PN: vakantiewijnen

• Peter vdB

Weingut Karl Schaefer, Terassen Riesling 2007 Rheingau

Terroir en mineralen in de neus. Viefe en eetlustopwekkende wijn met pittige zuren. Vorige zomer gehaald in de Rheingau, dik onder de tien euro. Archetypische riesling, liefhebberswijn.

Saint Nicolas de Bourgueil 2007 Frederic Mabileau, Cuvee Coutures

Ook vorig jaar ter plekke gehaald. Wat oudere Cabernet Franc, houtgerijpt. Paarse rand nog, aanvankelijk flink plakkend op de tanden. Maar daarna… een majestueuze neus voor een Loire wijn, vind ik. Alsof je door een kersenboomgaard wandelt. Mon cherie chocolade tonen. Eerste vage tonen van een stallucht. Dikke en prettige smaak. Klasse cabernet franc.

Brunello di Montalcino 2001 Cuvee Prime Donne, Donatella Cinelli Colombini

Dit huis (met afgrijselijke etiketten) scoorde in Decanter van deze maand het beste uit 156 Brunello's 2004 (Decanter Award, meer dan 18.5 punt, Er waren maar twee Brunello's die zo hoog scoorden). Dus als een speer een doosje gehaald voor de kelder. Maar.. zolang wachten is niet fijn, dus ook een wat oudere die we meteen meester maken. Donkerder van kleur, dakpannenbruine rand. Mineralen. Zéér voorname neus: stal, leer en tabak en mooie complexe tonen. De smaak is nu in de aandronk nog straf. Lang nahangend. Geweldig mooi glas met sap en rondeur.

Die Tweede Droom 2008 Vin de paille, Zuid Afrika

Alleen vanwege het verhaal al een grappige wijn: ik geloof 85 halve flesjes germaakt door een Nederlandse familie van ingedroogde druiven. De wijn deed na de vorige wijnen bij het dessert precies wat nodig was: tevreden en mild stemmen. Mijn pa zei (misschien net iets te veel onder de indruk van het verhaal): “dit is zeker een van de allerlekkerste wijnen die ik hier gedronken heb”. Kijk, Udo: da's fijn, zo'n opmerking. Met deze wijn maak je dus vrienden. Al zal de sfeer daar zeker aan hebben bijgedragen. Harmonieus glas bij appeldessert.

Schloss Volrads Rheingau Riesling 2002 Spatlese

Oef, wat hou ik hier van! Mineralen en boter in de neus. Tonen van rijpe banaan. Heerlijk zoetje in de aandronk en nu volstrekt harmonieus. Sappige en heel prettige indrinker.

Domaine de Maby 2005 La Fermade, Lirac

Eerste flesje uit de kelder. Is zeker nu al genieten, maar toch ook kindermoordje. Paarsige rand, diepdonkere kleur. Zalige neus: flinke concentratie en heel veel kersen, morellen, vuursteen. Na 48 uur open staan (!!) nog straffe tannines. Lekker sappig, tofee tonen, vlezige wijn. Niet boers. Superieure prijs/kwaliteit verhouding.

• jann2

Verklaar je eens wat nader over dat atypische en uit welke plaats komt die Schaefer

• D

Beste Jann2,

Peter schrijft ‘archetypisch’ en niet ‘atypisch’.

Groet,

D.

• sjaak kaptein

Ken de wijn van Richard Maby heel goed. Prachtige wijnmaker.

Ervaar de Lirac rouge 2005 en 2006 heel anders. Vind het soms bijna een nieuwe wereldwijn. Prachtig geconcentreerd fruit, toegankelijke smaak en zeker geen straffe tannines.

Ik vind hem nu al heerlijk en ben me niet bewust van een kindermoord.

Sjaak Kaptein

• Peter vdB

@Jann2 :: Weingut Schaeffer is in Bad Durkheim, Pfalz. Het is een schoolvoorbeeld van een mooie riesling.

@Sjaak :: Ik vind die Lirac 2005 nu óók heel erg genieten, hoor. Maar ik ben erg liefhebber van wat meer gerijpte wijnen met afgebouwde tannines. En het viel me op dat de wijn nog erg straf was ná 48 uur openstaan. Voor mij dus kindermoord…Ik herinner me dat op dit prikbord Ed (zaliger, van wijnerij weblog) eens schreef dat hij het liefst tien jaar van Maby afbleef!

Hartelijke groet, Peter