udo,
ik heb zo wat hetzelfde gevoel en ik heb er spijt van dat ik onbewust heb bijgedragen aan het zwart/wit en pro/contra gehalte dat de meningen over deze wijn begint te krijgen. maar ja, voór m'n posting was nog nooit iets over die wijn geschreven en op dat moment weet je niet wat nog allemaal zal volgen.
ik ben een paar weken terug op het domein geweest en kan jullie garanderen dat de filosofie van Charles Bravay omtrent zijn wijn in schril contrast staat met hoe het hier overkomt. Hij, zijn echtgenote en z'n moeder, die samen het domein op heel bescheiden wijze runnen, hebben totaal geen ambitie om in wijnpolemiek terecht te komen, om controversieel te zijn, topscores te behalen, …
Btw, mijn eerste posting over de wijn is nog steeds de essentie van m'n mening over de wijn :
M’n ontdekking van de reis was de Ferrand. Loepzuivere C9 zonder één tikkeltje hout of kunstgreep (stijl Charvin maar naar m'n oordeel rijper en geraffineerder). Fantastisch bescheiden en minzaam wijnbouwer waar commercie van het allerlaatste belang is. Alle labeur richt hij op z’n wijngaard. Naar z'n oordeel kan hij niets (of misschien beter : wilt hij niets) veranderen aan de wijn in de kelder. Hij beweert dat als ie z’n druiven proeft bij de oogst hij reeds weet hoe de wijn zal smaken. Hij behoort tot de nieuwe (jonge) generatie wijnbouwers in C9, doch zijn eenvoud en bescheidenheid staat wat in contrast met de zelfzekerheid en het extroverte van de anderen zoals bv Barroux en Giraud, waar ik uiteraard ook het allergrootste respect heb.
Hou daarbij rekening dat ik over een wijn schreef die ik op het domein 16 EUR per fles betaalde en dat de man als de grootste vakman zijn wijngaarden onderhoudt. Volgens zijn ma kent hij maar één werkwoord en dat is “werken” . Aan middageten komt de man zelden toe.
Deze artisanale cuvée van zo'n 6.000 à 8.000 flessen verdient het echt niet om tot een Balthasar status te worden vergeven.
hallelujah
tom
PS : Balhasar liefhebbers ter wereld : aub neem dit niet als een banalisering van jullie spaanse parel, die ik uiteraard ook nog steeds onder de betere/beste prijs-kwaliteitwijnen reken.