een onderkomen om te onthouden. Het zit in Champlive in de Jura. Tijdens onze vakantie zijn we vanuit de Camarque, via Château Queyras over de d'Izoard Briançon en Albertville naar Theo gegaan. Tot we nabij Evian in de gaten hadden dat we het telefoonnummer van Theo niet bij ons hadden. Achteraf bleek dat Theo waarschijnlijk op dat moment in Italië zat. Wat dan? en daar reden we nabij Genève pardoes verkeerd. Bij de grens werd het verkeer in twee rijen gedirigeerd, met en zonder vignet. Alhoewel geen vignet in de auto besloot ik toch maar de vignetrij te volgen. En zo werden we door de Zwitserse douane vrolijk nagewuifd en reden we in Genève. Wat een opgebroken wegen. Omleidingen om gek van te worden. Om een lang verhaal kort te maken kwamen wijn na korte tijd weer in de Franse Jura uit. Midden in het vakantie en skigebied. Niet ons idee, dus doorrijden. Tegen de tijd dat we een hotel nodig hadden was er natuurlijk geen te vinden. Gelukkig hebben we de aloude Tom-Tom met een hotelindex in de auto en dit is iets waar je u tegen zegt. Op 12 Km hemelsbreed een auberge. Druk op de knop en begeleiden en zie daar, 32 Km. Even bellen of er plek is. Dat is er. Anderhalf uur verder over wegen, die de naam weg niet mogen dragen, kwamen wij in een dorp met 289 inwoners. Een prachtige pas gerenoveerde auberge en een gastvrouw die de naam “Maagd van de Jura” met trots zou kunnen uitdragen. Alles was super, ja ook graag een tafeltje voor het diner en dat was juist van ons gezien. Niet alleen had het dorp naar één auberge met restaurant maar alle dorpelingen kwamen in de loop van de avond dineren. Dat gaf op het terras het nodige geschuif te zien want zo druk kon het niet zijn of er werd een tafel van binnen naar buiten gesleept. Wij kregen,
als mondvermaakje een schaaltje met schijfjes gebakken aardappeltjes in de schil en druipend van de olijfolie. Hmmm, knoflook en niet zo'n beetje ook en daarover verse tuinkruiden. Een amuse van aardappelschijfjes is voor mij echt nieuw maar dit is iets dat in huize Copier op de bestsellerslijst komt. Dan een Crème brûlée van tomaat met een geroosterd stukje tig-granen brood, daarnaast rokerige jambon en strepen stroperige balsamico. Daarover weer wat frivole tuinkruiden.
Dan de slakjes, volgens de kaart uit de omgeving met alweer knof en tuinkruiden. Dit alles in heerlijke gewelde boter. en of het niet genoeg was voor het dopen nog een schaaltje gewelde kruidige boter.
Daarna blauwe forel die nog even naast het terras uit het water geplukt moest worden. Die beesten weten dat ze pan in gaan dus er ontsnapte er wel eens een die glibberig en wel over het terras probeerde te ontkomen. Maar er waren genoeg handen om dit te voorkomen.
Als afsluiter kwam er een plateau met vijf kazen die gezien de omgevingstemperatuur niet te lang moesten liggen.
Koffie of nog wat lekkers? Wij gaan voor beiden. Dus meloen met groene flintertjes (schil) citroen. Uit eigen tuin en volgens de Maagd van Jura nog onrijp maar dat moest om de juiste aroma's te verkrijgen. Voor de kapitein kwamen er verse aardbeien uit eigen hof.
Wij dronken Jurawijn zoals alleen Jurawijn kan zijn. Een half flesje 2001 Chardonnay van Benoit Badoz en een halfje '88 (2 médailles d’or) Bourdy. Een wijn waarvan de Maagd begon te glimmen en waarvan ze aangaf dat deze zeker tot 2030 kan ouderen. Volgens haar zou de wijn nu op dronk moeten zijn. Met die laatste stelling ben ik het achteraf niet helemaal eens. Ik denk dat we nog wel een paar jaar te gaan hebben om dat beslissende moment te bereiken. Voor de liefhebbers, Poulsard, Trousseau en Pinot Noir. Verhouding onbekend. Alc 12%. Voor de prikkers die in die omgeving op zoek naar een verblijf zijn: http://ipass.jiwire.com/wi-fi-wireless-hotspot-Champlive-Franche-Comte-FR-Auberge-Du-Chateau-De-Vaite-1463068.htm Bij mij staat het hotel met een vlag vast in de Tom-Tom.
John