Chateauneuf du Pape 2007 : een hype ?????

• tomm

NEE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

In een hels tempo (2,5 dagen) 22 domeinen bezocht en tot de conclusie gekomen dat je een oenologisch genie moest zijn om iets slechts te brouwen in 2007. Op alle niveaus fantastische wijnen !!!!!!!!!!!!!

Naar m'n smaak 8 perfecte wijnen gedegusteerd (zuiver 100/100) en 3 potentiële (als het hout zich gaat gedragen).

Ik ga geen verslag schrijven maar ben wel bereid om vragen te beantwoorden, dus shoot …

Domeinen die ik bezocht :

Vieille Julienne

de Ferrand

Barroche

Janasse

Cristia

Grand Veneur

Clos des Papes

Pierre Usseglio

Olivier Hillaire

Roger Sabon

Mont Olivet

Mordorée

Clos St Jean

Marcoux

Boislauzon

Vaudieu

Pégau

du Caillou

Paul Autard

Giraud

buiten C9

Les Grands Bois

Mourchon

• Dick Schinkel

Nou Tom, welke waren dan die 8 + 3 ??? (:D

Met Smakelijke groet Dick

• tomm

Janasse VV

Barroche Pure

Clos St Jean, Deus Ex Machina

Clos St Jean, Combe des Fous

Pegau, da Capo

Clos des Papes

Pierre Usseglio, Mon Aieul

Pierre Usseglio, Deux Frères

en

Marcoux VV

Cristia VV

Grand Veneur VV

• Peter Z.

Hi Tom,

Fijn dat je voor ons op zoek gaat naar de toppers. Het zal hard werken zijn geweest >:D<

Met uitzondering van Combe des Fous (je moet keuzes maken), Da Capo (te duur), Marcoux VV (voor mij onbekende wijn) en Cristia VV (niet mijn stijl) heb ik zeven door jou genoemde (potentiele) 100 punten wijnen ofwel in huis, ofwel nog in bestelling. Ik ben een gelukkig man…(:D

Tot binnenkort!

Peter Z.

• ChrisW

Mooie lijst!

Zal ook wel een mooie trip geweest zijn.

Ik was eigenlijk van plan om het afgelopen weekend ook even naar cdp te gaan maar veel te drukke werkzaamheden hebben me hier helaas van weerhouden.

Ik heb wel een redelijk aantal van de genoemde 100-punters eerder dit jaar mogen proeven. Ik zou aan de meeste genoemde wijnen zelf geen 100 punten hangen maar dat is natuurlijk erg persoonlijk en lekker subjectief. Dat de meeste wijnen heel erg goed zijn en dat 2007 een heel goed jaar is, is voor iedereen natuurlijk inmiddels wel duidelijk.

De combes des fous en de clos des papes vond ik de beste van de genoemde wijnen die ik heb geproefd. Normaal vind ik de deus ex machina beter, maar in dit heel krachtige jaar vond ik de CdF beter (maar dat is natuurlijk ook maar gebaseerd op 1 proefervaring en mogelijk dan ook nog onderbewust beinvloed omdat de wijnmaker riep dat hij dit jaar de CdF beter vond).

ChrisW

• tomm

op enkele cuvées na is het hier zo wat hetzelfde in de kelder X(

btw, 't waren niet enkel de toppers die de reis schitterend maakten. ik genoot waanzinnig veel van de de normale cuvées die van uitzonderlijke kwaliteit zijn.

M’n ontdekking van de reis was de Ferrand. Loepzuivere C9 zonder één tikkeltje hout of kunstgreep (stijl Charvin maar naar m'n oordeel rijper en geraffineerder). Fantastisch bescheiden en minzaam wijnbouwer waar commercie van het allerlaatste belang is. Alle labeur richt hij op z’n wijngaard. Naar z'n oordeel kan hij niets (of misschien beter : wilt hij niets) veranderen aan de wijn in de kelder. Hij beweert dat als ie z’n druiven proeft bij de oogst hij reeds weet hoe de wijn zal smaken. Hij behoort tot de nieuwe (jonge) generatie wijnbouwers in C9, doch zijn eenvoud en bescheidenheid staat wat in contrast met de zelfzekerheid en het extroverte van de anderen zoals bv Barroux en Giraud, waar ik uiteraard ook het allergrootste respect heb.

Spijtig genoeg heel weinig beschikbaar (ik geloof zo'n 6 à 7.000 flessen). Prijs op het domein is een lachtertje (wel max. 3 flessen maar gelukkig heb ik dit quota kunnen verhogen naar 12 fl + 3 magnums :)o ).

• tomm

Chris,

ik vermoed dat je naar de proeverij van harry refereert. hou er mee rekening dat het toen vatstalen waren en dat de wijnen nu definitief zijn. de wijnen die veel hout hebben (bv Cristia, Grand Veneur en Autard) zijn nu nog wat moeilijk te beoordelen.

wat het tijdens zo'n reis natuurlijk wat subjectief maakt is dat de aanwezigheid van de omgeving, de sfeer, de wijnboer, … het allemaal zo smakelijk maakt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik bv de Clos du Caillou en Sabon veel hoger zou inschatten indien ze er vriendelijker zouden zijn.

tom

• Dick Schinkel

barroche Pure 2007 is deze al gebotteld ?? En wat kost deze? Met Smakelijke Groet Dick.

• ChrisW

Tom,

Ik heb de wijnen in CdP zelf geproefd. Ik ben daar eerder dit jaar twee keer geweest (de laatste keer een maand geleden). De komende maanden gaan we er ook nog wel een paar keer naar toe. Ik ben een grote grote fan van de wijnen en we hebben daar ook een leuk hotel-restaurant gevonden dat we inmiddels als ons tweede huis beschouwen (Mas des Aigras, net boven orange). De afgelopen jaren komen we er zo'n 4-5 keer per jaar.

Dick,

De Barroche Pure 2007 zit al in de fles. Er is in ieder geval 1 fles minder in de wereld want die heb ik al op (samen met Julien barrot die er vlgs mij meer van drinkt en aan bezoekers laat proeven dan hij op de markt brengt :D ).

ChrisW

• tomm

m'n allerbeste Dick, de wijn is niet enkel al gebotteld maar ik heb er ook al een volledige fles van leeggelabberd :)o

bij m'n bezoek werd me een fles geopend en het was zo goddelijk dat ik alle regels van beleefdheid aan m'n laars heb gelapt door te vragen om de fles te mogen meenemen (heb ze uiteraard wel betaald).

btw, ik moet bekennen dat ik niet enkel de beleefheidsregels heb overtreden maar ook de verkeerregels door voor de eerste maal in mijn leven tijdens het rijden een fles wijn aan de lippen te houden. dit spul is echt verslavend !!!!!