Beste Hendrik IV
Het aantal “aanbiedingen” zal naar mijn mening alleen maar toenemen. Koop alleen wat echt een goede deal is.
Het aantal goede wijnen dat in de wereld wordt gemaakt is de afgelopen 10-15 jaar geexplodeerd. Hier zitten regios bij zoals Spanje waar de klantenkring voor dure wijnen nog beperkt was en al die nieuwe betere wijnen proberen allemaal een klant te vinden. Australie is een goed voorbeeld van hoe dit afloopt.
Uiteindelijk is het ook gewoon een landbouwproduct en daar komt ook het begrip varkenscyclus vandaan. Als de prijs boven de kostprijs en een minimale marge ligt, neemt het aanbod toe totdat de prijs onder kostprijs daalt. Dat gaat al honderden jaren zo. De huidige economische crisis fungeert denk ik alleen als versneller voor een neerwaartse trend die toch onvermijdelijk was.
Ook in bijvoorbeeld het bejubelde CdP is niet alles perfect. Het op zich goede jaar 2006 verkoopt slecht voor veel van de duurdere wijnen en iedereen maakt zich grote zorgen over hoe ze de jaargang 2008 aan de man kunnen brengen (wat na de hype over 2007 ook echt niet eenvoudig gaat zijn).
ChrisW
PS. zelf koop ik nog steeds alles wat los en vast zit, maar dat is het gevolg van een prettige en verslavende ziekte en is zeker niet rationeel verklaarbaar