Chateau des Crostes

• Ronald Heijden

Beste prikkers ,

Na anderhalve week luieren in de Provence toch maar eens actief geworden en de wijngebieden ingetrokken. Als startpunt heb ik net als 2 jaar geleden gebruik gemaakt van het Maison des Vins de Cotes de Provence in Les Arcs. De overkoepelende AC heeft hier een proefhuis waar je het gehele jaar 16 wijnen kunt proeven per tourbeurt van een week. Op jaarbasis komen dan alle wijnen 1 x per jaar aan de beurt. Blijft een prima startpunt al kon ik niet blij worden van de wijnen die voor deze week op de rol stonden….. Vanuit Les Arcs rij je vervolgens via de RN7 in een kwartiertje naar de wijngaarden van Chateau des Crostes in de buurt van Lorgues zie eventueel www.chateau-les-crostes.com De wijngaarden liggen prachtig verstopt in de bossen van d' Astros. De wijngaarden liggen hier al sinds de 17e eeuw maar pas de laatste 20 jaar is men de kwaliteit omhoog aan het schroeven middels aankoop van betere percelen en een moderne wijnklelder inclusief eigen bottellijn etc. Men maakt 6 wijnen op dit domein (2xwit + 2xrose + 2xrood) telkens een basis model en een cuvee prestige model per kleur. De basis rose was zeer lichtgekleurd bijna wit maar wel zeer aangenaam. Gemaakt van 50% Grenache en 50% cinsault beviel mij deze meer dan zijn duurdere zusje gemaakt van 90 % grenache en 10% cinsault die wat zwaarder overkwam. In het wit ook weer twee versies waarbij er wordt gemixt met Semillion en Rolle et Ugni Blanc 50/50 en de Cuvee Prestige 90/10. De luxere variant was wat zwaarder en logger en met deze temperaturen geef ik dan de voorkeur aan de basis versie. In het rood heeft men een basis versie gemaakt van Grenache , Syrah en Cabernet Sauvignon al aangenaam maar niet echt een hoogvlieger. Dat geld echter zeker niet voor de Cuvee Prestige 2006 gemaakt van 50% Syrah en 50% cabernet sauvignon. Deze wijn stak er vandaag met kop en schouders boven uit voor mij en dan de prijs E 11,90 bij kleine aantallen is echt een giller. Ik had van te voren al wat gelezen over deze wijn waaruit ook naar voren kwam dat deze topwijn in spe nog niet echt ontdekt is door de kenners en dat daardoor de prijs relatief laag is. Al met al weer een leerzame dag en nu op naar de piscine om even af te koelen het leven is ontzetten zwaar in de Provence B)

Au revoir ,

Ronald

• Juan

Hey Ronald,

Alles onder controle daar zie ik…….:)-D

Moet ik me schamen als ik zeg dat ik werkelijk niets weet van het wijngebied waar je nu zit?……..:S

Worden daar ook topwijnen gemaakt? en dan bedoel ik wijnen waarvan je in een blindproeverij zegt….WOOOOOOOW! X(

Hasta Luego

John

• Ronald Heijden

Hoi John ,

Ben weer veilig terug gekomen van 3 weekjes heerlijk relaxen was ik ook wel toe zeg pfffff……

Om nog even terug te komen op jouw vragen. Je hoeft je niet te schamen hoor dat je niets van dit

gebied afweet (AC Côtes de Provence) als ik er niet graag op vakantie zou gaan zou ik er ook niets

van af weten. Qua rosé heeft men de zaakjes goed op orde en behoort men echt tot de top zeker

als je ook nog de rosés uit de AC Bandol meeneemt in deze oberservatie. Twee jaar geleden hier diverse

witte wijnen gedronken en dat was telkens een afknapper van jewelste. Dit jaar zeer sceptisch toch

weer wat wit geprobeerd en nu toch een aantal keren positief verrast zeker van de witte wijnen gemaakt

van de Rolle. Als er dan ook nog wat hout wordt gebruikt begint er wat smaak aan de wijnen te komen.

Er is voor wit echter nog een lange weg te gaan. Rood is een verhaal apart de prijzen stijgen in ieder geval

flink door ten opzichte van 2 jaar geleden. Woooooooow wijnen ga je hier niet tegen komen John , daar ben ik

zeker van. Daar missen ze gewoon de kracht voor cq. de elegantie voor. Eigenlijk heeft men alles in huis om

dit niveau wel te gaan halen de komende decenia zoals zeer weinig regen , regelmatig wind om de ziektes weg

te blazen , arme grond , kapitaalkrachtige domeinen , een AC regelement die veel druivensoorten toelaat waar

je wat mee kan maken. Waarom het dan net niet lukt ??? misschien toch te weinig hoogte , te weinig afkoeling in de

nacht , te weinig ervaring in de kelder , te jonge stokken dat soort zaken. Neemt niet weg dat veel rode wijnen

een prima prijs/kwaliteistsverhouding bieden en ook zeker veel bewaarpotentie hebben. Ik blijf het gebied in ieder

geval op de voet volgen de komende jaren en zal af en toe wel eens wat plaatselijke toppers uitschenken op een

prikbordproeverij dan kun je zelf een oordeel vellen.

Groeten,

Ronald