mooie wijnen in België

• Juan

Gisteren met vrienden een hapje gaan eten bij restaurant Bar(t)-a-vin in Antwerpen. Gezellig piepklein restaurantje met (h)eerlijke gerechten. Uiteraard zoals altijd eigen wijnen meegenomen. Kurkgeld is 15 euri per fles.

Champagne:

Billecart-Salmon cuvee Nicolas Francois Billecart 1998: waanzinnig lekker glas! Heerlijke brioche in de neus. mooi gerijpt. Erg jong nog. 94/100

Wit:

Leeuwin Estate Art Series Chardonnay 2002: over jong gesproken……blind niet te onderscheiden van oude wereld. Prachtige nieuwe wereld Chardy van Batard-Montrachet niveau. Doet zijn reputatie eer aan. Ook de eigenaar van het restaurant ging ervan uit zijn dak. Peer, Vanille, Roomboter. Goed houtgebruik. TOP! 95/100

Rood:

Pegau Reserve 1989…oeiiiiiii sterft in het glas. Wat een teleurstelling….te veel maggie in de neus….dood is te veel gezegd maar vreugde haal ik er niet meer uit! drinken tot 2018 zegt ome Bob……slechte fles? 82/100

Gazin 1988……back on track! vanuit de fles in het glas. werd met de minuut mooier in het glas…..erg jong dus nog. Typische klassieke pomerol met een prachtige boerse verleidelijke neus. Laatste jaar redelijk wat Pomerols uit 88 in mijn glas gehad. Kan niet anders zeggen dat het een groots jaar voor Pomerol was. De wijnen hadden stuk voor stuk nog aardig wat reserve. Bij deze wijn heeft ome Bob duidelijk de plank misgeslagen…..drinken tot 2003 87/100. Mijn score 93/100 met nog minimaal een jaar of 5 reserve…..

Wit:

Dönnhof spätlese Schlossböckelheimer Kupfergrube 2005 (versteigerungswijn) Wat een wijnmaker is die Hermann Dönnhof toch. Topspätlese met een waanzinnig mooi geurenpalet. Verfrissend met zijn 8,5% alcohol. piepjong en een afdronk waar je U tegen zegt. 95/100

Zoet:

Raymond Lafon 2001….heel veel velpon in neus wat verdwijnt na walsen….abrikoos, meloen, lychee, karamel. BABY! 95+/100

Hasta Luego

John

• Udo Göebel

Zes wijnen? Je weet zeker dat je niet in je eentje was? B)

Toch een mooi lijstje :-)

• Peter Z.

John

Ik heb eens naast Bart gezeten bij een mooie Roda proeverij met daarbij enkele prachtige Cirsions.

Aardige kerel, en duidelijk iemand met passie voor wijn! Het staat altijd nog eens op mijn listje eens bij hem binnen te springen.

Cheers

Peter Z.

• Juan

Hey Peter,

Ik kom er bij wijze van spreken soms wel eens een week niet…..ghehehehe. Zijn Steak Tartare is beroemd en heel erg lekker! Willem *** had een voorgerecht met mozarella en diverse vergeten tomatensoorten. Dat zag er ook geweldig uit. Bijna alle gerechten zitten rond de 10 euro en de hoofdgerechten tussen de 13 en 16 euro. Kurkgeld is 15 euro, dus dan heb je al snel een feest!

Hasta Luego

John die morgenochtend samen met Soos, Chris, Rob und usere Frauen naar de Moezel afreist……uiteraard de nodige flessen rood mee waaronder een magnum Gaja Barbaresco 1997…..

Kijk erg uit naar de proeverij zaterdagochtend bij Andreas Adam. zijn 2008 wijnen schijnen groots te zijn! Een paar weken geleden kregen zijn 2007 Kabinett en Spätlese 94 en 95 parkerpunten. En dat voor flessen van rond een tientje…..

• Willem(***)

Peter (en anderen)

Bar(t) a Vin is een echte aanradert!

25 personen max. de Chef achter pannen en een versleten Alain Ducasse achter op een plank. Bart een gepassioneerde man aan de voorkant. Wel Belgisch gepassioneerd natuurlijk! Rustig, attent, voorkomend en onwijs aardig. Aan de start van ons diner direct heerlijk vers brood met onwijs lekkere gezouten boter, het brood is zo'n grote grove boule van hoog niveau.

John vertelde al over mijn voorgerecht, diverse klassieke vergeten tomaten soorten met een “losse” mozzarella en een heerlijke dressing.

Ik at vervolgens een carpaccio van eend, WOW!!!!!!!!! da was goe man!

Mijn (ons) hoofdgerecht was Steak Tartare, gewoon erg lekker. De Chef is liefhebber van hoog op smaak, dus lekker gebruik van de molen en wat zeezout..

De wijnen..

John vertelde het al, de Pegau was stervend in het glas, in de mond eerst nog lekker maar later ook daar weg, een neus was er al helemaal niet en dat is voor mij toch 60% van het wijnplezier.

De Leeuwin is altijd groots een feest om in het glas te hebben, van de Gazin krijg ik zin >:D<

De Donhoff is zoals John omschrijft, en laat ik daar nu flink wat van hebben!

Maar prikkers, zet Bar(t) a Vin maar op je wishlist(tu)