Temperatuur kelder

• WilD

Daar is ie weer……. Zeker nu de temperaturen weer stevig stijgen zal ik niet de enige zijn die de temperatuurontwikkeling in de wijnkelder volgt.

Op dit moment al 19,8C. Vorige week was ie nog 17,7C. Als de buitentemperatuur tegen de 30C is wil de kelder wel met 0,3C stijgen per dag.

Moet ik me zorgen maken over mijn flessies of kunnen ze wel tegen een stootje???

• ChrisW

Ik zou me geen zorgen maken, tenzij het grootste deel van jouw kelder gevuld is met droge witte wijn die je lang wil opleggen.

In bijvoorbeeld Bordeaux zijn er veel grote kelders waar voor kapitalen aan stokoude wijn ligt (zoals bij Mouton) die in de zomer echt wel boven de 20 graden komen. Ook bij de perfectionisten van Leoville Las Cases wordt de opslagkelder van hun privecollectie meer dan 20 graden in de zomer. Toen ik aan de keldermeester vroeg waarom ze de temperatuur niet lager hielden, zei de beste man dat ze geloofden dat de seizoensschommelingen de ontwikkeling van de wijn ten goede kwamen en dat de wijn echt niet zou veranderen in azijn bij 22 graden.

ChrisW

Disclaimer: zelf neem ik geen enkel risico en heb een week geleden de wijnkoeling aangezet toen de temperatuur in de kelder de 15 graden bereikte :)

• Wim dL

Er zijn op het Prikbord de nodige draadjes te vinden over dit onderwerp.

Flesjes èn hun inhoud kunnen prima tegen een stootje, zij het dat een wijn zich bij hogere temperaturen sneller ontwikkeld. That's all.

• JoostB

WilD,

Ik zou me niet al te veel zorgen maken.

Zorg ervoor dat je je beste wijnen in dozen of kisten hebt, dicht op elkaar gepakt en dat de lucht stilstaat in de kelder (geen tocht dus!), dan kan de temperatuur in de kelder wel langzaam oplopen, maar dan zal het nog heel lang duren voordat de wijn ook ‘echt’ op deze temperatuur gaat komen en dan is het al lang weer winter…

Santé,

Joost