Ik zal van onze laatste vakantiereis naar Zuidfrankrijk zo af en toe wat prikken. Dit is het eerste berichtje.
Op de heenweg naar het zuiden kwamen we een eindje voorbij Brussel zomaar langs de maas in Frankrijk te rijden. Veel akkerbouw maar hier en daar ook wat wijnstokken. In België had ik al eens kennis gemaakt met maaswijn maar dat dit ook in Frankrijk stond is aan mij de afgelopen jaren volledig voorbij gegaan. Bij thuiskomst heb ik dus eerst de boekenkast er op nagekeken en vastgesteld dat er door de bekende wijnschrijvers niet over wordt geschreven. En toch staat er wijn. Je komt in het restaurant dus in gesprek en dan gaat men er eens voor zitten. De mensen in de Franse maasstreek hebben het liever over de west Elzas. Geeft wat meer body dan Côtes des Meuse. Voor wie er wat meer over wilt lezen verwijs ik naar het artikel van Jozef Schildermans op wijnidee. http://www.wijnidee.com/en/2004/06/29/vin-de-pays-des-jardins-de-wallonie-zet-kwaad-bloed-bij-vlaamse-wijnbouwers/ Het laatste deel van het verhaal gaat over de Côtes de Meuse.
Op het terras en in het glas:
Vin de Pays des Côtes de Meuse
Vin Blanc 2006 met 11,5% alc
Wijnbouwer Ph Antoine
F55210 St. Maurice / les Côtes
d'Auxerrois / Chardonnay. Onbekend welke verhouding.
Een mooi goudgeel glas. Heerlijk op temperatuur en met de neus er boven ruik ik wat kruisbes en citrus. Daarnaast de geur van lange vingers. Heel lichte kruidigheid. Met die geur van lange vingers zie ik ineens een charlotte voor mij.
In de mond lekker sap waarin wederom wat kruisbes maar ook appel. Dit is een wijn bij een stukje zoetwatervis maar ook voor bij een appeltaartje.
De wijn heeft weinig lengte en is snel weg. Ook letterlijk. Maar voor de 12 euri in het restaurant is dit een puike wijn. Gezien deze prijsstelling zal de wijn bij de boer niet boven de 4 á 5 uitkomen. Dat werd ook zonder schaamte door de hotellier bevestigd. Maar waarvoor zou hij zich schamen? Dat zou men hier ten lande met z'n soms absurde prijzen voor eenvoudige wijnen moeten doen. Het is geen wijn waarvan ik een voorraadje zou inslaan. Daarvoor mist de wijn gewoon lengte en diepgang. Maar zo voor op het terras bij de maaskarper was de wijn voor mij een goede begeleider. Ik ga zeker nog eens terug om dat gebied verder te verkennen. Want als ik de lokalo's op het terras mag geloven is er naast wit ook rode wijn die is naar men zegt net zo lekker danwel lekkerder.
John