Usseglio Mon Aieul 2007, Deus Ex Machina 2007 en Grand Veneur Origines 2007

• Juan

Vandaag de volgende serie C9dP 2007 geproefd. Deze wijnen hadden duidelijk even wat lucht nodig om tot bloei te komen……..

Usseglio Mon Aieul 2007: Rokerige neus, subtiele tonen van rood fruit. Duidelijk een wijn zonder houtopvoeding. Goed in balans al. Mooi middenstuk met frambozen. Mooie witte peper ook. Lange afdronk 94-95+/100

Grand Veneur Origines 2007: Kreupelhout en zoethout in de neus. Beetje verbrand ook. Deze wijn is duidelijk nog in onbalans en heeft ook duidelijk houtopvoeding. Lastig om nu van te genieten. 91-92/100

Clos St. Jean Deus Ex Machina 2007: In de neus weer die duidelijke houtopvoeding, dikke wijn, Veel fruit, maar wel erg goed in balans in tegenstelling tot de Grand Veneur. Meer zwart bosfruit ook. Vult je bek met wijn. Lange afdronk. Vlezig.

95-97+/100

Ook dronken we nog een Habla No. 4 uit Spanje……woooooow erg mooie Pamela Anderson wijn, veel van alles maar wel zeer goed gemaakt! Hout is erg goed met fruit verweven. Zeer lange afdronk. 96/100

Mooie avond!

Hasta Luego

John

• tomm

fwiw, grand veneur gebruikt idd heel veel hout (ter info : 16 maand in nieuw eik - met dank aan harry's boek :) ) , maar ik heb heel goede ervaring met de wijze waarop het zich in de wijn gaat gedragen na enkele jaren rijping. De 2000, 2001 en 2004 zijn - naar mijn oordeel - prachtige wijnen waar de houtdominantie sterk is afgenomen.

Misschien interessant om enkele vergelijken te maken met andere wijnen (opnieuw met dank aan … :) ) :

- Cristia VV : 18 maand 2/3 jaar oude vaten (ik had meer nieuw hout verwacht)

- Barroche Pure : 18 maand in stalen tank

- Beaurenard Boisrenard : 18 maand in hoofdzakelijk nieuw hout

- Charvin : 21 maand in betonnen tank

- Clos des Papes : 6 maand in stalen tank

- Clos St Jean CDF : 12 maand : de grenache in staal en de rest in 1 jaar oude eik

- de Ferrand : 12/14 maand in tank

- Bonneau : 3 tot 5 jaar in foudres

- Autard Juline : 18 maand in nieuw eik

enz enz … ik ga nog veel plezier beleven aan dat boek … :)

• ChrisW

dat van clos des papes kan toch niet kloppen? De wijn gaat meestal in april/mei in de fles, zo'n ruim anderhalf jaar na de oogst, dus dat zal wel 16 maanden zijn (ipv 6 maanden).

De verschillen in opvoeding en stijl van de wijnen in CdP zijn behoorlijk. Voor mij behoren de wijnen van Grand Veneur (maar ook bijv. Gardine) niet tot de wijnen die ik graag uit CdP drink. Persoonlijk vind ik het te veel hout hebben voor een cdp. . Op zich vind ik het ook nog wel goede wijnen, maar als ik dan toch voor de wat modernere houtgerijpte krachtpatsers ga, dan ga ik liever voor wijnen uit regio's waar ik die stijl wel typisch bij vind passen (zoals spanje).

ChrisW

• John Copier

Tommetje,

Jij haalt Bonneau aan en dat is een wijn waaraan ik, pakweg de laatste 20 jaar, steeds heb gedacht om die ooit eens in het glas te hebben. Dat is er nooit van gekomen tot afgelopen vakantie in Zuidfrankrijk. De prijs was voor mij een struikelblok. Afgelopen vakantie in Aigues-Mortes ben ik op een Rhône/LR proeverij geweest. Aldaar stond dé Henri Bonneau Réserve des Célestins 1998. Volgens zeggen de laatste Célestins die op fles zijn gegaan. Het wordt dus niet altijd gemaakt. Prijs aldaar 205 euri/fl. Het was volgens zeggen een Godswonder dat er überhaupt nog Célestins in de verkoop zijn. Je moet naar privékelders om nog iets te bemachtigen. Ik heb geen idee of dit juist is maar gezien het feit dat 1998 het laatste jaar is dat deze wijn is aangemaakt zal dit wel juist zijn.

Ik kreeg een drupje. Maar wat een zaligheid, wat een zalf en wat een eindeloos genot. Nee, ik heb niets gekocht. De spuugemmer had ik ook niet nodig. Ik was dan wel op vakantie en dan doe je soms gekke dingen maar dat bedrag is voor mij een stap te ver. (Per doos waren die flessen voor die prijs in andere handen overgegaan. X( )Maar met dat overgetelijke drupje kan ik er weer jááááááren tegenaan en het zal mijn leven zeker met 10 jaar in puike gezondheid verlengen. In dat licht bezien is een investering van iets meer dan 200 euries per fles een koopje. Ook in die laat jaren ‘90 was de wijn al hoog in z’n alcohol. 15% maar met dat drupje in puike overeenstemming.

Ik heb hier nog een aardige site van een of andere Deen die z'n bezoek op internet heeft gezet. Leuke serie foto's. Lees ook het opvoeden op foudres onderaan het bericht. Ik denk dat die info over de foudres uit de eerste hand is. Misschien dat Harry daar iets over kan schrijven.

http://www.chateauneuf.dk/en/cdpen29.htm

John

• Harry

Tom, ik denk dat je in alle ‘gretigheid’ verkeerd hebt gekeken en dat Chris gelijk heeft - In de tabel met de ‘winemaking information’…6mnd in tank heeft betrekking op de witte Clos des Papes - de rode verblijft zo'n 15 maanden in foudres en nadien nog enige tijd in een grote inox verzameltank.

John, ik heb de eer en het genoegen gehad Bonneau te mogen bezoeken - zeer bijzondere ervaring. Een klein wonder dat daar zo'n bijzondere wijn vandaan kan komen! Weet wel dat er heel zeker ook mindere Bonneau flessen bestaan. Voor het opvoeden van de wijn gebruikt Henri naast ‘mini’ foudres ook 600L demi-muids en kleine vaten ……zonder uitzondering heel oud.

Ben ook heel blij dat ik een redelijk aantal flessen Célestins in mijn kelder heb: 1989-1990-1998-1999.

• John Copier

Harry,

Ik dacht begrepen te hebben dat ‘98 het laatste op fles geproduceerde jaar was. Zie nu dat er ook ’99 op fles is gegaan.

John

• tomm

inderdaad … ben wat te snel geweest. ‘k vond het inderdaad ook wat weinig toen ik het intypte, maar ja wat ik in harry’s boek lees is waarheid voor mij :)