PN: Monsanto Tinscvil 1997

• Peter vdB

Monsanto Tinscvil 1997

Indicazione Geografica Tipica Toscane

75% sangiovese en 25% cabernet sauvignon

Dakpannenbruine kleur en zéér minerale neus. Ik ruik dat zondoorstoofde terras, ik visualiseer mezelf acuut in Toscane.

En da's fijn! Wát een lekkere neus: pruimen en herfstbos. En de smaak is volstrekt op dronk, elegantie en finesse-tot-in-het-kwadraat.

Wow, wat vind ik dit een lekker en verfijnd glas. Ik moet constateren dat ik een zwak hebben voor dit Chianti-huis.

Was lekker bij de verse capucijners met gehaktballetjes. Was lekker bij Nederlandse geitenkaas. Is lekker nu.

Snik.

• iRalph

Peter, wat leuk dat je deze wijn gedronken hebt. Tinsqvil is zeer onbekend maar een prachtwijn. Zeker gekocht bij Silletti?

Dat je een zwak hebt voor Monsanto is niet gek. In mijn top 10 allertijden (waar nr 1 tot en met nr 10 in willekeurige volgorde staan) staat nog altijd Chianti Classico 1971 Riserva Il Poggio van Monsanto. Ik heb ze niet vaker beter in mijn glas gehad. Wellicht op een hand te tellen.

groeten, Ralph

(die durft te wedden dat Nemo 1985 van Monsanto niet veel zal onderdoen - wellicht niet eens- voor Sassicaia 1985

• Peter vdB

Yes, Ralph, Siletti heeft hiermee wel een troef in huis. Nemo ligt ook in de kelder. Sassicaia heb ik verschillende keren geproefd, misschien nooit op het toppunt van rijpheid?, maar ik vind dit typisch zo'n wijn waarvan de reputatie groter is dan wat ik op de tong eraan af kan proeven…

• Eelco van Wieringen

Ralph, ik had even geleden nog de '02 Sassicaia in mijn glas. Dit is een uitgave van de beroemde wijn waarbij ik me afvraag waarom ze het onder die naam op de markt hebben gezet. De lading dekt de vlag niet. Jij kent de wijn goed. Wat is jouw oordeel?

Salut,

Eelco

• Eelco van Wieringen

Peter, de wijn is een geweldig en rijk glas uit bovendien een topjaar. Nederlandse geitenkaas is overwegend fijn van smaak met een hoge zuurgraad. Het verbaast mij dat de combinatie van de twee voor jou een geslaagde was. In mijn hoofd schreeuwen kleine mannetjes dat het niet kan.

Gehaktballetjes daarentegen lijken me er prima bij. Maar je moet de smaak van de balletjes wel richting de wijn sturen. Hoe? Doe het volgende en vergeet het nooit meer!: meng een hele flinke hand geraspte Parmezano door het mengsel. Het resultaat is verbluffend.

Salut,

Eelco

• iRalph

Eelco van Wieringen Schreef:

——————————————————-

> Ralph, ik had even geleden nog de '02 Sassicaia in

> mijn glas. Dit is een uitgave van de beroemde wijn

> waarbij ik me afvraag waarom ze het onder die naam

> op de markt hebben gezet. De naam dekt de vlag

> niet. Jij kent de wijn goed. Wat is jouw oordeel?

>

> Salut,

>

> Eelco

De '02 was een jaar of 3-4 geleden best binnen te houden! Sindsdien heb ik m niet meer geproefd

• Peter vdB

Hallo Eelco. Weet je dat ik altijd al tevoren kleine mannetjes in mijn hoofd heb die vóóraf waarschuwen over wijn spijs combinaties. Daardoor ben ik volgens mij juist te behoudend. Ik maak zéér regelmatig mee dat een restje wijn de volgende dag met een combi die ‘toevallig’ is echt hemels smaakt. Zó heb ik dus de meer spannende combi's aangeleerd. Maar ik denk dat je een tikje beperkt beeld hebt van Nederlandse geitenkaas. Probeer eens aan een gerijpte kaas te komen (er is prachtige uit Drenthe). Die mag je van mij naast n'importe welke fraaie rode wijn zetten. Nelly maakte de balletjes naar een recept van Kaatje bij de Sluis. Er gaan wat plakjes gekookt spek omheen. En een sausje van fond met grove mosterd (ja dat kan!). Voor verse capucijners naar dit recept mag je mij wakker maken. Groet, Peter