teleurstellende Pegau wijnen uit grote jaren.......

• Juan

Er zijn zo een aantal domeinen die ik blind koop. Jaar in jaar uit….eigenlijk altijd lekker. 1 van die domeinen is Pegau. Sinds 2001 koop ik daar ieder jaar aardig wat flessen van. Cuvee Reservee, Laurence en Da Capo…en dan ook nog in verschillende flesmaten….eigenlijk heb ik alleen 2002 volledig links laten liggen……

Tot een week geleden had ik nog geen enkele ervaring met een “oudere” Pegau……toevallig kwam er vorige week woensdag Pegau Reservee 1989 in mijn glas en afgelopen weekend Cuvee Laurence 1998 en Pegau Reservee 1990…..

En eerlijk gezegd vielen deze wijnen mij enorm tegen!

De 89er was gewoon dik en dik over the hill….82/100 voor de moeite

De 98er vond ik ook “oud”. Duidelijke maggietonen die voor mij echt genot in de weg stonden……88/100

De 90er vond ik nog het beste en gaf ik uiteindelijk 93/100…..zeker van te genieten, maar voor mij was ie al wel aan het eind van zijn hoogtepunt en ook dat vond ik verrassend en tegenvallend…..

In 1 week tijd 3 mooie Pegau wijnen uit GROOTSE jaren rijker maar blijft er vooral teleurstelling achter……..Ouderen ze dan echt een stuk slechter dan ik dacht?……..3 slechte flessen geloof ik niet in……toeval bestaat niet…….:S

Hasta Luego

John

• Hendrik de vierde

Tsja die F#@%& meuk kun je beter jong en fris consumeren misschien?

Mijn halve voorraad Usseglio 2007 is al geschiedenis:D

• Harry

Ik zou zeggen……echt pech……heb al deze wijnen over de laatste jaren vaak gedronken en waren allemaal echt geweldig. Hoe was de kleur en heb je de wijnen gedecanteerd?

Harry

• Juan

De 89er is een uur voor het drinken in de karaf gedaan. Kleur was bruin.

De 98er en 90er zijn vanuit de fles in de karaf gegaan en vervolgens meteen in het glas. De 98er was op zich nog goed van kleur, De 90er heb ik niet goed kunnen beoordelen ivm beperkt licht in de kelder van de Vinothek.

Hasta Luego

John

• Peter Z.

Hi John,

Twee jaar geleden bij een proeverij bij mij thuis, jij was er bij, waren bij de mooiste wijnen onder meer Pegau Laurence 1998. En ook de aangename verrassing van de ‘gewone’ Pegau 1997. Ik denk dus Harry gelijk heeft als hij zegt dat je pech hebt gehad met deze blijkbaar slechte flessen.

Ander voorbeeldje, vergelijkbaar met jouw ervaring, was de Pegau 2003 welke we na afloop van de 100 punten proeverij dronken, deze bleek ook ernstig ontwikkeld, terwijl het anders zo'n monsterlijk mooie wijn is. Zeer wisselende flessen dus.

Voor wat het waard is.

Peter

• ChrisW

John,

Ik denk dat jouw observaties aanleiding geven tot twee vragen ipv één:

1) kunnen oude Pegau's ouderen

2) hou ik van geouderde Pegau's (en geouderde grenache cdp in het algemeen)

Het antwoord op de eerste vraag is denk ik “Ja”. Een normaal bewaarde pegau uit de genoemde jaren is verre van over-the-hill geoxideerd of zuur geworden. Veel mensen zijn zelfs uiterst lovend over hun proefervaringen, wat denk ik niet zou gebeuren bij een overleden wijn. Op cellartracker zijn bijvoorbeeld ook heel veel proefnotities te vinden van de genoemde wijnen en behoren de gemiddelde scores tot de hoogsten op cellartracker. Ook jouw allesverlichtende Leider RP is nogal positief over de wijnen. Ouderen doen ze dus wel (in de zin dat ze niet zijn overleden en mensen, waaronder mijzelf, nog veel genot bieden).

Of je houdt van de stijl van geouderde Pegau's moet je zelf bepalen en hangt erg van jouw smaakvoorkeuren af. Geouderde grenache gedomineerde CdP ouderen anders dan de beaucastel (met veel mouvedre) waar je denk ik meer ervaring mee hebt als het om oudere cdp gaat.

Jonge traditionele CdP is erg fruitgedomineerd. Na een jaar of vijf gaat het fruit er iets af, komt er vaak wat kruidigheid bij en raakt de wijn wat meer in balans. Na 10-15 jaar zijn de betere wijnen vaak nog kruidiger, is het fruit minder maar wel complexer door diverse ouderingstonen. Ik hou gelukkig van de wijnen in alle stadia en drink ze ook in alle stadia (en vergeet ze ook niet jong te drinken)

Bijvoorbeeld een Pegau 2001 wordt nooit meer zo mooi fruitig en krachtig als hij was in zijn eerste jaren. Ik ben daarom blij dat ik er al veel van heb gedronken toen ze jong waren. Daarentegen ben ik ook blij dat ik er nog veel heb omdat ze in een wat andere vorm nog heel veel jaar veel drinkgenot gaan geven.

Slechts enkele traditionele CdP zijn voor mijn smaak echt beter met wat flesrijping. Dit zijn o.a. de Beaucastel en de Clos des Papes (de laatste vind ik jong wat eenvoudig en primair).

Of jij houdt van de stijl van oude grenache gedomineerde cdp moet je zelf bepalen maar ik vraag het me af. Het is in ieder geval heel anders dan jonge cdp. Over persoonlijke smaak valt geloof ik ook niet te twisten. Er zijn zelfs mensen die niet houden van rode Bourgognes of van de meeste rode Italianen ;) Er schijnen zelfs mensen te zijn die niet overdreven warmlopen voor edele duitse rieslings :D Toch denk ik dat je in deze gevallen niet kunt stellen dat deze wijnen niet goed zijn.

De flessen 1998 laurence en de 1990 reservee waren niet fout. Ze hadden wel, net als pegau in het algemeen, kunnen profiteren van wat lucht. Nu werden ze direct na opening uitgeschonken en direct opgedronken.

Dus: ik denk dat je maar beter al jouw pegau's van voor 2005 aan mij kunt verkopen omdat ze waarschijnlijk voorbij jouw optimale drinkperiode zijn. Omdat ik de kwaaiste niet ben, wil ik je nog wel de helft betalen van wat jij ervoor hebt betaald:)

Gegroet,

ChrisW

• Juan

Hey Chris,

Je zou zo maar gelijk kunnen hebben……..al hoop ik het niet!!! Dat zou namelijk betekenen dat Pegau mij na pakweg 15 jaar geen vreugde meer geeft…….mijn opslagsysteem zegt dat ik nog 117 flessen in de kelder heb, dus moet ik ze snel gaan aanbieden bij Sylvies of in een rap tempo gaan leegdrinken. :)o Beiden is nooit de bedoeling geweest…..::o

Het viel mij ook op dat naast Karen en jij niemand anders genot haalde uit de Pegau's……dat was voor mij op z'n minst opvallend. Misschien dus blijkbaar inderdaad een “liefhebbers” wijn als ie “op leeftijd” is. Ik zal zeker niet zeggen dat ze over the hill waren…zeker niet…maar voor mij persoonlijk “smaakten” ze te oud. Hetzelfde gold voor het merendeel aan tafel……iets wat ik zeker niet had verwacht…ik was zelfs enorm verheugd te zien dat jij de 2 Pegau's had meegenomen.

Ik heb wel zeer mooie ervaringen met oudere C9dP's:

Beaucastel 78, 79, 86, 89, 90 waren allen groots!

Clos des Papes 90 vond ik geweldig

Vieux Telegraphe 88 gaf me ook veel plezier

en uiteraard….Hommage Jacques Perrin 89…….kreeg van mij 100/100

Ook heb ik een 6 tal oudere flessen Rayas mogen drinken…niet 1 gaf mij vreugde…..zou het dan inderdaad aan de Grenache liggen……:S

Binnenkort maar eens een Pegau 2001 of 2004 opentrekken…….dan komt de liefde vanzelf weer in bloei…(:P)

Hasta Luego

John

• ChrisW

Commercieel zou ik moeten beamen dat het alleen wijnen voor mij en Karen zijn. Dan heeft het geen zin om ze bij Sylvies aan te bieden en kan je ze beter gelijk aan mij verkopen B)

Als je echter op cellartracker kijkt dan zie je:

73 notities voor de 98 laurence met een gemiddelde score van 93,4

23 notities voor de 89 reservee met een gemiddelde score van 94,5

66 notities voor de 90 met een gemiddelde score van 93,1

Dit zijn voor cellartracker extreem hoge scores omdat hier ook foute flessen in zitten en mensen die wijnen proeven die ze qua smaakvoorkeur helemaal niet lekker vinden en daardoor een lage score geven. Dit haalt de gemiddelde scores op CT erg omlaag t.o.v. bijvoorbeeld Parker scores. Ter vergelijking enkele wijnen die je wel goed kent: Pegau 2001: 92,8 bij 145 notities en Pegau 2003: 94,5 bij 223 notities. Bij deze jonge wijnen is natuurlijk het aantal flessen dat verkeerd geouderd is lager dan bij de oudere flessen.

Ik denk dat we toch echt weer moeten constateren dat jij weer een bijzonder aparte smaak hebt :D (er zullen niet veel mensen zijn die de erg rijpe en geconcentreerde pegau 1990 met 15% alcohol en een behoorlijk zoete afdronk als een “lichte wijn” zullen omschrijven :P). Niet dat dat erg is. Over smaak valt niet te twisten (ook niet over mijn ideeën over wat je met de restsuikers in Duitse rieslings had moeten doen!* :) )

Gegroet en verkoop ze nou maar aan mij,

ChrisW

* gewoon omzetten in alcohol zoals elke wijnboer moet hebben geleerd

• ChrisW

John,

Ter vergelijking ook nog de scores van wat andere rode wijnen die we afgelopen zaterdag hebben gedronken van een groot aantal mensen dat op CT zijn notities achterlaat:

philip togni CS 97: 93,1 (22 notities)

dead arm 2001: 92,7 (114 notities)

numanthia 2002: 90,5 (40 notities)

Maar ondanks het gemiddelde van de grote steekproeven, zegt ook dat m.i. niets over hoe een individu de wijnen moet waarderen.

De togni vond ik bijvoorbeeld erg goed, waarschijnlijk door zijn lage alcoholpercentage was deze wijn voor mij beter dan wat de gemiddelde liefhebber van californische CS ervan vindt. Zowel de Numanthia als de dead arm zijn iets te zwaar voor mijn smaakvoorkeuren en waardeer ik lager dan de bovenstaande gemiddeldes.

mvg,

ChrisW

• Juan

Hey Chris,

Het boeit mij eerlijk gezegd niet wat de gemiddelde scores zijn bij Cellartracker……daar gaat het mij ook helemaal niet om. De wijn is ongetwijfeld voor een heleboel mensen fantastisch! Voor mij waren de 3 flessen de afgelopen week een teleurstelling…..easy as that….en als mijn smaak dan zo bijzonder apart is, dan had ik vrijdag in ieder geval 7 tafelgenoten met dezelfde smaak en zaterdag 5…..maar ook dat is niet belangrijk. De Pegau 90 vond ik inderdaad geen zware wijn. Zal ongetwijfeld met de leeftijd te maken hebben en met de krachtpatsers die we daarna dronken. Een jonge Pegau vind ik wel in de categorie “zwaar” passen. Vooral door zijn animale staltonen….enfin…..de toekomst zal mij vertellen of ik Pegau op leeftijd kan waarderen of niet……

Jouw “moeite” met Duitse rieslings met restsuikers kan ik me heel goed voorstellen. Ik ken genoeg (vooral mannen) wijndrinkers die alleen droge rieslings kunnen waarderen en niet van het zoete Duitse segment houden….wel is het zo dat die personen dan vaak sowieso niet van zoete wijnen houden……..en dus al helemaal niet van sauternes….maaaaar….die kan jij juist weer waarderen……haha zo zie je maar weer…..over iemands persoonlijke smaak…….:)-D

Hasta Luego

John die het niet kon laten en nu een Grauburgunder GG *** 2007 van Salwey in zijn glas heeft…..95+/100