Beste prikkers ,
Na anderhalve week luieren in de Provence toch maar eens actief geworden en de wijngebieden ingetrokken. Als startpunt heb ik net als 2 jaar geleden gebruik gemaakt van het Maison des Vins de Cotes de Provence in Les Arcs. De overkoepelende AC heeft hier een proefhuis waar je het gehele jaar 16 wijnen kunt proeven per tourbeurt van een week. Op jaarbasis komen dan alle wijnen 1 x per jaar aan de beurt. Blijft een prima startpunt al kon ik niet blij worden van de wijnen die voor deze week op de rol stonden….. Vanuit Les Arcs rij je vervolgens via de RN7 in een kwartiertje naar de wijngaarden van Chateau des Crostes in de buurt van Lorgues zie eventueel www.chateau-les-crostes.com De wijngaarden liggen prachtig verstopt in de bossen van d' Astros. De wijngaarden liggen hier al sinds de 17e eeuw maar pas de laatste 20 jaar is men de kwaliteit omhoog aan het schroeven middels aankoop van betere percelen en een moderne wijnklelder inclusief eigen bottellijn etc. Men maakt 6 wijnen op dit domein (2xwit + 2xrose + 2xrood) telkens een basis model en een cuvee prestige model per kleur. De basis rose was zeer lichtgekleurd bijna wit maar wel zeer aangenaam. Gemaakt van 50% Grenache en 50% cinsault beviel mij deze meer dan zijn duurdere zusje gemaakt van 90 % grenache en 10% cinsault die wat zwaarder overkwam. In het wit ook weer twee versies waarbij er wordt gemixt met Semillion en Rolle et Ugni Blanc 50/50 en de Cuvee Prestige 90/10. De luxere variant was wat zwaarder en logger en met deze temperaturen geef ik dan de voorkeur aan de basis versie. In het rood heeft men een basis versie gemaakt van Grenache , Syrah en Cabernet Sauvignon al aangenaam maar niet echt een hoogvlieger. Dat geld echter zeker niet voor de Cuvee Prestige 2006 gemaakt van 50% Syrah en 50% cabernet sauvignon. Deze wijn stak er vandaag met kop en schouders boven uit voor mij en dan de prijs E 11,90 bij kleine aantallen is echt een giller. Ik had van te voren al wat gelezen over deze wijn waaruit ook naar voren kwam dat deze topwijn in spe nog niet echt ontdekt is door de kenners en dat daardoor de prijs relatief laag is. Al met al weer een leerzame dag en nu op naar de piscine om even af te koelen het leven is ontzetten zwaar in de Provence B)
Au revoir ,
Ronald