Wijnadvies

• Patrick Woesthoff

Hallo allemaal,

Voor het proefclubje van een tante graag wijnadvies bij een bieten/haring salade

1 voorwaarde… wijn moet ROOD zijn :-)

hier volgen de ingrediënten:

bietjes

bosuien

gember

rucola

walnoten

haring

appel

gembersiroop

limoen

notenolie

olijfolie en mosterd

Ik zou zelf gaan voor een wijn met weinig tannine, licht gekoeld. (pinot uit chili of rode sancerre) Eelco kwam via de PM ook al met een (goed) advies.

wie nog meer?

gr. Patrick

• Eelco van Wieringen

Hoi Patrick,

Wat is dit nu weer voor een duivelse receptuur voor een haring/bietensalade!!! Die walnoten geloof ik nog, maar bij de mosterd begint het al te wringen terwijl ik bij de gembersiroop en de verse gember definief afhaak. Dit KAN niet lekker zijn. Of zit ik er compleet naast?

Je moet in mijn ogen de pure smaken van de aardse biet en zoute haring naast de verfrissende appel tot hun recht laten komen. Aangemaakt met wat creme fraiche, iets rauwe ui en eventueel een nootje. Maar niet bijzonder veel meer.

Een witte wijn hierbij is al een helse zaak, een rode al helemaal. Die trekt de zout/frisse smaken niet. Maar als het dan toch moet: zorg voor een gekoeld glas van een graad of 12 a 14 C, kies een licht type met weinig tannines maar wel een fris zuurtje. Bardolino, Cotes de Ventoux, Loire gamay of Beaujolais zijn er een paar.

Maar ik zou er stiekem een glaasje Manzanilla naast zetten.

Salut,

Eelco

• Mathieu Wechseler

Prachtig recept! Haringsalade met bieten kent wel tientallen recepten (uit Limburg, Duitsland Nord-Rheinwestfalen, Franken etc.., Polen enz.)

Ik zou voor een Duitse witte gaan, klassiek type Kabinett of Spätlese.

Wellicht ook een droge Oostenrijker (type Grüner Veltliner). Of een Duitse rosé (type Weissherbst) en desnoods een droge Franse rosé (Provence o.i.d.)

En als je dan al echt voor een rode moet gaan, probeer dan een Beaujolais Villages (goed gekoeld op 14°C)

Manzanilla is volgens mij te droog bij dit recept.

Succes ermee!

Amitiés,

Mathieu

• romke van dijk

Hoi Patrick,

Beetje raar recept, en ik volg Eelco helemaal in zijn tips om het allemaal wat puurder te laten zijn.

Werk je met top haring dan ben je al zo ver! Is de haring matig, dan zou ik hem niet kopen…

En in deze wat pure versie zou ik ook graag een Manzanilla drinken. Maar gewoon een mooie Fino is natuurlijk ook prima.

Groet,

romke