Een hoop vragen!
Wat antwoorden:
Hoe is de stijl van de Pommery vintages? Vol of elegant?
Grappig, bij de 2000 was mijn notitie: “fris, heel elegant, toch vol.”
Ondanks de leeftijd waren de meeste elegant.
Zijn ze Pinot Noir of Chardonnay gedomineerd?
Vintage is in principe 50/50
Maken ze een rijpe en/of levendige indruk?
Pas vanaf de 1992 is het gerijpt.
Steken de millesimes mijlenver boven hun standaard Brut Royal uit?
Ja! Alhoewel wij de gewone niet geproefd hebben deze keer.
Wel de Summertime en die haalde het niveau van de vintage niet, maar was toch heel correct
Wat is het verschil tussen de vintage en de vintage Cuvée Louise
Iets meer chardonnay (rond de 64%) en minder suiker. Brut Royal heeft zo'n 10 gram, Vintage 8 gram en Louise 4 gram of zelfs niets zoals de 1990. Voor de Louise zijn 80 plots (delen van Grand Cru wijngaarden) aangewezen die speciaal voor de Louise verbouwd worden. Alleen het beste deel van de de ‘tête de cuvée’ gebruikt.
Hoe is het om met zo'n man als Thierry Gasco te praten?
Wat is bij zo'n proeverij het belangrijkste gesprekonderwerp?
Fascinerend! Al 17 jaar de Chef de Cave, zeer open en eerlijk, bezeten van zijn vak.
Het ging toch vooral over zijn vak, de dingen des levens zijn voor een andere keer. Kleine details werden prijsgegeven, soms feiten die denk ik bedrijfsgeheim zijn. Ga ik dus niet prijsgeven. Tijdens de lunch ook over de combinatie met eten gesproken. De Pommery Dry Elixer beviel niet helemaal bij de kaas en terstond werd er een +40 years Tawny Rozés aangevoerd (ging idd beter).
Hoe is het niveau van deze vintage Champagnes in relatie tot andere bekende huizen die je kent?
Moeilijk te zeggen, daar ken ik de andere huizen niet goed genoeg voor. Was wel zeer aangenaam verrast door de kwaliteit, getuige ook mijn hoge score's. Ongetwijfeld wat geflatteerd door de aanwezigheid van Thierry.