Albarino-tips (Rias Baixas-trip)

• Markvandewijn

In oktober/november van dit jaar wil ik een bezoek brengen aan de Rias Baixas (NW-Spanje).

Op Albarino-tour! Heeft iemand tips welke wijnhuizen ik absoluut moet bezoeken (mooie wijnen gemaakt door vriendelijke mensen)?

Zijn er ook nog eetgelegenheden die ik niet mag missen?

Markvandewijn

• Ronald Heijden

Beste Mark ,

Mooie reisplannen zeg ! Volgens de Hugh Johnson wijngids zijn momenteel de nu volgende

domeinen de beste van de 200 in totaal > Adegas Galegas , As Laxas , Castro Baroña ,

Coto de Xiabre , GERARDO MÉNDEZ , La Val , Marqués de Vizhoja , PALACIO DE FEFIÑANES ,

Terras Gauda , Quinto do Lobelle , PAZO DE BARRANTES , Santiago Ruiz , Valdamor en het

recentelijk nationaal bejubelde Viña Nora

Zelf was ik 2 weken zéér gecharmeerd van een Pazo Señorans tot nu toe mijn mooiste Rías Baixas.

Ben ook altijd dol op Martin Codax maar dat is geloof ik een wat groter bedrijf

Of de wijnmakers aardig zijn durf ik niet te zeggen maar dat lees ik graag in je verslag tzt het is er

in ieder geval prachtig qua natuur en de prijzen in de restaurants erg vriendelijk.

Groeten,

Ronald

• MVT

Beste Mark,

Op de afgelopen Fenavin ben ik gestuit op de enige biologisch werkende producent in Rias Baixas; Benito Santos.

Zeer zuivere wijnen van een gepassioneerd (en zeer aimabel) wijnmaker. Bijna niet te geloven, maar een van zijn wijngaarden staat iedere dag bij vloed met de voetjes in het (zee)water, en dat proef je! Ik ga er zelf ook naar toe in oktober, en ben zeer benieuwd. Het bedrijf zit in Vilanova de Arousa in het subgebied Val do Salnes

Naast de tips van Ronald is ook zeker Fillaboa een van de absolute tophuizen van het gebied. Buiten het stadje Salvaterra do Mino in het subgebied Condado de Tea. De wijngaarden lopen tot de rivier de Mino (de grens met Portugal, waar aan de andere kant de druif opeens Alvarinho en de wijn Vinho Verde heet)) De vrouwelijke wijnmaakster Isabel Salgado maakt zeer verfijnde wijnen. Proef vooral de cuvee Finca Monte Alto.

Qua verblijf kan ik in Sanxenxo Hotel Rotilio zeer aanbevelen. Super uitzicht op de Ria, en dat het restaurant een Michelin ster heeft is geen bijzaak…

Een andere culi tip is Pimientos de Padron bestellen waar je iets gaat drinken (als je ze niet spontaan geserveerd krijgt). Heerlijke kleine gefrituurde groene paprika-tjes, maar pas op! In ieder bakje zitten stiekum wel een of twee groene pepertjes…

Veel plezier.