Beste prikkers,
De volgende wijnen verlieten deze week mijn kelder.
2005 Albert Boxler - Sylvaner (Elzas)
Eén van de weinige echt droge Elzassers die ik ken. Mooie terraswijn, lekker bij onze salades. Grassig, kruidig, aan de slanke kant. Appels met rode blosjes.
2006 Tour des Gendres - Cuvée des Conti (Bergerac)
Jonge wijn nog met een wat bescheiden aromatiek. Semillon/Sauvignon blend waarin de vettige en florale componenten mooi in balans zijn. De 2e dag wat expressiever. Goede waar voor zijn geld.
2000 Domaine de Beaurenard - Boisrenard (Chateauneuf-du-Pape)
Ter ere van Harry's Tour de Force. Geweldig glas. Moderne wijn maar zeker niet te dik of geëxtraheerd. Keurig houtgebruik, mooi geintegreerd. Breed en complex: zwarte kersen, verse keukenkruiden (rozemarijn, salie, tijm), in de verte die fijne etherische, olieachtige impressies van lavendel en ook menthol. Nu al heerlijk, maar met voldoende reserve.
1999 Leon Barral - Jadis (Faugeres)
Blend van nagenoeg gelijke delen Syrah en Grenache, aangevuld met Carignan. In eerste instantie wat schraal en alcoholisch. Lucht doet 'm goed en na een uurtje ontwaar ik de klassieke Zuid-Franse kersen/garrigue combinatie. Toch heb ik het idee dat dit een paar jaar terug mooier moet zijn geweest.
1970 Ch. Boyd-Cantenac (Margaux)
Prettige verrassing! Een verstekeling in een veilingkavel en ik verwachtte niet veel. Wat opviel was de prachtige balans in de wijn. Veel frisheid en levendigheid. Natuurlijk, ‘t is een belegen Bordeaux en de neus geeft dan ook paddestoelen, leer, tabak en theebladeren. Er zit nog een robijnrood hart in de oranjebruine kleur. Prima te drinken nu en niet alleen maar aardig vanwege de curiositeit. Typisch zo’n wijn die in de gemiddelde proeverij niet opvalt, maar waar je met vrienden echt van kan genieten.
1997 Cordero di Montezemolo - Vigna Enrico VI (Barolo)
Moderne aromatiek geschoeid op een klassieke leest. Prachtige, langnadragende zuren en korrelige, perfect rijpe tannines. Brede neus met veel florale tonen (rozen, violen), cranberries en zwarte kersen, earl-grey-thee. Nog piepjong, maar prima te genieten na enkele uren luchten.
1995 La Rioja Alta - Gran Reserva 904 (Rioja)
Archetypische Rioja met een bedwelmende zoete neus gedomineerd door Amerikaanse eiken: dille, kokos, vanille, kamperfoelie. In de mond heerlijk gerijpte, prachtige traditionele Rioja. Zo worden er niet veel meer gemaakt. Helemaal op dronk, maar voldoende structuur en vulling voor een jaar of 10 kelderrust.
Elders proefde ik nog:
2005 Schloss Gobelsburg - Gruner Veltliner Lössterrassen (Kamptal)
Het ideale alternatief voor Riesling, wat mij betreft. Lekker, iets gerijpt en heeft daardoor wat aan diepte gewonnen, zonder de kenmerkende aroma's te verliezen: witte peper, geconfijte limoen, rabarbercompote. Dit huis maakt wijnen van een superkwaliteit, blijkbaar ook bij de ‘instapwijnen’…
2007 José Pariente - Verdejo (Rueda)
Krakend vers, superhelder. Mooie mineraliteit en kruidigheid. Typisch en herkenbaar. Verfrissende bitters (zoals in een koud glas pils!)
2002 Clos du Jauqueyron (Haut Médoc)
Cassisgedomineerde neus. Internationale stijl. Heerlijk rijp, puur en zwoel, zonder plomp te worden. Balsamicotonen. Later aangevuld met wat koffie en donkere chocolade. Deze wijnboer heeft een prachtige prestatie geleverd, zeker met het oogstjaar in gedachten.
2001 Chateau d'Arche (Sauternes)
Opent met heel veel vluchtig zuur, velpon. Maar dat vervliegt naar verloop van tijd. Deze wijn is heerlijk nu en geeft geweldig veel fruitnuances: mandarijn, perzik, abrikoos, passievrucht, papaya, maar ook framboos! Mooi verweven botrytis. Volgende keer ruim te voren decanteren!
Cheers,
Jeroen