John,
Ik denk dat jouw observaties aanleiding geven tot twee vragen ipv één:
1) kunnen oude Pegau's ouderen
2) hou ik van geouderde Pegau's (en geouderde grenache cdp in het algemeen)
Het antwoord op de eerste vraag is denk ik “Ja”. Een normaal bewaarde pegau uit de genoemde jaren is verre van over-the-hill geoxideerd of zuur geworden. Veel mensen zijn zelfs uiterst lovend over hun proefervaringen, wat denk ik niet zou gebeuren bij een overleden wijn. Op cellartracker zijn bijvoorbeeld ook heel veel proefnotities te vinden van de genoemde wijnen en behoren de gemiddelde scores tot de hoogsten op cellartracker. Ook jouw allesverlichtende Leider RP is nogal positief over de wijnen. Ouderen doen ze dus wel (in de zin dat ze niet zijn overleden en mensen, waaronder mijzelf, nog veel genot bieden).
Of je houdt van de stijl van geouderde Pegau's moet je zelf bepalen en hangt erg van jouw smaakvoorkeuren af. Geouderde grenache gedomineerde CdP ouderen anders dan de beaucastel (met veel mouvedre) waar je denk ik meer ervaring mee hebt als het om oudere cdp gaat.
Jonge traditionele CdP is erg fruitgedomineerd. Na een jaar of vijf gaat het fruit er iets af, komt er vaak wat kruidigheid bij en raakt de wijn wat meer in balans. Na 10-15 jaar zijn de betere wijnen vaak nog kruidiger, is het fruit minder maar wel complexer door diverse ouderingstonen. Ik hou gelukkig van de wijnen in alle stadia en drink ze ook in alle stadia (en vergeet ze ook niet jong te drinken)
Bijvoorbeeld een Pegau 2001 wordt nooit meer zo mooi fruitig en krachtig als hij was in zijn eerste jaren. Ik ben daarom blij dat ik er al veel van heb gedronken toen ze jong waren. Daarentegen ben ik ook blij dat ik er nog veel heb omdat ze in een wat andere vorm nog heel veel jaar veel drinkgenot gaan geven.
Slechts enkele traditionele CdP zijn voor mijn smaak echt beter met wat flesrijping. Dit zijn o.a. de Beaucastel en de Clos des Papes (de laatste vind ik jong wat eenvoudig en primair).
Of jij houdt van de stijl van oude grenache gedomineerde cdp moet je zelf bepalen maar ik vraag het me af. Het is in ieder geval heel anders dan jonge cdp. Over persoonlijke smaak valt geloof ik ook niet te twisten. Er zijn zelfs mensen die niet houden van rode Bourgognes of van de meeste rode Italianen Er schijnen zelfs mensen te zijn die niet overdreven warmlopen voor edele duitse rieslings Toch denk ik dat je in deze gevallen niet kunt stellen dat deze wijnen niet goed zijn.
De flessen 1998 laurence en de 1990 reservee waren niet fout. Ze hadden wel, net als pegau in het algemeen, kunnen profiteren van wat lucht. Nu werden ze direct na opening uitgeschonken en direct opgedronken.
Dus: ik denk dat je maar beter al jouw pegau's van voor 2005 aan mij kunt verkopen omdat ze waarschijnlijk voorbij jouw optimale drinkperiode zijn. Omdat ik de kwaaiste niet ben, wil ik je nog wel de helft betalen van wat jij ervoor hebt betaald:)
Gegroet,
ChrisW