Gisteren met vrienden een hapje gaan eten bij restaurant Bar(t)-a-vin in Antwerpen. Gezellig piepklein restaurantje met (h)eerlijke gerechten. Uiteraard zoals altijd eigen wijnen meegenomen. Kurkgeld is 15 euri per fles.
Champagne:
Billecart-Salmon cuvee Nicolas Francois Billecart 1998: waanzinnig lekker glas! Heerlijke brioche in de neus. mooi gerijpt. Erg jong nog. 94/100
Wit:
Leeuwin Estate Art Series Chardonnay 2002: over jong gesproken……blind niet te onderscheiden van oude wereld. Prachtige nieuwe wereld Chardy van Batard-Montrachet niveau. Doet zijn reputatie eer aan. Ook de eigenaar van het restaurant ging ervan uit zijn dak. Peer, Vanille, Roomboter. Goed houtgebruik. TOP! 95/100
Rood:
Pegau Reserve 1989…oeiiiiiii sterft in het glas. Wat een teleurstelling….te veel maggie in de neus….dood is te veel gezegd maar vreugde haal ik er niet meer uit! drinken tot 2018 zegt ome Bob……slechte fles? 82/100
Gazin 1988……back on track! vanuit de fles in het glas. werd met de minuut mooier in het glas…..erg jong dus nog. Typische klassieke pomerol met een prachtige boerse verleidelijke neus. Laatste jaar redelijk wat Pomerols uit 88 in mijn glas gehad. Kan niet anders zeggen dat het een groots jaar voor Pomerol was. De wijnen hadden stuk voor stuk nog aardig wat reserve. Bij deze wijn heeft ome Bob duidelijk de plank misgeslagen…..drinken tot 2003 87/100. Mijn score 93/100 met nog minimaal een jaar of 5 reserve…..
Wit:
Dönnhof spätlese Schlossböckelheimer Kupfergrube 2005 (versteigerungswijn) Wat een wijnmaker is die Hermann Dönnhof toch. Topspätlese met een waanzinnig mooi geurenpalet. Verfrissend met zijn 8,5% alcohol. piepjong en een afdronk waar je U tegen zegt. 95/100
Zoet:
Raymond Lafon 2001….heel veel velpon in neus wat verdwijnt na walsen….abrikoos, meloen, lychee, karamel. BABY! 95+/100
Hasta Luego
John