prachtige wijnen in Nieuwegein...........

• Juan

Gisteravond in goed gezelschap een aantal prachtige wijnen gedronken.

Heb geen notities gemaakt maar wil er een aantal graag noemen:

Vintage Champagne 1990 waarvan ik de naam van het huis kwijt ben (Eelco verkocht ze destijds hoorde ik…..) 92/100

Hans Wirsching Franken Silvaner 1990 Iphofer Kronsberg auslese 93/100 erg moeilijk te plaatsen. Veel geste d'orange

Knoll Smaragd Grüner Veltliner Ried Loibner Loibenberg 1997 97/100 wijn werd gedurende avond steeds complexer

Kistler Chardonnay Les Noistieres 2004 94/100 verrassend genoeg nu wel meteen herkend als Chard nieuwe wereld……

Janasse Vieilles Vignes CdP 2007 fluweel dik geconcentreerd sap! zoooooooo lekker 98-100/100

Paul Autard CdP cuvee Juline 2007 nondeju…weer zo lekker! zwoel, dik, sexy, woooow 96-99/100

Hill of Grace Henschke 2002 2e keer dat ik Hill of Grace in mijn glas heb……meteen heb je in de gaten dat je een grote wijn in je glas hebt…..iedereen stil……daarna de oehhhs en aaaahhs. Waanzinnige wijn! Rijk, geconcentreerd, in zijn huidige “jeugd” nog wel te herkennen als Australian Shiraz maar van een elegantie wat je zelden of nooit tegenkomt in Australië (ik alleen nog maar geproefd bij de 2 topcuvees van Henschke) 99/100

Aalto PS 2005……weer zo'n zwoele verleidelijke neus! en wederom een zeer geconcentreerde wijn met heel veel potentie, maar nu al zoooo lekker! 96+/100

Heymann Löwenstein Uhlen Roth Lay Long Goldkapsel auslese 2006 93+/100 prachtige wijn, maar nog veel te jong om supercomplex te zijn. Dat gaat ie zeker ontwikkelingen als het fruit wat gaat verdwijnen

Mannen mannen wat een wijnen! Een fantastisch rijtje! en zoals al zo vaak geschreven…..Zuid Rhone 2007 is grootser dan groots! X(

Tegenvaller voor mij was Beaucastel 1988 82/100. In de neus was ie zelfs dood….in de mond stond hij nog wel overeind maar bracht hij mij geen vreugde

La Tour Blanche 1975 had kurk……….:X

Hasta Luego

John

• Eelco van Wieringen

Dat zal de Henri Goutorbe Special Club zijn geweest. Maar een 90-er!? Die moet uit de privekelder van iemand met bijzonder veel geduld gekomen zijn. Als het inderdaad die wijn is geweest, ben ik verheugd over zijn lange adem.

Salut,

Eelco

• Juan

oeps…sorry Eelco….het was een 99er……excuses!

en het was inderdaad Goutorbe. Prachtige fles overigens!

Hasta Luego

John

• tomm

dank voor de PN's

had je niet de indruk van autard dat z'n houtgebruik net iets “te” is ?

gisteren bij een kennis o.a. een Charvin 2000 gedegusteerd. momenteel in volle bloei na enige jaren wat gesloten te zijn geweest. heel veel finesse.

• Juan

Tom,

Je kent mijn smaak toch……? :D Zeker niet te veel houtgebruik….dat maakt de wijn juist zo verleidelijk zwoel…..

Charvin 2000 en 2001 daarentegen is helemaal mijn ding niet. Zo elegant dat er voor mij geen plezier in zit. Heb nog een aantal van die flessen….ga ze snel dumpen….Pinot Noir lovers zullen dit een geweldige wijn vinden denk ik….

Hasta Luego

John die gisteren 12 flessen en 3 Magnums Terra die Lavoro 2006 heeft besteld na het lezen van jouw posting……(:D

• tomm

nee, john 't was me nog niet opgevallen dat jij van volle vettige, houterige, … wijnen houdt :)

ben benieuwd wat je van galardi vindt … jou kennende gaat er de dag van ontvangst van de wijn nog een fles open :) fwiw, de 2007 is misschien nog beter : http://dat.erobertparker.com/bboard/showthread.php?t=205008&highlight=galardi

btw, ralph, hoe smaakte jou flesje gisteren ?

• Mathieu Wechseler

Inderdaad geweldige avond. Leuke gasten en dito wijnen.

De Clos des Papes 2004 mocht er ook wezen. 18/20

Verder was de Rabaud-Promis 2003 zeer smakelijk. Opulent en veel zeste! 17,5/20

Bedankt voor jullie meer dan aangenaam gezelschap!

Amitiés,

Mathieu

• Juan

Mathieu,

De Clos des Papes 2004 was ik vergeten! Vond hem zelfs heel erg mooi….1 van de betere Clos des Papes die ik de laatste jaren gedronken heb……..(alsof de 2001 en 2003 in een gesloten fase zitten) 94/100 voor de 2004

Rabaud-Promis 2003 was inderdaad ook prima……een “elegante” sauternes in de stijl van Guiraud……..91/100

Hasta Luego

John

• Willem(***)

lekker weer, dus buiten gegeten..altijd mooi.

Mat en Tien haddenals voorgerecht een tartaar van Tonijn gemaakt met Japanse zeewier en witlof met een dressing van zeste d' orange, het was heerlijk!

Vervolgens een tagliatelle met kippenmaagjes geconfijt en cantharellen, dit was perfect bij de Hill of Disgrace :)o

Vervolgens de huisspecialiteit zuurvlees met echte frieten en frietzalf(tu), begeleid door een frisse salade X(X(

Vervolgens 3 mooie kazen en als dessert een mascarpone fris bereid met frambozen en verse frambozen en aardbeien in een coulis van beide

Als laatste koffie.

Het was ouderwets genieten van de (h)eerlijke keuke van Tien en Mat, complimenten!

De wijnen waren vrij aardig gisteren, helemaal leeg gingen de Hill of Disgrace en de Knoll

• Juan

er zijn er wel meer leeg gedronken hoor Willem……….:)o en ze waren zeker “vrij aardig” ghehehehehe

Hasta Luego

John