wat wijntjes in Barendrecht

• Juan

Gisteren wat mooie wijntjes gedronken met Der Wilhelm Dreistern in Barendrecht om een hedonistisch tripje in Germanië voor te bereiden…..

Uiteraard alles blind:

Niederhausen Schlossböckelheim Hermanshöhle spätlese 2002 90/100 Heerlijk fris glas, helemaal niets mis mee, mooie balans. Ik zat er bovenop: Riesling Spätlese 2002…….soms zit het mee….B)-

Erdener Prälat auslese *** J.J. Christoffel Jr. 1994……95/100 Yihaaaaa zo jong en fris kan een oude auslese zijn! Der Wilhelm was er in ieder geval van overtuigd dat ie jonger was dan de voorganger……:D euhhhh nee dus…..TOPglas!

Johannishof Pinot Noir 2000 89/100 Pinot Noir uit Oostenrijk…had er werkelijk niets van verwacht……viel niet tegen vergeleken met veel dure Pinot sapjes uit de Bourgogne…..

Bin 28 Penfolds 1994 92/100 Dit is nu weer zo'n glas waar ik vrolijk van word……volgens Parker had deze voor 2009 gedronken moeten zijn…..wat mij betreft nog zonder problemen minimaal 5 jaar voor de boeg voordat ie aan zijn terugreis begint. Heerlijke Australian Shiraz zonder poespas

Beringer Howell Mountain Bancroft Ranch 1995 Merlot 95/100 Topglas! meteen uit de fles heel veel brett in de neus maar na wat lucht neemt de complexiteit toe. Mooie boerse bordeaux stijl met in de afdronk een ietsiepietsie zoetje. Zeer verleidelijk…….wat komt er toch mooi spul uit Napa!

Beaucastel 1998……87/100….grrrrrrr mijn zoveelste tegenvallende “rijpe” C9dP in korte tijd. Blind dacht ik aan een Nebbiolo Barbaresco maar dan zonder zuren……Zuid Rhone dus…en dan ook nog zo'n topjaar…….Het lijkt erop dat ik moeite heb met het waarderen van rijpe C9dP als deze wijnen na andere wijnen komen. Als ik namelijk een C9dP proeverij heb met alleen maar dit soort wijnen, dan geniet ik er enorm van……vreemd dus….:S

Matarromera Reserva 2004 92+/100 mooie spanjaard die mij in de mond aan een Australian Shiraz deed denken……nog duidelijk erg jong met zwoele vanille en kirsch. Voor een Ribera del duero heel erg kruidig (positief)

Was weer een mooie avond…….B)

Hasta Luego

John

• Felix Warners

Ziet er weer goed uit….

1994 is top van Kajo! Vorige week was ik bij de meester op bezoek en we eindigden de proeverij met een 1994 Prälat TBA. Hij keek toe terwijl mijn broer en ik de fles leeg dronken… magisch moment.

Was de andere Riesling van Dönnhoff?

• Juan

Hey Felix, hoe is 1995?

Ik heb deze flessen 2 weken geleden gekocht bij die nieuwe Vinothek in Wittlich. Ze waren in de aanbieding voor 16 euro per fles. Spotprijs vind ik! Heb alle flessen 94 en 95 gekocht…we werden er gisteren helemaal vrolijk van…en wat contrast met zijn droge wijnen!

Die andere Riesling was van Gutsverwaltung Niederhausen Schlosböckelheim. Geen Winzer zit op zo'n mooie locatie als deze…….

Hasta Luego

John

• Felix Warners

Op zich een goed jaar maar hij heeft heel veel problemen met zijn kurken gehad in dat jaar. Daarom heb ik het niet ingekocht. Het meeste van zijn oude flessen is echter herkurkt wat een hele klus is geweest. Japanners kunnen niet tegen vieze kurken…..

Zelf vind ik 1994, 1997 en 1998 super….2006 was volgens hem zelf zijn beste jaar ooit, kan ik wel inkomen, en heeft hij voor het eerst Auslese Goldkapsel's gemaakt. Beetje in de stijl van de Auslese***** die zijn gemaakt in 1971 en 1975 op dit wijngoed.

In Nederland nog een vrij onbekend producent en met zijn 76 jaar (geloof ik) oud hebben we niet veel tijd meer om hier verandering in te brengen. We gaan ons best doen :)

• Juan

Ok zal binnenkort eens een 95 opentrekken….hou je op de hoogte.

Even nog 2 vraagjes met betrekking tot dit domein:

De 94er Erdner Prälat van gisteren had niet zo'n speciaal (foeifoeilelijk) etiket, maar een gewoon Christoffel etiket. Hoe kan dat? Is dit pas na 94 ingevoerd dat alle Erdner Prälat wijnen zo'n speciaal etiket moeten dragen?

En ik heb op een veiling een maandje geleden 6 flessen van dit domein uit 1979 op de kop getikt.

2 maal Wehlener Sonnenuhr auslese **

4 maal Ürziger Würzgarten auslese **

Vulgraad en kleur nog prima in orde. Zijn deze wijnen nog goed drinkbaar denk je? en welke van de 2 zou beter moeten zijn?

Alvast bedankt.

Hasta Luego

John

• Felix Warners

HAHA die etiketten zijn geweldig…… dat hoort bij Prälat. We hebben er speciaal om gevraagd omdat dit de originele etiketten zijn. Voor ons zijn de oude jaargangen speciaal gedrukt :P

De Amerikaanse importeur heeft ook dit originele etiket.

1979 heb ik nooit gedronken. Ik heb echter nog geen een wijn van hem geproefd die over de kop was.

Moselfinewines.com heeft een heel leuk stuk geschreven over dit Weingut met zeer veel proefnotitie's. Als je het leuk vindt stuur ik je dit graag toe, op de site is het namelijk niet te downloaden (newsletter mei).

• Juan

graag!

Kan het per mail? trijp005@planet.nl

Anders even mailen over priveadres.

Hasta Luego

John

• Felix Warners

oké, verstuurd. Veel lees plezier….

• Willem(***)

Zow….. eindelijk tijd voor een reactie van deze kant .

het was een lekkere avond in Barendrecht, de twee retefrisse Riesling wijnen waren echt heerlijk. Ook de enige flessen welke vrijwel helemaal leeggingen daar Junior het ook errug lekker vond :)o

Als begeleider van een krokant gebakken zalm met wat zomergroente ging het prima naar binnen.

De rode wijnen waren divers een de ene wijn sprak meer aan dan de andere, het meest bekoorde mij de Beringer. Dit was voor mij verrassend want ik ben nooit zo'n fan van dit huis vanwege het hoge %alc. en overmatig houtgebruik (de Chardonnay heeft zoveel hout dat een splinters in de kurk zaten).

Maar de wijn was heerlijk na een moment open te hebben gestaan. De Penfolds was lekker en de Beaucastel viel tegen, ook een paar uur en een dag later.

De Spanjool deed het prima.

Wat hebben we geleerd deze avond? Dat blindproeven altijd moeilijk is B) en dat Riesling Spatlese toch wel ontzettend lekker is op een zomerse avont..