De euforie van Ch9dP 2007 gaat maar door......

• Juan

Gisteren was er weer een KURK proeverij. Dit maal perfect georganiseerd door Peter Zandbergen….maar daar plaats ik (of iemand anders van de aanwezigen) later nog een uitgebreid verslag van….

Ik had voor de aanwezige proevers nog 3 flessen rood meegenomen voor de opleiding (hadden niets met het thema te maken):

Janasse Chaupin Ch9dP 2007 96/100

de Ferrand Ch9dP 2007 97+/100

Cristia Vieilles Vignes Ch9dP 2007 99+/100 (een aantal mensen dachten aan Pingus)

En volgens mij zaten de scores van de anderen er niet ver vandaan……

Ch9dP 2007……..rij uw kelder vol………..

Hasta Luego

John

• vinnotim

Beste Juan,

Is mijn mail naar jou aangekomen over de Ferrand 2007!

Groet Tim

• Udo Göebel

Is Ferrand de nieuwe Balthasar? Om de twee postings genoemd…

Hier de notitie van JR:

Dom de Ferrand 2007 Châteauneuf-du-Pape Rouge 17 Drink 2012-16

Grenache Noir of 40–100 years old makes up 95% of this blend. No oak.

Very dark and intriguing-looking. Meaty with treacle and real density and intrigue. Sweet and silky. Masses of alcohol!!! Not for the faint hearted.

Kan helemaal meegaan met dat Sweet and silky.

• tomm

udo,

ik heb zo wat hetzelfde gevoel en ik heb er spijt van dat ik onbewust heb bijgedragen aan het zwart/wit en pro/contra gehalte dat de meningen over deze wijn begint te krijgen. maar ja, voór m'n posting was nog nooit iets over die wijn geschreven en op dat moment weet je niet wat nog allemaal zal volgen.

ik ben een paar weken terug op het domein geweest en kan jullie garanderen dat de filosofie van Charles Bravay omtrent zijn wijn in schril contrast staat met hoe het hier overkomt. Hij, zijn echtgenote en z'n moeder, die samen het domein op heel bescheiden wijze runnen, hebben totaal geen ambitie om in wijnpolemiek terecht te komen, om controversieel te zijn, topscores te behalen, …

Btw, mijn eerste posting over de wijn is nog steeds de essentie van m'n mening over de wijn :

M’n ontdekking van de reis was de Ferrand. Loepzuivere C9 zonder één tikkeltje hout of kunstgreep (stijl Charvin maar naar m'n oordeel rijper en geraffineerder). Fantastisch bescheiden en minzaam wijnbouwer waar commercie van het allerlaatste belang is. Alle labeur richt hij op z’n wijngaard. Naar z'n oordeel kan hij niets (of misschien beter : wilt hij niets) veranderen aan de wijn in de kelder. Hij beweert dat als ie z’n druiven proeft bij de oogst hij reeds weet hoe de wijn zal smaken. Hij behoort tot de nieuwe (jonge) generatie wijnbouwers in C9, doch zijn eenvoud en bescheidenheid staat wat in contrast met de zelfzekerheid en het extroverte van de anderen zoals bv Barroux en Giraud, waar ik uiteraard ook het allergrootste respect heb.

Hou daarbij rekening dat ik over een wijn schreef die ik op het domein 16 EUR per fles betaalde en dat de man als de grootste vakman zijn wijngaarden onderhoudt. Volgens zijn ma kent hij maar één werkwoord en dat is “werken” . Aan middageten komt de man zelden toe.

Deze artisanale cuvée van zo'n 6.000 à 8.000 flessen verdient het echt niet om tot een Balthasar status te worden vergeven.

hallelujah :)

tom

PS : Balhasar liefhebbers ter wereld : aub neem dit niet als een banalisering van jullie spaanse parel, die ik uiteraard ook nog steeds onder de betere/beste prijs-kwaliteitwijnen reken.

• Udo Göebel

Ik wil de wijn ook niet vergelijken met Balthasar, maar wou wel opmerken dat opeens iedereen achter elkaar aanloopt.

Mijn oordeel over de wijn kan ik niet vellen daar was de timing niet goed voor (mede mijn eigen schuld :X )

Qua prijs, ik begreep dat die in Nederland zo rond de € 28,- moet kosten.

Met zoveel flessen onder prikborders zal ik de wijn ongetwijfeld binnen een paar maanden nog een keer in het glas krijgen, ben benieuwd!

• Eelco van Wieringen

Ik krijg prijzen door van tussen de 26 en 36 euro, allemaal op de Nederlandse markt.

Ik heb een enorm zwak voor de Rhone. Ze hebben de sterke neiging te ruiken naar de omgeving van hun geboortegrond. En bij deze is dat kennelijk niet onder een laag hout verstopt. Daarom moet ik 'm hebben.

Salut,

Eelco

Die nog steeds een geschikt motto zoekt