2005 Contrada Alvarenza 91/100

Georg Breuer 2001 Berg Schlossberg 94/100

Meursault 2002 Coche Dury 94+/100

Criots Batard Montrachet 2002 Fontaine Gagnard 95+/100

Batard Montrachet 2001 Paul Pernot kurk!!

Bienveneus Batard Montrachet 2006 Paul Pernot 96+/100

Pur Sang 2007 Dagueneau 94/100

Barolo Parusso Bussia Vigna Munie 1999 96/100

Vursu Vigneto Valeirano La Spinetta 1999 93/100

Chambertin Rousseau 1999 88/100

Richebourg Anne Gros 1999 89/100

Mauro Vendimia Selectionada 1999 98/100 wat een super verleidelijke wijn! voor iedereen WOTN

Percarlo 1999 89/100

Ridge Montebello 1999 96/100

Figeac 1999 87/100

Egon Muller spatlese 2003 96/100

Coullee de la Serrant N. Joly 2004 83/100 jakkes…..is er iemand die dit lekker vind? aan tafel in ieder geval niemand…..:S

Wat een fantastische avond met mooie wijnen. Mijn scores voor de 2 rode Bourgognes zijn erg persoonlijk en zeker niet gemiddeld…..de hele tafel ging bij deze flight uit zijn dak, maar zoals jullie weten vind ik deze wijnen niet te nassen……heb de punten naar boven afgerond door het euforisme van mijn tafelgenoten :D

Maandag 23 november is de volgende afspraak…bewust tijdens het wildseizoen. Er is dan alleen een rood thema…..Topbordeaux versus TopNapa in flights van 2………..uiteraard blind……ik weet al welke wijnen gaan winnen……sorry Bordeaux fanaten……

4 wijnen zijn al aangemeld: Petrus 1995, Screaming Eagle 1997, Harlan 1994 en Mouton 1982………

Hasta Luego

John

• Willem(***)

Mouton 1982..

Daar komt Hendrik niet voor over de loopplank (:D

John hebben we die avond geen Latour 1982? Dan is de winnaar bekend!

gr

****** 1/2

• ChrisW

Mooie wijnavond!

Zonde dat ze die top bourgonge s nog bij jou in het glas gieten….

De Petrus 1995 zal denk ik in de meeste blindproeverijen geen hoogvlieger zijn. Los van dat het niet echt top is (behalve de prijs dan), is de wijn denk ik ook niet expressief genoeg om tussen wat Amerikanen en wat oudere Bordeaux op te vallen.

Gegroet,

ChrisW

• Juan

Hey Chris,

ik deel je mening niet mbt Petrus. De 95er zal waarschijnlijk niet tegen zijn Amerikaanse concurrenten opkunnen, maar heb van de meeste jaargangen Petrus die ik gedronken heb waanzinnig genoten!

De 1989 (100/100), 1990 (100/100), 1998 (99/100) en 2000 (100/100) ga ik NOOIT meer vergeten!

Zelfs de 1997 gaf een geweldige performance toen we hem dronken bij de Librije tussen een briljante Hill of Grace 1992, 6 verschillende top Gaja's 97 en 98 en een amarone 1997 van Dal Forno…..

Kortom: voor mij is Petrus meer dan groots! De prijs laat ik even buiten beschouwing…..

Hasta Luego

John

• ChrisW

Don Juan,

Ik wil absoluut niet zeggen dat Petrus niet bijzondere wijnen maakt, juist in tegendeel!

Alleen de 1995'er is in mijn herinnering, als ik het label niet laat meewegen, zeker geen “bijna-100-punten-wijn” en door zijn eigenschappenis het denk ik ook nog eens geen wijn die het moet hebben van een blindproeverij waar expressievere, krachtigere en gerijptere wijnen naast worden gezet.

Zoals we trouwens op de fantastische proeverij, die JoostB enkele maanden geleden heeft georganiseerd, hebben kunnen ervaren, zijn de Coullees van Joly echt freaky wijnen waar je ook echt een beetje freak met een niet alledaagse smaakvoorkeur voor moet zijn om daar heel erg veel van te houden.

JoostB is duidelijk zo'n persoon, maar op de proeverij bleven de meeste deelnemers toen de ene na de andere jaargang voorbij kwam maar verdwaasd en gefocust in het glas staren in een desperate poging om de wijnen een goede plaats te geven. De wijnen zijn in ieder geval erg apart. Ikzelfde noteerde dat ik misschien gewoon niet “wijnintelligent” genoeg was om ze goed te begrijpen en te waarderen.

ChrisW

• Juan

Hey Chris,

Van de 8 personen aan tafel zijn er 5 1e sommelier van België geweest, maar die missen dus duidelijk “wijnintelligentie” ghehehehe

Hasta Luego

John