Slijters Unie weer bezig met heksenjacht

• MaartenZzzzz

Kamer wil uitleg over online drankverkoop

vrijdag 31 juli 2009, 8:40

Een meerderheid in de Tweede Kamer van CDA, PvdA en SP wil van minister Ab Klink (Volksgezondheid) weten of en hoe controle op online drankverkoop aan jongeren mogelijk is.

De fracties zijn het nog niet met elkaar eens over de eventuele oplossingen en realiseren zich dat controle moeilijk zal zijn, zo bleek donderdag in de Kamer. Op dit moment kunnen jongeren online eenvoudig aan wijn en bier komen, klaagde de Koninklijke SlijtersUnie eerder dit jaar. Er wordt niet gecontroleerd op leeftijd.

Onlangs beoordeelde de Voedsel en Waren autoriteit (VWA) een klacht van de branchevereniging als ongegrond, omdat de drankaanbieder opereerde vanuit een gesloten ruimte, namelijk een kantoortje. Volgens een woordvoerster mag dat.

De SP vindt dat het huidige vergunningensysteem voor de verkoop van alcohol moet worden uitgebreid. Ook supermarkten en onlineshops moeten wat de SP betreft zo’n vergunning aanvragen. Maar hoe dat gecontroleerd zou moeten worden, weet de partij nog niet. De PvdA vindt vergunningen te omslachtig en stelt voor dat er een systeem in het leven wordt geroepen, waarbij ondernemers een verbod opgelegd krijgen als ze drie keer zijn betrapt op het verkopen van drank aan jongeren. Het CDA is er nog niet uit.

Dit najaar bespreekt de Kamer de nieuwe Drank- en Horecawet (ANP).

Bron ANP

• André

Laten we de Slijters eens proberen te helpen.

“Laat ze zich eens sterk maken voor betere accijns en BTW daar hebben we veel meer aan” dat zou helpen.

Of het proeven in de winkel, wat volgens mij in heel Europa (bij meerderjarigen) mag.

Waarom niet in Nederland?

Ook bij bezoek aan een Nederlandse wijngaard, waar geproefd en verkocht wordt, leidt dit tot problemen.

André

• Eelco

Ach, al de leveranciers, inclusief de internetaanbieders moeten volkomen vrijgelaten worden. Al gaan ze wiet leveren. Het maakt mij geen donder uit. Al degenen voor wie het onverstandig is, inclusief minderjarigen, komen er toch wel aan als ze het willen. Een gesprek over daarvoor gebruikte manieren en andere slimmigheidjes die de bedoeling hebben het debat in een handige richting in te duwen, leiden af van waar het in wezen om gaat: sta je het ook formeel toe dat mensen zich naar de verdommenis helpen. Mijn antwoord daarop is: ja. En aangaande kinderen: als de ouders er achter staan, ook gewoon laten gebeuren. Niet zo slim, maar maar dat waren ze op voorhand waarschijnlijk toch al niet.

Salut,

Eelco

• Peter vdB

Geplukt uit het nieuws:

Ze dachten slim te zijn, de minderjarige jongeren uit Zweden. Alcohol kopen in een slijterij was voor hen onmogelijk, ze waren te jong en de drank was te duur. Internet bood uitkomst. Met één druk op de knop waren bier en wijn besteld, een koerier leverde die netjes thuis af. De slimmeriken hadden pech toen de overheid besloot de regels aan te scherpen. De bezorgservice werd afgeschaft. Pakketjes bier konden alleen nog bij het postkantoor worden afgehaald. Mét legitimatie. Het wordt hoog tijd dat ook Nederland dergelijke maatregelen treft, stelt coördinator Joost Mulder van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP. De controle op de verkoop van wijn en bier via internet is zo lek als een mandje. “Je kunt moeilijk bij elke transactie een controleur meesturen”, zegt hij.

Overigens hoorde ik vanochtend op de radio de TROS Nieuwsshow (altijd een prettig programma) waar een woordvoerder van deze organisatie zó slecht uit haar woorden kwam, dat het véél afbreuk deed aan de eigen doelstellingen. Het kan verkeren.

Gr. Peter

• iRalph

zie ook: http://wijnblog.com/index.php/2009/08/02/online-drankverkoop-en-leeftijdscontrole?blog=1

• Robèrt Koopman

ralph Schreef:

——————————————————-

> zie ook:

> http://wijnblog.com/index.php/2009/08/02/online-dr

> ankverkoop-en-leeftijdscontrole?blog=1

Maar daar staat stellig dat je met iDEAL niet kunt betalen onder de 18 jaar?

Is dat een voorwaarde van iDEAL dan?

Mijn zoons van 13 en 17 kunnen beide internetbankieren en dus ook betalen via iDEAL.

Drank mogen ze van mij kopen, ik ben altijd thuis dus onderschep zo de, voor mij dan gratis, bestellingen :D

Gezien de tegenwoordig zo belangrijke normen en waarden zie ik de Slijtersunie deze zaak nog winnen ook.