La Tour of Latour

• Sandertjespaan@gmail.com

Hallo,

Ik hoopte dat iemand mij ook kon helpen, ik heb een fles wijn in mijn Opa's kelder gevonden (die overigens nog in leven is) en hij is er heilig van overtuigd dat dit een Latour uit 1945 is wat hem toch wel heel wat waard maakt, echter is het zo dat de streek en alles met de bekende Latour overeenkomt maar, het etiket anders is dan de meeste flessen. In dit geval staat er op LA TOUR - MILON, Pauillac - Medoc, nu ben ik er inmiddels achter gekomen dat er wel degelijk een La Tour Milon bestaat ik kan echter nergens een afbeelding of waarde vinden van deze fles. Heeft iemand enig idee om wat voor fles dit gaat en wat die waard is?

m.v.g. Sander

• Dick Schinkel

Kan zo snel niets vinden..:S……Jenny kom er maar in

Met smakelijke groet Dick

• Eelco van Wieringen

Zo ziet de Latour uit dat jaar eruit.

The Bordeaux Atlas van HD biedt geeft over de La Tour Milon geen informatie. Maar het gebeurt wel vaker dat huizen ophouden te bestaan, overgenomen worden door anderen of onverkort een naamswijziging doorvoeren.

Voor wat het waard is,

Salut,

Eelco de Vierde

• Ruud Göebel

Beste Sander, het huis La Tour-Milon is niet geklasseerd in 1855. Ik vraag me trouwens ook af of het nog wel bestaat. De enige waarde is het idee, dat de fles het einde van de 2e wereldoorlog heeft beleefd. Over de inhoud kan ik kort zijn: overleden begin jaren 50. Het gehucht Milon ligt ten zuiden van Ch. Lafite-Rothschild.

Ruud.

• sjaak kaptein

Zoek zelden wat op voor mijn reacties op het prikbord.

Maar ben nu even in de boeken gedoken.

Heb uiteindelijk La Tour Milon in een Bordeaux et ses vins van Cocks Feret gevonden.

Het was wel een exemplaar van 1929.

La Tour Milon heeft een etiket waarop alleen het torentje lijkt op de beroemde Latour.

La Tour Milon is een Cru Bourgeois Superieur.

Wordt beschreven als één van de beste wijnen van Pauillac.

Er wordt aangegeven dat de wijngaarden van La Tour Milon grenzen aan de beroemde Lafitte, Mouton en Pontet Canet.

La Tour Milon heeft een opbrengst van 60 tonneaux (60 x 900 liter) en dat is best veel.

Er wordt ook beschreven dat La Tour Milon een Pauillac met een grote toekomst heeft.

Vind de voorspelling van Ruud wel erg aan de sombere kant.

45 was wel één van de vier beste jaren van de vorige eeuw.

Maar of hij het overleeft heeft is twijfelachtig

Wat de waarde is? Ik weet het niet en eigenlijk boeit dat me nauwelijks.

Wel is het een bijzondere wijn.

Hoop dat je hier wat aan hebt en niet al te teleurgesteld bent.

Sjaak Kaptein

• Sandertjespaan@gmail.com

Integendeel nu weet ik in ieder geval iets over de achtergrond van de wijn aangezien het internet daar tot zover niet zo heel erg bij had geholpen. Ik ben mij momenteel namelijk een beetje aan het verdiepen in wijn en deze fles heeft mij op een soort van zoektocht gezet.

Er zijn nog 2 dingen die ik me dan eventjes afvroeg 1: gaat het om deze wijn want ik heb hem eventjes naar boven gehaald om een foto te maken

en ten tweede in welke literatuur heeft u hem terug gevonden.

Met vriendelijke groet,

Sander Spaan

• sjaak kaptein

Sander,

De informatie komt uit Bordeaux et ses Vins.

Van Cc Cocks en Ed. Féret.

De bijbel op Bordeaux gebied.

Heb een versie van 1969 (Ongeveer 1800 blz)

Uitgebreider kan niet maar hier heb ik niets kunnen vinden over La Tour -Milon.

Heb ook een versie van 1929 (ongeveer 1300 blz)

Daar heb ik de informatie uitgehaald die ik op het prikbord gezet heb.

Daarin staat ook het etiket afgebeeld dat jij laat zien.

We hebben het dus over dezelfde fles.

Deze Bordeauxbijbel wordt eens in de heel veel jaren bijgewerkt.

Bordeaux et ses vins wordt in Nederland verkocht door Het wijnboekenhuis.

Maar het is alleraardigst om in oude gravures vele eeuwen Bordeaux wijnhistorie te zien passeren.

Bordeaux blijft immers toch een bakermat van mondiale wijncultuur.

Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit boek maar zelden in kijk.

Vandaag was jouw vraag een aardige aanleiding.

Sjaak Kaptein

• Hendrik de vierde

Sandertjespaan,

Deze fles is leeg!

Zoniet ga ik morgen naar Hans Anders :D

• Udo Göebel

Beste Sander,

ene Jenny zal wel wat over hebben voor het etiket. De fles zelf is alleen voor verzamelaars van waarde. Hoeveel? Wat de gek ervoor geeft.

• Ruud Göebel

Beste Sjaak, naar aanleiding van jouw bevindingen ben ik ook maar eens verder gaan zoeken. Ik had waarschijnlijk mijn vinger weer eens te vlug aan de trekkerB)- Ik vond op een weblog van mijnheer Francois Audouze het volgende:

Met de opmerking: Château Latour Milon 1926. Bu en 2006. Délicieux. L'étiquette est d'une rare beauté.

Ruud.