Schade in de Badische Weinstrasse en de Mosel.

• John Copier

Misschien een beetje van de hak op de tak. Vorige week, op de terugweg van Frankrijk naar huis, zijn we via de Badische Weinstrasse en de Mosel op huis gegaan. Een andere keer meer daarover. In de Badische Weinstrasse hebben we een geweldige ravage in enkele wijngaarden rond Oberrotweil en Achkarren gezien. Als een zeis is de hagel, de foto's op Weingut Michel liegen niet en laten stukken ijs van 4 á 5 cm zien, door het gebied getrokken. Naast de wijnboeren hebben ook de fruittelers en het bos hun deel van de ellende gekregen. De goddelijke voorzienigheid heeft de beste (wijn)delen echter gespaard. Wanneer je daar naar kijkt dan vraag je je af hoe dat toch mogelijk is. Hierbij ook een stukje van Perswijn over dit gebied. http://www.perswijn.nl/nieuws/777/op-bezoek-in-de-kaiserstuhl–weingut-michel-in-achkarren.html

In de Mosel heeft het dan wel niet gehagelt maar 80 cm regen binnen korte tijd was toch te veel om de helling achter het Lieserschloss heel te laten. Zowat alle wijnstokken waren losgeslagen van de draden en aan de buitenste rand (schuin rechts achter Sibille Kuntz) was de grond naar beneden gekomen. Toen wij er waren was men aan het herstellen snoeien en opbinden terwijl de grond weer omhoog werd gebracht. Ik heb er wat foto's van gemaakt. Wij als kijkers werden op redelijke afstand gehouden dus of het goed zichtbaar op de foto is weet ik niet. Ik zal ze naar Robèrt sturen met het verzoek deze te plaatsen.

John

• John Copier

Robèrt zit zeker achter z'n fietspagina.

John

• JanM

Nou,inderdaad, 80 cm water is wel erg veel!

• Robèrt Koopman

Oeps… Tour was ook zo spannend….

• JanM

Ik bedoel : 80cm is bijna een meter water in korte tijd !;)

• Eelco van Wieringen

Zeg Jan, in mijn huis staat bijna dagelijks 80 cm water, maar dan wel heel lokaal. De badkuip. Ome John zal vast en zeker het samengestroomde in de dalen bedoelen.

Salut,

Eelco

Nooit ophouden met nadenken.

• John Copier

Nee, Eelco. Ik heb vernomen dat op het weerstation in Bernkastel in een paar uur 80 cm is afgetapt. Dat is dus niet samengestroomd. Overigens kan het altijd nog erger. Afgelopen maandagavond is in stad Krems binnen het uur 73,2 cm afgetapt. Het hele economische leven lag wel stil.

Ome John

• Eelco van Wieringen

Hoe hebben ze dat gemeten, zo:

Salut,

Eelco