wijnavondje Gilze

• Peter Z.

Gisteren weer zo'n fantastische wijnavond in Gilze mogen beleven. Fantastisch om met z'n vijfen zo van wijn te kunnen genieten. Onbetaalbaar…

Maar wat hebben we geleerd…

Ten eerste dat de GPSH formule erg leuk is om een proeverijtje mee in te zetten. Team Willem G en ik haalden 58 punten, volgens mij niet eens zo heel slecht voor een eerste keer.

Na deze 10 GPSH wijnen volgden nog 32 wijnen, de meeste wijnen volgens het thema ‘bordeaux blends’, uiteraard blind. Deze werden ingebracht in drie groepen. In mijn woorden … groep 1: Is waarschijnlijk geen hoogvlieger; groep 2: Zou best mooi kunnen zijn; en groep 3: als dit geen top is weet ik het ook niet meer. (de echte naam van deze groep is beter niet publiceerbaar ;) )

In de eerste groep opvallend veel wijnen met kurk. Gelukkig dat de kurkwijnen in deze groep zitten, dachten we nog. De positieve uitschieters hier waren Lafon Rochet 1990 en zeker ook Dauzac 2000 en Ormes de Pez 1982

In de tweede groep bleef het feest aanvankelijk uit, maar gelukkig tegen het einde (en dat is puur toeval, omdat de flessen willekeurig uit de doos werden gehaald) konden we toch wel dik tevreden spreken over Vergelegen 2001 (dikke wijn), Philip Togni 1997 (wat een topwijn komt er uit Napa), Villa Fidelia 2004 (nieuwe wereld allures, maar zo mooi), en La Mission Haut Brion 1992 (zeer verleidelijk). Deze laatste is dan weer zo'n verrassing waar je van staat te kijken.

En dan groep 3, hier zou het vuurwerk moeten zitten. En dat zat er gelukkig ook tussen! Voor mij was Angelus 2001 (97/100) de mooiste, wat een lekker ding! Dikke wijn, en tegelijk zo elegant. Goede volgers waren Gazin 1988 (fantastisch mondgevoel), Chadwick 2005 (kwaliteit!) en Mouton 1994 (klasse, allicht iets drogend om perfect te zijn) en Amon-Ra 2004 (monster, duidelijke piraat!). Grootste teleurstelling was natuurlijk Lafleur vanwege de kurk :X . Hoe vaak krijg je Lafleur in je glas? Voor mij de eerste keer…en dan … kurk…

Ter afsluiting was de La Tour Blanche 2001 één van de zoetjes die best goed was binnen te houden (tu). Beter dan de gedeklasseerde Yquem 1992. De Fesles 1986 had het moeilijk zo aan het einde van de avond…

Al met al weer zo'n avond om niet snel te vergeten. Met dank aan de inbrengers, en natuurlijk helemaal aan de gastheer! Want het was klasse.

Cheers

Peter Z.

• Wolf

Hoi Peter,

uit groep 2 gaat mijn interesse uit naar 2 wijnen in het bijzonder:

- Vergelegen: is dat de Red of de ‘V’

- Villa Fidelia: ervan uitgaande dat dat Sportoletti is –> hoe scoor je dat ten opzichte van de absolute top? Hij staat naast een kanon (LMHB). Vind je het daar thuis horen?

Groet,

Wolf

• Peter Z.

Wolf

De Vergelegen was volgens mij de “red”. Misschien kan de inbrenger dit bevestigen.

Wat betreft indeling in welke groep, dat bepaalt de inbrenger zelf. Je mag daarbij je eigen criteria hanteren, als je de groepsindeling maar probeert de respecteren naar jouw inzichten. Indeling gaat niet op prijs van de fles, maar naar de verwachting over de wijn. Natuurlijk is verwachting soms wel aan prijs gekoppeld, maar zeker niet 1:1.

De Sportoletti stond in groep 2 vanwege zijn reputatie welke overigens werd bevestigd. Mijn score: 93/100. Wat prijs betreft had deze misschien beter in groep 1 gepast, echter zelfs in groep 2 kwam deze zeer goed naar boven. Een goede prijs / kwaliteit dus!

De LMBH was waarschijnlijk in groep 2 gezet omdat het een zeer mager jaar is, en daarmee het verwachtingspatroon getemperd is. Maar wellicht kan de inbrenger mij hier verbeteren. Als dan toch blijkt dat een groots huis als LMHB ook in magere jaren kwalitatief zeer hoog materiaal kan leveren, is dat natuurlijk een compliment voor het domein.

En zo hoop ik nog vele avonden met wijnfreaks te kunnen bomen over wijnen waarvan de ene meevalt en de ander tegenvalt…

Cheers

Peter Z.

• ChrisW

Klinkt als weer een mooie avond! Was er alleen wel genoeg wijn voor jullie allemaal?:D

De Lafon Rochet 1990 vind ik een meer dan prettige wijn. Echt een wijn die niet alleen lekker is maar waarvan ik ook graag na de snel opgedronken eerste fles een tweede fles van wil openen. Ook denk ik een goed voorbeeld van de zin van het kopen van Bordeaux in met name de goede jaren omdat dit soort relatief goedkope wijnen vaak beter uit de fles komen dan duurdere wijnen uit mindere oogstjaren. Ik zou hem dan ook eerder in de tweede of zelfs derde groep verwachten, maar de inbrenger had er kennelijk weinig fiducie in.

ChrisW

• Peter Z.

Voor de liefhebbers van lijstjes en eerste indrukken, dit was wat er na de 10 GPSH wijnen op tafel kwam:

groep 1:

Bellevue 1978 - dood

Beaumont 1979 - nog levendig, maar mooiste wel gehad

De Pez 1961 - kurk

Phelan Segur 1975 - tannines

Les Ormes de Pez 1982 - zeer fijn

Labegorce Zede 1982 - kurk

Sarget de Gruad Larose 2000 - nog erg hard

Tour de By 2003 - kurk

Giscours 1989 - mooi ontwikkeld glas

Lafon Rochet 1990 - heel mooi!

Dauzac 2000 - romig en vol glas

Les Romain VdP d'Oc Merlot 2005 - viel weg

groep 2:

Haut Sarpe 1998 - harde tannines

Vergelegen 2001 - dikke en zwoele NW wijn

L'Hermitage 1988 - dood

Ducru Beaucaillou 1995 - vlurk, of gewoon een slechte wijn

Enate Somontano Cab Sauv Reserva 2002 - helemaal niks

Grand Corbin Despagne 1990 - vreemde wijn

Laurel Glen 1996 - mooi!

Philip Togni 1997 - TOP!

La Mission Haut Brion 1992 - verleidelijk

Sportoletti Villa Fidelia 2004 - zeer fraaie “NW” wijn

groep 3:

Angelus 2001 - WOW! :)o

Mouton Rothschild 1994 - klasse, ietwat drogend (tu)

Amon-Ra 2004 - vette piraat :D

Chadwick 2005 - TOP! B)

Gazin 1998 - prachtig mondgevoel :)o

Lafleur 1993 - kurk ::o

Sassicaia 1995 - hoort dit in groep 3 :S

Zoetjes:

De Fesles 1986 - prachtig aperitief wijn

La Tour Blanche 2001 - WOW!

“Yquem 1992” gedeclasserde Yquem Sauternes - mist de klasse om zich Yquem te mogen noemen

• Juan

Hey Chris,

De Lafon Rochet was in groep 3 echt wel door het ijs gegaan……daar hoorde hij niet thuis. Groep 2 was achteraf de beste groep geweest.

De Vergelegen was inderdaad de RED……en kreeg van mij 94+/100. De wijn was nog erg jong. De meesten dachten aan 2003 of 2005…..

De La Mission Haut Brion had ik inderdaad bewust in groep 2 gezet omdat je van een 1992 niet veel verwacht…..hoe anders bleek het te zijn…..94/100

Mijn winnaar van groep 2 was de Togni 1997 met 96/100, gevolgd door Laurel Glen 1996 met 95/100

Winnaar groep 1 was Les Ormes de Pez 82 met 93/100 en Lafon Rochet 90 met 93/100

Groep 3 werd aangevoerd door Angelus 2001 (97+/100) en Gazin 1988 97/100, gevolgd door Mouton 94, Amon Ra 2004 en Chadwick 2005..allen met 95/100…..

Sassicaia 1995 had ik bewust in groep 3 gezet, ondanks dat ik al wist dat hij enorm door het ijs zou gaan……88/100….erg dun voor hetgeen je betaald…..nog 1 fles te gaan en dan is de kist eindelijk leeg! >:D<

Lafleur met kurk….grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!

Als je kijkt naar de verschillende scores in de groepen, dan is de indeling perfect geweest….

Prachtige avond! snel weer overdoen………

Ennuh Chris…..35 wijnen met 5 personen is inderdaaf wel genoeg…….

Hasta Luego

John