Tips gevraagd Zuid-Rhone (bezoek wijnproducenten)

• Marco

Ik zoek in de Zuid Rhone een paar goede tips om wijnproducenten te bezoeken.

Uiteraard na het proeven kopen!

Ik zoek echter in de prijsklasse van 3 t/m 6 euro en in de buurt van Crestet, Seguret, Rasteau en Cairanne.

Uiteraard koop ik ook de hogere klasse, maar ik ben specifiek op zoek naar een paar mooie, goede wijnen voor het dagelijkse drinken bij een gewone maaltijd.

Geen toppers dus (kan ook niet voor de prijs 3-6 euro) , maar gewoon lekkere normale wijnen.

Wie weet er een goed adres?

Met bij voorkeur opgave van type wijn, jaar en prijs.

Alvast dank.

Marco

• tomm

hallo marco,

't is natuurlijk mijn zaak niet maar 3 tot 6 euro vind ik juist iets te laag om te genieten. dergelijke wijnen kan je beter thuis kopen (het verschil tussen de domein- en winkelprijs zal hoogsten een paar centen bedragen). doe er enkele euro's bovenop en je zit meteen in een genietbare klasse mits je de juiste domeinen selecteert (in de jaargang 2007 is dit trouwens niet zo moeilijk).

in de prijsklasse 6 tot 10 EUR kan ik je ten zeerste aanraden :

Les Grands Bois (St Vincent les Vignes nabij Cairanne)

Domaine de Seguret (Seguret)

La Vielle Ferme, Fondrèche en Pesquié (nabij de Ventoux : naam van dorpje ontsnappen me, maar ik veronderstel dat je de site www.google.com kent)

goede reis,

Tom

• Hendrik de vierde

Koop Harry s boek+kaart en klaar is Kees:D

• TGG

Nou Marco, das een heel mooi gebied! mooie wijnen, ben het echter met Tommmm eens dat je moet gaan zoeken naar 6-10 euro wijnen.

Ik koop al jaren bij Domaine de Tourade, mooie Vacqueras, prachtige Gigondas. Kocht laatst een mooie wijn (overigens wel in de klasse 3-6 euro) een village uit Violes, ben ff de naam kwijt.

Kijk ook eens bij Domaine d'Aéria in Cairanne (kom er maar in Eelco).

Je zult het vast erg naar je zin hebben daar, ikzelf ga weer in September

Theo

• tomm

Chateauneuf is Calatayud niet m'n waarde enrique :)

in C9 start het pas vanaf 15 EUR. maar naar m'n bescheiden oordeel is het beter de CdR wijnen van de grote domeinen te kopen (bv grand veneur, janasse, …) in plaats van de goedkopere C9.

• Eelco van Wieringen

Tja, inkoppertje he Theo! Ik ben overigens dezelfde mening als vorige scribenten toegedaan: koop je wijn voor alledag maar lekker hier. Kost maar een paar centjes meer en bovendien kan zelfs mijn auto een jaarvoorraad niet aan. Bij d'Aeria ga jij voor de Cuvee Tradition. Mourvedre gedomineerd met een lik syrah en grenache.

Dank je Theo dat ik mijn ei weer kwijt kon (:D.

Salut,

Eelco

propriétaire :

GAP Rolland

adresse :

DOMAINE D'AERIA

Route de Rasteau

84290 CAIRANNE

tél : 04.90.30.88.78

fax : 04.90.30.78.38

email : domaine.aeria092@orange.fr

• John Copier

Ik denk dat je beter naar een vignerons van wijnboeren kan gaan dan naar een individuele wijnboer. De “eenvoudige” wijnboeren zullen wel een enkel flesje in rood, wit en rosé hebben. Daarnaast ook nog een trits duurdere. Om dan voor de goedkoopste binnen te stappen! Ik weet het niet hoor of dat zo'n goed idee is. Je zit met die prijs toch midden in het supermarktaanbod. Ga dan naar een vigneron van een groep wijnboeren. Bijv deze, http://rhone.vignobles.free.fr/pages/5_1contact.htm of deze http://www.laudunchusclanvignerons.com/ In Google vind je genoeg onder het zoekbegrip “vignerons de Rhône”. Alle aangesloten wijnboeren hebben daar hun wijn staan. Tja, en anders stap je de grote supers binnen. Dan kan je niet proeven maar dan zoek je één flesje uit, probeer die uit en is het niets dan is de schade ook niet groot.

John

• Marco

Tot zover iedereen erg bedankt voor de waardevolle tips.

Het is zeker een uitdaging om een leuke fles te vinden tussen de 3 en 6 euro, maar volgens de Guide D'Hachette zijn er toch een flink aantal adressen in die prijsklasse en met een eervolle vermelding.

Nou kan ik natuurlijk domweg die adressen afgaan, maar wat tips van deze site zijn ook erg waardevol, is nu gebleken.

Ik ga zeker langs bij Domaine DÁeria in Cairanne.

Werkt Eelco daar?

Ik ben er de 1e week van september.

Mijn Franse taal is erbarmelijk, dus Nederlands of Engels zou prachtig zijn.

Marco

• Ger Bouten

Toch nog een aanvulling mijnerzijds op de tips:

In Gigondas: Domaine La Roubine, fantastische Gigondas en Vacqueras voor tikje meer dan tien euro. Maakt ook een supercuvée, M 24, die twee jaar is opgevoed in eiken vaten en bijna twintig euro kost, maar dan heb je ook wat.

In Rasteau: Domaine Grand Nicolet; wel vaak niemand thuis; de topwijn Les Esqueyrons kost een bespottelijke tien euro.

Ook in Rasteau: Domaine des Escaravailles met een heel scala wijnen (Rasteau, Cairanne, Roaix) voor prijzen rond de tien euro.

In Cairanne: Domaine Catherine Le Goeuil; maakt slechts een cuvée (van grenache, syrah, mourvèdre cinsault, counoise, carignan) maar wat voor een en dat voor slechts negen euro.

In Séguret is Domaine de Mourchon ook zeer de moeite waard.

Succes