Chateau Rasque

• Ronald Heijden

Bonjour Prikkers ,

Gisterenmorgen vanuit Les Arcs de weg genomen naar Taradeau en aldaar vanuit het Centre Ville de kronkelweg omhoog genomen richting Chateau Rasque. Dit chateau heeft zijn wijngaarden op het hoogste punt van de Provence en is de directe buurman van Domaines Ott (Chateau de Selle). Na de afslag genomen te hebben moet je nog een zeker een kilometer over een hobbelig stenen pad rijden tot bij het chateau. De wijngaarden liggen er keurig bij en wat opviel was de zware Limestone-clay bodem. Verder bij elk perceel keurig een bordje met het druivenras + het jaar van aanplant ( veel uit 1984) Bij binnenkomst in de ontvangstruimte is proeven geen enkel probleem. De witte wijnen lopen in prijs uiteen van E 13,50 tot E 22,00 en zijn allemaal gemaakt van 100% Rolle. Allemaal keurige wijnen maar toch stak de duurste versie ( Clos Madame Blanc 2008) er echt boven uit voor mij waarschijnlijk doordat alleen deze wijn 6 maanden hout mee heeft gekregen waar ik dol op ben bij veel witte wijnen. De rose wijnen lopen uiteen van E 11,00 tot E 22,00. De twee basis modellen worden gemaakt van Cinsault en Grenache en de Clos Madame Rose 2008 wordt gemaakt van Syrah en Rolle. Erg vreemde mix volgens mij maar zeker bijzonder fraai geslaagd. De rode wijnen lopen uiteen van E 11,00 tot E 22,00. De goedkoopste versie toonde een zeer fraaie neus maar was in de mond erg dun niet mijn ding. Het wordt saai maar ook hier stak de Clos Madame versie er weer boven uit met een cepage van 80% Syrah en 20% Grenache. De Clos Madame wordt op de traditionele manier gemaakt met open gist kuipen die elke dag worden doorgeroerd met de hand. Een bereidingswijze waar men erg trots op was. Na afloop van de degustatie kon ik nog even in de kelders rondneuzen. Erg fraaie kelders met mooie houten foeders in allerhande maten maar allemaal wel erg gelikt en brandschoon er was zelfs klassieke muziek uit alle boxen te horen. Fraai domein met een goede kwaliteit voor alle lijnen waarbij de basis modellen echter toch wat te hoog geprijsd zijn en de top wijnen ook echt de top wijnen zijn van dit huis.

Au revoir ,

Ronald Heijden

• Peter B

Goed om te lezen allemaal. Morgen verder?

Gr.

Peter