Oorlog in Duitsland?

• Udo Göebel

Van de site van Jancis geplukt:

Top German producers declare war

3 Jul 2009 by Jancis Robinson

In an extraordinary development, the 14 top German wine producers listed below have, in a letter, ‘declared war’ on Christian Verlag, publisher of the Gault Millau annual German wine guide compiled by Joel Payne and Armin Diel, pictured below. The producers want nothing whatever to do with the next edition, declaring they do not even want to be mentioned in it. The principal explicit reason for this unusual move is the producers’ exasperation at being expected to pay a ‘voluntary’ €200 to the publisher as well as being expected to supply tasting samples.

Weingut Knipser (Pfalz)

Helmut Dönnhoff (Nahe)

Egon Müller (Saar)

Meyer-Näkel (Ahr)

Fürst (Franken)

Philippi (Pfalz)

Heger (Baden)

Weingüter Bercher (Baden)

Gunderloch (Rheinhessen)

Heymann-Löwenstein (Mosel)

Johner (Baden)

Künstler (Rheingau)

Leitz (Rheingau)

Seeger (Baden).

These crème de la crème producers declare that they will refuse to participate in the guide’s tastings even if the €200 fee is waived. Writing on Die Welt’s website yesterday, Martin S Lambeck claims that relations between some German wine producers and the Gault Millau guide’s authors Joel Payne (until last year editor of Meininger’s Wine Business International) and Armin Diel (owner of Nahe wine producer Schlossgut Diel) have been strained for some time. Lambeck expects more German wine producers to join the ranks of those who have already declared war on the guide, which takes its name from the influential French restaurant guide founded by Henri Gault and Christian Millau. .

When the reviewed go into battle with reviewers it is usually because they believe they or their wares have been underestimated by the reviewer or the guide. But in this instance that is very far from the case. All of the producers listed above are regularly garlanded with praise in the Gault Millau Guide. Knipser was even nominated Payne and Diel’s producer of the year in the most recent edition.

A substantial number of Germany's top wine producers are also rumoured to have made their mandatory contributions to the official generic organisation, the Deutsches Weininstitut conditional, effectively preventing the Weininstitut from spending their money. The organisation may well run out of funds before this action can be settled in court. This could be a good time for Riesling lovers to learn German.

Zie ook deze Duitse site.

• John Copier

Ik was tijdens de vakantie bij Weingut Michel in de Badische Weinstrasse en daar was dit een heikel onderwerp. Ik begreep eerst niet waar de schoen wrong omdat er altijd een bijdrage aan de GM en Eichelmann is geweest. Iedereen betaalde graag zijn bijdrage omdat dit boeken zijn die graag worden geraadpleegd. Kennelijk gaan de bedrijven nu op hun kosten letten. (De nood is hoog wanneer € 175– voor de GM al te veel is). Bij Michel hoefde ik nog niet voor de geproefde wijnen te betalen maar uniforme gedragregels zijn volgens zeggen in aantocht. De top-bedrijven nemen daarin natuurlijk het voortouw. Het vrijelijk proeven gaat dus tot het verleden behoren. Maakt mij niet zoveel uit. Net als het verbod op roken zal het wel niet overal worden opgevolgd of met je aankoop worden verrekend. Aan de andere kant, wanneer de wijn(en) niet koopwaardig zijn, voel ik mij minder bezwaard om dan zonder een doosje de deur uit te lopen. Overigens ben ik wel benieuwd hoe dit verder gaat.

John

• John Copier

Toch vreemd nu ik al de berichten hierover lees. Ik heb toch heel duidelijk van de gesproken wijnboeren vernomen dat er in voorgaande jaren weldegelijk is betaald terwijl ik uit de berichten begrijp dat er nu (voor het eerst) een vrijwillige bijdrage is gevraagd. Ook vernam ik dat de vrijwillige bijdrage €175,– zou zijn en niet zoals genoemd €200,– Over die €25,– zal het wel niet gaan. Goed de diskussie wordt scherp gezet door de opmerking van Knipser dat hij niet gaat betalen om beoordeeld te worden en daarbij misschien met één of meerdere wijnen te worden afgeserveerd. Dat zal bij Knipser niet zo'n vaart lopen maar de kans bij de mindere goden is zeker aanwezig. Ik denk ook dat de onafhankelijkheid van een GM en Eichelmann bij betaling in het geding is. Sterker ik denk dat je als niet genoemde Winzer in voorgaande jaargangen dan een plaatsje in de nieuwe uitgave voor 2010 kan kopen. Nee, geen goede zaak.

John

• John Copier

Hieronder het mailtje dat in Duitsland door GM aan betrokkenen in deze klucht is rondgestuurd. Een “Friedensangebot” maar of ze daarmee de gespannen verhoudingen kunnen wegnemen weet ik niet. De zaak staat op scherp en dat zal wel even blijven. Ik begrijp er trouwens toch weinig van. Er is toch sprake van een win-win en dan ga je niet liggen rollenbollen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat die bijdrage echt een probleem is. Er speelt meer.

John

Sehr geehrte(r)

den auch von Ihnen unterzeichneten Offenen Brief vom 1. Juli habe ich mit Interesse, aber auch großer Überraschung gelesen, weil ich die dahinter stehende Motivation zunächst nicht recht verstand. Nachdem sich einige der Unterzeichner über die Medien nochmals zu Wort gemeldet haben und ich eine Reihe von Gesprächen mit Winzern führen konnte, wird mir nun manches klarer.

Offensichtlich bot mein Schreiben vom 8. Juni in einem Punkt “Interpretationsspielraum” und wurde von Ihnen so verstanden, dass die Aufnahme von Betrieben und deren Bewertung im GAULT MILLAU WeinGuide von der Buchung des angebotenen Marketing-Pakets abhingen.

Lassen Sie mich bitte klarstellen: Dem ist selbstverständlich nicht so! Die Aufnahme von Weingütern und deren Bewertung im GAULT MILLAU WeinGuide ist völlig unabhängig von der Buchung des offerierten Marketingpakets. Die Redaktion des GAULT MILLAU WeinGuide ist gänzlich frei in der Auswahl und Bewertung der Weingüter und der vorgestellten Weine. Es ist sogar sichergestellt, dass die Redaktion nicht einmal erfährt, welcher Betrieb das Marketingpaket bestellt hat und welcher nicht.

Die saubere Trennung von Redaktion auf der einen Seite und Vertriebs- und Anzeigengeschäft auf der anderen gehört für den Christian Verlag zu den journalistischen und verlegerischen Prinzipien. Das war für mich so selbstverständlich, dass ich es leichtsinnigerweise unterlassen habe, in meinem Brief ausdrücklich darauf hinzuweisen und von einem “freiwilligen Beitrag” schrieb. Bitte verzeihen Sie diese mangelnde Präzision!

Jedenfalls habe ich mich sehr über die am Ende Ihres Briefes zum Ausdruck gebrachte Wertschätzung für den WeinGuide gefreut, wo Sie von “vielen positiven Beiträgen zum Marketing deutscher Weine im In- und Ausland” sprachen. Ich hoffe zugleich, dass mit dieser Klarstellung einer weiteren gedeihlichen Zusammenarbeit zwischen Ihnen und dem GAULT MILLAU WeinGuide nichts im Wege steht.

Sollten Sie noch weiteren Gesprächs- oder Erläuterungsbedarf sehen, so zögern Sie bitte nicht, mich anzusprechen.

Mit den allerbesten Grüßen aus München

Christian Verlag GmbH

Ihr Clemens Hahn

Programmleiter | Publishing Director | GAULT MILLAU

• Ger Bouten

De website van Wein-Plus meldt vanochtend dat Armin Diel, hoofdredacteur en uitgever van de GaultMillau Weinguide met onmiddelijke ingang zijn functies heeft neergelegd. Als reden noemt hij dat de kritiek van een groep bekende wijnbouwers op een marketingactie van de uitgeverij een campagne tegen de gerenommeerde wijngids en tegen hem persoonlijk is geworden. Volgens Diel is zijn stap nodig om verdere schade aan zijn familie, zijn wijngoed, de VDP (Verband Deutscher Prädikatsweingüter; Diel zit in het bestuur hiervan) en niet in de laatste plaats de GaultMillau Weinguide zelf te voorkomen.

Ger Bouten

• John Copier

Er zullen nog wel meer slachtoffers vallen. Hier de persmededeling.

Armin Diel tritt zurück

Armin Diel, Chefredakteur und Herausgeber des GAULT MILLAU WeinGuide, hat heute seinen sofortigen Rücktritt von beiden Funktionen erklärt. Diel begründet diesen Schritt damit, dass aus der Kritik einiger Winzer an einer einzelnen Marketingaktion des Christian Verlags eine Kampagne gegen den GAULT MILLAU WeinGuide geworden sei, bei der er sich zunehmend persönlichen Angriffen ausgesetzt sehe. Es sei an der Zeit, so Diel, »Schaden von meiner Familie, meinem Weingut, dem Verband Deutscher Prädikatsweingüter VDP und nicht zuletzt vom GAULT MILLAU WeinGuide abzuwenden«.

Clemens Hahn, Programmleiter GAULT MILLAU im Münchner Christian Verlag, nahm Diels Schritt mit großem Bedauern auf: »Wer Armin Diel wirklich kennt, weiß, dass er ein absolut integrer Mann ist. Ihm Interessenskonflikte aus seinen beiden Berufen als Winzer und Weinjournalist zu unterstellen, entbehrt jeder Grundlage«. Und Hahn fügt an, dass das hohe Ansehen, welches der GAULT MILLAU WeinGuide in der Weinwelt genießt, vor allem dem Engagement und der Kompetenz von Armin Diel und Joel B. Payne zu verdanken sei, die den WeinGuide 1993 gründeten.

Der Journalist Joel B. Payne wird auch weiterhin als Herausgeber und Chefredakteur des GAULT MILLAU WeinGuide verantwortlich zeichnen.

München, 9. Juli 2009

• Udo Göebel

Wat een verhaal, moet toch meer achter zitten?

Wat is een Herausgeber?

• Udo Göebel

Er zijn nog een 14-tal die zich achter de aktie scharen:

Weingut von Racknitz

Pfaffenweiler Weinhaus

Weingut Tesch

Weingut Reichsgraf und Marquis zu Hoensbroech

Weingut Gutzler

Weingut Bastgen

Weingut Stigler

Weingut Hahnmühle

Weingut Graeber

Weingut Wilhelmshof

Weingut Johann Ruck

Weingut Ökonomierat Johannes Kleinmann

Weingut August Ziegler

En op Perswijn schenkt Lars Daniëls aandacht aan deze zaak.