RHONE 2007

• Hendrik de vierde

Mes amies,

na alle heise over de Ch9d.P. ben ik benieuwd wat de “niet te missen ” Cotes du Rhone 2007 is?

Vroeger ook veel meer value for money:P

uw leergierige Hendrik

• Juan

Domaine Grands Bois cuvee Marc, cuvee Philipine en cuvee Maximilien

Domaine Garrigue cuvee Romaine (stijl Pegau met heel veel stal…..wooooow)

Hasta Luego

John

• John Copier

Tijdens mijn/onze vakantie in juni in de Camarque heb ik er, bij een proeverij in Aiques-Mortes, diverse kunnen proeven. De Rhônewijnen die mij het beste bevielen kwamen voor mij niet toevalling van de toppers uit de Ch9dP, zoals van Mont-Redon, Mordorée en De la Janasse. Deze kwamen haast automatisch bovendrijven. In dat rijtje horen zeker ook de twee Rhônes van Perrin. Ook Ch9. Met name de Grand Prestige Vieilles Vignes van Perrin was buitengewoon mooi. Ik vind ze geslaagd. En naar ik begrepen heb ook RP. En de vroegere “value for money” gaat ook vandaag de dag nog op.

John

• Hendrik de vierde

Dank alvast Juan en John,

Heb inmiddels alle Ch.9 2007 die er toe doen gekocht:D

Mag het een keer na 20 jaar onthouding?

Nog wat Rhone, en dan kan ik er weer 20 jaar tegen(:P)

uw Hendrik

• TGG

Waarde Hendrik,

Je stijgt in mijn aanzien :-)

TG

• Hendrik de vierde

Geachte TGG,

wat moet ik hier nu mee?

Nog een Rhone tip?

• TGG

Ja Hendrik,

Ik kom al jaren bij Domaine de Tourade, mooie Vacqueras, prachtige Gigondas.

TG

• Ger Bouten

Eind mei Domaine des Escaravailles in Rasteau bezocht. Had de wijnen eerder in maart op de Découvertes en Vallée du Rhône geproefd. Het domein maakt prachtige Villages (Cairanne, Rasteau, Roaix). Flink ingekocht zoals De CdR Villages Roaix Les Hautes Granges 2007 van syrah (80 %) en grenache (20 %) voor zegge en schrijven € 11,00. Voor wat het waard is: Parker: 90-92 punten. Zeker zo mooi is CdR Cairanne La Boutine 2007 van grenache (100 %). Voor een magnum betaalde ik € 28,00. De grenache komt overigens van ruim 60 jaar oude stokken (Parker: 90-92 punten). Ook gekocht Le Calendal die eigenaar Gilles Ferran samen met Philippe Cambie maakt. Deze 2006 is een ‘simpele’ Côtes du Rhône maar wat voor een (80 % mourvèdre, 20 % grenache)! Maar de liefhebbers van CdR wil ook graag wijzen op een paar rijzende sterren in de Lubéron: Bastide du Claux en Château Fontvert. Ter plekke nog niet de 2007 kunnen kopen maar wel enkele vatmonsters van die jaargang (Bastide du Claux) geproefd. Beide maken prachtwijnen voor bijna vooroorlogse prijzen (acht tot vijftien euro). Laat ik niet Domaine Guillaume Gros vergeten; niet bezocht wel ter plekke bij een slijter de Pourqoi Pas 2006 (8,80 euro) en de Côté Terroir 2005 (14,60 euro) gekocht. Tenslotte nog even wijzen op Domaine Catherine Le Goeuil. Catherine maakt slechts één wijn die elk jaar anders heet. De Léa Felsch is de 2006. Al haar druiven gebruikt zij voor deze cuvée: grenache (55 %), syrah (10 %), mourvèdre (10 %), cinsault, counoise, carignan. Opbrengst 36 hl/ha.; prijs 9 euro.

Groet

Ger Bouten

• Wolf

Gewoon naar John luisteren, Hendrik,

Les Grands Bois. Gisteren de Maximilien geprobeerd. Is dan wel een dorpsappelatie (Cairanne), dus ik weet niet of dat volgens jouw criterium (cotes du Rhone) mag. Indien nee, dan snel verruimen dat criterium. Pats, boem, knots van een Rhone. Diksap is er niks bij. Vol, vet, soepel, fruit en toch nog verbazingwekkend ‘elegant’. Niks vermoeiend. Niet dat scherpe dat die Rhones kunnen hebben. Ik zou hem wel een uurtje tevoren decanteren, want ik merkte dat hij ruim verbetert na een tijdje. Ik heb er in elk geval de hele fles de tijd voor genomen. En misschien we de beste eigenschap: ook na een hele fles sta je de volgende ochtend weer heel vroeg naast je bed ……….. Voor een eur of 10, niet te missen !!!!

Ook al de basisslobber (Trois soeur) gedronken. Minder dan de Maximilien, maar ook weinig mis mee. En voor de prijs …… laat maar.

Groeten,

Wolf

• WilD

Hallo Wolf,

Jij en Juan maken me nieuwsgierig naar de wijnen van Les Grands Bois. Zijn deze wijnen ook in Nederland te koop? Ik zie wel aanbiedingen in Belgie en Duitsland doch kan hem niet in Nederland vinden.

Grtz, WilD