PN: Reinhold Haart 1998

• Udo Göebel

Wat kunnen Duitse wijnen toch mooi ouderen!

Vanavond in het glas: Reinhold Haart Piesporter Goldtröpchen Riesling Kabinett 1998

Kleur: licht goudgeel

Geur: mineralig, vuursteen, zand, iets scherp, botrytis?, bloemig, witte perzik, kruisbes

Smaak: eerst heel fris, grapefruit, citrus, dan snel het zoetje, honing, dan een flink bittertje. Redelijke lengte. Toch wel een belevenis.

In kleur en geur zou ik niet verwachten dat de wijn al 10 jaar oud is. Hoogstens mist hij wat lengte en kracht, dus zou het niet veel langer bewaren. Maar met 8% alc. is zo'n flesje snel leeg :)o

• Juan

Hey Udo,

Heb toevallig een paar flesjes van Reinhold Haart Goldtröpchen Auslese Goldkapsel 1990 gekocht….nog peuters begreep ik…..ga er eerdaags toch 1tje opentrekken…..ben heel erg benieuwd!

Hasta Luego

John

• Udo Göebel

Ik neem aan dat er een flink verschil bestaat tussen rijpingspotentieel van een Kabinett en een Auslese, jouw 1990 zal ongetwijfeld nog lang meekunnen?

• Jacob Molendijk

Hallo Udo,

Altijd weer een interessante ervaring een rijpe Riesling te proeven.

De Reinhold Haart Piesporter Goldtröpchen Riesling Kabinett 1998 was in zijn jeugd zeer

gesloten en werd een aantal jaren op het weingut “weggelegd” . Men heeft eerst nieuwere jaargangen verkocht.

Tot een jaar of drie geleden nog op het wijngoed te koop!

Had zelf twee weken geleden een 1989 Piesporter Goldtröpchen Riesling Kabinett van Reinhold Haart

in het glas bij een “Ententerrine mit Gänselaber und Mangochutney”.

Verrassend fris en door het zoetje van de chutney werd de wijn bijna droog.

Genoot van een diner met rijpe rieslingen in Restaurant Schloss Monaise bij Trier, www.schloss-monaise.de

De patron hier, Hubert Scheid, heeft een fantastische collectie rijpe rieslingen waar hij super bij kookt!

Een aanrader voor liefhebbers!

Groet,

Jacob Molendijk

• Ludo

Beste ng,

Wij plannen in het najaar een bezoek aan Reinhold Haart,kan u ons wat info geven waar we zeker moeten op letten bij een bezoek,wat zijn de sterke punten en natuurlijk ook de eerder zwakke,maakt hij enkel bewaarwijnen ,welke cuvées zijn zeker te weerhouden ,enz?

Met dank

Ludo

• dirk

Belg?