Slijters Unie weer bezig met heksenjacht

• MaartenZzzzz

'Leg drankverkoop op internet aan banden' EINDHOVEN - De internetverkoop van zwakalcoholische drank moet aan banden worden gelegd. Daarvoor pleit de branchevereniging van drankverkopers, de Koninklijke SlijtersUnie.

Omdat via internet geen enkele controle mogelijk is - op leeftijd of om drankmisbruik tegen te gaan - stellen de slijters dat wijn en bier niet zomaar online verkocht mogen worden. “De drank- en horecawet stelt nu dat verkoop van zwakalcoholische dranken aan particulieren alleen via slijterijen en levensmiddelenwinkels mag gaan. Dat heeft de wetgever zo bepaald zodat de drankverkoop enigszins gecontroleerd kan gebeuren, omdat rechtstreeks contact met de klant mogelijk is”, aldus Marc Houben, secretaris van de slijtersvereniging. “Via internet kan dat niet.”

Een bij de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) ingediende klacht tegen een bedrijf dat webshops maakt voor drankproducenten zodat deze hun flessen rechtstreeks aan consumenten kunnen verkopen, is vorige week ongegrond verklaard.

“Rechtstreekse verkoop mag niet, maar zoals de VWA het interpreteert geldt een eigen webwinkel als tussenhandel. Dat betekent dat iedereen via internet drank mag verkopen, dat lijkt ons een slechte ontwikkeling. De regels zijn wat ons betreft echt onduidelijk.”

De VWA denkt daar echter anders over. “Internetverkopen zijn gewoon toegestaan”, meldt een woordvoerder. “We hebben niets onrechtmatigs kunnen ontdekken.”

Houben geeft toe dat het de SlijtersUnie voornamelijk om economische motieven te doen is. “We willen zo veel mogelijk verkoop binnen ons eigen kanaal, maar gebruiken daarvoor de argumenten die de wetgever oorspronkelijk voor ogen had met de wet. Via onlineverkoop vloeit inmiddels heel wat drank naar consumenten, maar de wet heeft daar geen rekening mee gehouden. Bij aflevering zal bijvoorbeeld zelden een leeftijd worden gecontroleerd. Het heeft dus weinig zin om caissières in supermarkten en slijters strenge regels omtrent alcoholverkoop op te leggen als de achterdeur wagenwijd openstaat”, aldus Houben.

De Voedsel en Warenautoriteit stelt dat ook internetverkopers de wet moeten naleven, en zegt op te treden als er klachten zijn. “We hebben er geen specifiek project op lopen nu, maar houden het wel in de gaten.”

De SlijtersUnie vraagt de fracties in de Tweede Kamer binnenkort om een onderzoek in te stellen.

bron : de telegraaf

• John Copier

Vang je zoiets niet eenvoudig op met een mastercardbetaling? Ik heb trouwens geen idee bij welke leeftijd je al een matercard kan verkrijgen. Mijn gevoel zegt dat dit 18 jaar is. Zo dit juist is is daarmee toch de keutel ingetrokken? Ralph kom er maar in.

John

• Hendrik de vierde

Stelletje bekrompen Jenever wikkelaarsX(

• Robèrt Koopman

Mastercard kan je gewoon gebruiken van je ouders….

Mag niet maar kan wel.

• Ralph in Toscana

las het artikel gisteren in de telegraaf al liggend aan het zwembad in toscane. het gaat inderdaad over ons bedrijf en ikzelf werd vrijdag al gebeld door journalisten om commentaar te leveren.

men wil het nu over de boeg van de leeftijdscontrole gooien. daar heb ik het met de vwa al over gehad. SU roept dat het niet kan, maar ome John Copier heeft de keutel bij het schone eind te pakken.

knappe puber die met credit card, paypal, of iDeal weet te betalen. frauderen kan altijd, maar je kan ook je grote broer van 18 naar binnen sturen in een supermarkt voor wat breezers. de vwa was het daar hartgrondig mee eens.

• Jeroen de Zeeuw

ach weet je wat het is de Slijtersunie is een beetje ouderwetse club. En van veel nederlandse slijters heb ik niet een hele hoge pet op, let op uitzonderingen daar.

Op zich niet verwonderlijk dat ze internetverkopen aan willen pakken maar dat heeft nada kans.

Mensen zijn verslaafd aan internetkopen…lekker makkelijk,….thuis achter de pc kleren kopen, cd's , dvd's, cd spelers, tv's kopen. Boodschappen doen via het net, wijn kopen via het net. Bankzaken regelen via het net…alles kan via het net. Je hoeft je huis niet eens uit en alles regelen.

Wel jammer dat als er weer een winkelpand leeg komt te staan mensen gelijk zeggen…ach wat jammer dat ze weg moeten, snap er niks van…..( not in my case overigens ;-) )

Maar goed daar gaat dit niet over. Kansloze actie van de slijtersunie denk ik. Laat ze zich eens sterk maken voor betere accijns en BTW daar hebben we veel meer aan.

• John Copier

Lees vooral de reacties.

http://www.twinklemagazine.nl/nieuws.aspx?id=26354

John

• MaartenZzzzz

Lees ook dit artikel : klikken

• Ruud Göebel

Grappig hoor, ik lever als vertegenwoordiger van een webwinkel wel eens een doosje wijn af, vaak doet een minderjarige de deur open. Mijn vraag is steevast: “Is pappa of mamma er? ”

Nee meneer, die zijn nog op hun werk! Mag ik dan het doosje wijn in de hal onder de kapstok zetten? Ja dat mag. De volgende dag zet Pa zijn bij een bij de Slijtersunie aangesloten slijter, zijn doosje wijn op de zelfde plaats neer en zegt: Niet aankomen hoor, want pappa moet nu eerst zijn auto wassen! Ik bedoel maar!!:S(td)

Ruud.

• Jeroen de Zeeuw

hahaha maar Ruud jij hebt dan ook een zeer lief en vertrouwd opa gezicht hahahahahahaha