Gisteren weer zo'n fantastische wijnavond in Gilze mogen beleven. Fantastisch om met z'n vijfen zo van wijn te kunnen genieten. Onbetaalbaar…
Maar wat hebben we geleerd…
Ten eerste dat de GPSH formule erg leuk is om een proeverijtje mee in te zetten. Team Willem G en ik haalden 58 punten, volgens mij niet eens zo heel slecht voor een eerste keer.
Na deze 10 GPSH wijnen volgden nog 32 wijnen, de meeste wijnen volgens het thema ‘bordeaux blends’, uiteraard blind. Deze werden ingebracht in drie groepen. In mijn woorden … groep 1: Is waarschijnlijk geen hoogvlieger; groep 2: Zou best mooi kunnen zijn; en groep 3: als dit geen top is weet ik het ook niet meer. (de echte naam van deze groep is beter niet publiceerbaar )
In de eerste groep opvallend veel wijnen met kurk. Gelukkig dat de kurkwijnen in deze groep zitten, dachten we nog. De positieve uitschieters hier waren Lafon Rochet 1990 en zeker ook Dauzac 2000 en Ormes de Pez 1982
In de tweede groep bleef het feest aanvankelijk uit, maar gelukkig tegen het einde (en dat is puur toeval, omdat de flessen willekeurig uit de doos werden gehaald) konden we toch wel dik tevreden spreken over Vergelegen 2001 (dikke wijn), Philip Togni 1997 (wat een topwijn komt er uit Napa), Villa Fidelia 2004 (nieuwe wereld allures, maar zo mooi), en La Mission Haut Brion 1992 (zeer verleidelijk). Deze laatste is dan weer zo'n verrassing waar je van staat te kijken.
En dan groep 3, hier zou het vuurwerk moeten zitten. En dat zat er gelukkig ook tussen! Voor mij was Angelus 2001 (97/100) de mooiste, wat een lekker ding! Dikke wijn, en tegelijk zo elegant. Goede volgers waren Gazin 1988 (fantastisch mondgevoel), Chadwick 2005 (kwaliteit!) en Mouton 1994 (klasse, allicht iets drogend om perfect te zijn) en Amon-Ra 2004 (monster, duidelijke piraat!). Grootste teleurstelling was natuurlijk Lafleur vanwege de kurk :X . Hoe vaak krijg je Lafleur in je glas? Voor mij de eerste keer…en dan … kurk…
Ter afsluiting was de La Tour Blanche 2001 één van de zoetjes die best goed was binnen te houden (tu). Beter dan de gedeklasseerde Yquem 1992. De Fesles 1986 had het moeilijk zo aan het einde van de avond…
Al met al weer zo'n avond om niet snel te vergeten. Met dank aan de inbrengers, en natuurlijk helemaal aan de gastheer! Want het was klasse.
Cheers
Peter Z.