VWA en Drank & Horecawet reactie Ton Borghouts

  • André

    André,

    Ik ben het met je eens dat er duidelijkheid moet komen inzake wat wel en wat niet mag. Kamerlid Bouwmeester denkt wat de leeftijdscontrole betreft aan een aanpak zoals bijvoorbeeld in Zweden. Daar moeten bestellingen met legitimatie worden afgehaald in postcentra.

    Blijft over hoe je de artikelen 18 t/m 20 van de Drank- en Horecawet dient te interpreteren. Naar de letter van de wet, zoals tot nu toe gebruikelijk was door onder meer de VWA leidt het volgens mij geen twijfel dat Michels hier fout zit. Immers, hij zegt zelf gebruik te maken van een digitaal warehouse. En daarmee heeft hij de VWA op het verkeerde been gezet. De VWA maakt in mijn ogen een denkfout ten aanzien van de interpretatie van de huidige drank- en horecawet. Er wordt geleverd vanuit een warehouse stelt de VWA in haar afwijzing. Maar de VWA heeft over het hoofd gezien, dat de eigenaar en de VWA-controleur zelf spreken over een digitaal (en dus virtueel) warehouse. Een fantasie opslaginrichting (loods) dus, die niet feitelijk bestaat. Ergo, de distributie gaat anders. En dat mag volgens de huidige D&H-wet nu juist weer niet. De SlijtersUnie overweegt er nu een strafrechtelijke zaak van te maken.

    Heel opmerkelijk vind ik trouwens dat de supermarkten (met een marktaandeel van 70% in de totale wijnverkopen voor thuisverbruik), die toch het meeste last van dit nieuwe internet-fenomeen moeten hebben, tot nu toe zwijgen. Bovendien getroosten zij zich nog eens miljoenen om de leeftijdscontrole zo waterdicht mogelijk te krijgen. Michels gaf zelf in eerdere uitspraken aan dat hij geen sluitend systeem kan garanderen. Hij geeft dat nog steeds toe door termen als ‘doorgaans’ en ‘niet te doen gebruikelijk’ te hanteren.

    Internetverkoop of niet, gelukkig hebben reguliere detailhandelsbedrijven in gedistilleerd, wijn en bier twee grote pluspunten ten aanzien van de niet winkelgebonden internetverkopers: het gewenste product is bijna altijd op voorraad en kan zelfs direct ter plekke worden opgehaald. De snelheid van afleveren door veel internetaanbieders is nog altijd omgekeerd evenredig met de snelheid waarmee hedendaagse computers werken ten opzichte van die van bijvoorbeeld vijf jaar geleden.

    Ik zie de laatste tien jaar overigens dat over alles heen een geheel andere ontwikkeling, met name door het grootwinkelbedrijf en de supermarkten in gang is gezet: het voeren van een dusdanig prijsbeleid voor bepaalde productgroepen binnen het alcoholsegment, dat de verkopen ervan langzaam zijn weggevloeid bij het kanaal dat er zich van oudsher mee bezig hield en dat er al eind 19e eeuw hiervoor in het leven is geroepen (nota bene door de overheid zelf): de slijterij.

    Heeft het stunten met alcohol niet een veel diepere oorzaak dan het fungeren als trekker van consumenten alléén? Namelijk het willen wegnemen van alle barrières voor alcoholverkoop (zwak- en sterk) in de supermarkt? Door het stunten met bierprijzen, ver onder de inkoopprijs van de slijters, heeft de supermarkt inmiddels een marktaandeel van ruim 90! procent van de Nederlandse thuismarkt voor bier. Voor wijn (incl. sherry, vermout en port) is dat al ruim 70%. En door het in ijltempo opzetten van zogeheten borrelshops in of bij de supermarkten zal het niet lang meer duren voor de gedistilleerdverkoop ook grotendeels in handen komt van het levensmiddelenkanaal. Het is daarna nog slechts een kwestie van tijd voordat de inpandige muurtjes geslecht kunnen worden. Er zullen dan immers nauwelijks nog slijters resteren die er bezwaar tegen kunnen maken.

    Het grappige is de rol die de VWA in dit hele proces speelt. Of beter gezegd niet speelt, want er wordt amper opgetreden tegen overtredingen van de D&H-wet. Ze geeft dat zelf overigens ook toe in een brief, waarin de trage afhandeling worden geweten aan de overmatige mankracht die de dienst moet inzetten voor het controleren van de naleving van het rookverbod. Er is weinig fantasie voor nodig om je een beeld te vormen van de naaste toekomst, wanneer handhaving van de (toekomstige) D&H-wet een zaak wordt van de gemeentes, net als controle op naleving van het rookverbod, de paddowetgeving, de drankketen, snelheidsregels èn ook nog eens de veiligheid in de samenleving! En met minder geld voor ‘blauw op straat’.

    Ton Borghouts

    Hoofdredacteur Drinks Slijtersvakblad

  • Hendrik de vierde

    Zoon van Harry B. ?

    :D

  • John Copier

    Op mij komt dit toch over als vechten tegen techniek en zoals we weten valt tegen nieuwe ontwikkelingen nu eenmaal niet te vechten. Moet je zelfs niet willen. Alle techniek heeft vaak, zoniet altijd, het doel goedkoper te zijn. Soms zijn er ook andere elementen in het geding. Vaak staan de oude gevestigde belangen de nieuwe ontwikkelingen in de weg. Ik zie het toch een beetje als achterhoede gevechten. Jammer van de energie die men hier insteekt.

    John

  • André

    Beste André,

    Het ‘supermarktscenario’ is inderdaad een van mijn visies ten aanzien van de

    ontwikkeling van de drankenhandel in Nederland. Misschien moet je dit er nog

    aan toevoegen.

    Er zijn hier buiten de supermarkten eigenlijk alléén maar verliezers.

    - De zelfstandige slijters, waarvan het merendeel zich heel erg zal moeten

    specialiseren om te overleven. Maar lang niet iedereen zal dat lukken.

    - De filiaalslijters, die in feite voor de organisaties overbodig worden als

    de drankenhandel overwegend in handen van de supermarkten komt

    - De producenten die nog meer uitgeknepen zullen worden dan tot nu toe. Het

    zal zeker op het gebied van distillaten leiden tot een enorme merksanering

    zoals we nog nooit eerder hebben gezien. Ook het aantal producenten van

    gedistilleerd zal er sterk door afnemen. Een logische reactie op de nog

    sterker dan voorheen geconcentreerde inkoopmacht, die zich de laatste jaren

    heeft gevormd en waarvan het einde nog niet in zicht is.

    - De import- en groothandel in wijn, omdat de grootmachten alleen nog maar

    oog hebben voor grote partijenhandel en dat direct bij de bron zullen willen

    contracteren.

    - Omdat de huidige redelijk fijnmazige distributie deels gaat vervallen (en

    er gewoon minder speciaalzaken komen) krijgen ook de kleinere

    (wijn)producenten te maken met een moeilijker afzetmarkt. Dat wordt nog

    extra in de hand gewerkt door het fenomeen webwinkels met wijn dat zich de

    laatste twee jaar heeft aangediend en die ook buiten de reguliere

    importhandel om proberen zaken te doen. De versnippering die daardoor

    ontstaat zal op termijn zeker niet in het voordeel werken van de huidige

    importeurs. Een aantal importeurs probeert dat ‘zwaard van Damocles’ te

    ontlopen door direct of via andere (ook digitale) dochterbedrijven hun

    producten te leveren aan webwinkeliers. Dat ze zich daarmee nu de toorn van

    hun huidige afnemers (detaillisten met reguliere verkooppunten) op de hals

    halen is evident. Een deel van de slijters/wijnwinkels heeft hen inmiddels

    bedankt voor hun diensten. Tegenargumenten dat het zou gaan om

    parallelimporten of restpartijen die boven de markt zweven en door

    webaanbieders in de markt worden gezet, worden door

    slijters/wijndetaillisten nauwelijks nog serieus genomen.

    Uiteindelijk zal de consument de grootste verliezer zijn. Die komt niet

    alleen te zitten met een veel schraler aanbod; ook krijgt die te maken met

    een behoorlijke tijd tussen moment van koop en uitlevering. Daar waar nu

    landelijk nog direct bij de slijter/wijnspeciaalzaak kan worden afgehaald of

    direct uit voorraad kan worden verzonden (volgende dag in huis), daar komen

    straks in grote delen van het land alléén digitale aanbieders voor in de

    plaats, die meestal slechts beschikken over digitale opslagloodsen en ergo

    virtuele (fictieve) voorraden. De bestelling moet veelal uit het buitenland

    worden verzonden. Een mooi voorbeeld daarvan was Hema, dat ruim een jaar

    geleden een digitale besteller wekenlang liet wachten op zijn bestelling.

    Had te maken met wisseling van het oogstjaar bij de bewuste producent, zo

    meldde Hema als excuus.

    Makro doet het anders. Daar worden in de folder stelselmatig alle jaartallen

    op de flessen weggepoetst, zelfs in de lovende omschrijvingen geen jaartal

    terug te vinden. De verantwoordelijke wijnman bij een Makro-filiaal gevraagd

    naar het waarom daarvan, moest het antwoord schuldig blijven: 'nu je het

    zegt ja. Natuurlijk maakt het zeker bij de betere wijnen uit Bordeaux en

    Bourgogne wel degelijk uit welk jaar de prijspakker van dat moment komt.

    Misschien is het zo goedkoper produceren, hoeven ze al die flessen niet

    opnieuw te fotograferen. Ook is het natuurlijk wel handig bij

    oogstjaarwisselingen die wel eens tijdens de aanbiedingsperiode

    plaatsvinden.' Een dtp'er die jarenlang aan de folders van Makro heeft

    gewerkt, geeft onomwonden aan dat het ‘stalorders’ waren om elke vorm van

    jaarherkenning op de afbeeldingen (ook op de etiketten) met photoshop weg te

    poeten. Jaartalinformatie wordt telefonisch niet verstrekt. Teleurgestelde

    klanten is het gevolg, omdat een prijspakker bij het zien van het oogstjaar

    ineens niet meer zo interessant blijkt te zijn. Geen kiene inkoop, maar

    slechts het opkopen van partijen die châteaux van tijd tot tijd om

    kwaliteits- en/of liquiditeitsredenen ruimen.

  • ChrisW

    Sorry, dat ik het zeg, maar wat een negativiteit rondom het populaire thema “veranderingen zijn slecht”. De meeste veranderingen voor wat producten en distributiewijzen betreft worden toch echt gedreven door een consument die het “nieuwe” zoveel beter waardeert dat er onvoldoende vraag naar het “oude” is om nog te kunnen laten voortbestaan.

    Als wijnconsument vind ik de opkomst van internet een verademing die de markt en prijsstelling transparanter maakt en die bovendien voor véél meer effectief aanbod zorgt. Daar waar de consument vroeger beperkt was tot het beperkte aanbod van de zaken in de buurt of waar hij (toevallig) langskwam, kan men nu kiezen uit een onbeperkt aanbod, waaronder dus ook elke wijn waar die iets over leest en welke die eens zou willen proberen.

    In elke bedrijfstak zijn sinds het einde van de 19e eeuw ontzettend ingrijpende ontwikkelingen geweest waarbij ondernemers telkens op de nieuwe situaties moesten inspelen en zichzelf ingrijpend moesten veranderen. Alleen degenen die goed meegingen met veranderingen kunnen tot de winnaars behoren en de aanbieders die zich onvoldoende aanpassen zijn in ons economisch model, als de overheid niet subsidieert, gedoemd om op een gegeven moment te verdwijnen.

    Ik denk dat de slijtersunie, die zich kennelijk nog steeds het beste thuisvoelt in de 19e eeuw, duidelijk tot de verliezers behoort en vraag me af of haar leden zich niet doodschamen voor zo'n achterhaalde, bekrompen en onverstandige opstelling van haar vertegenwoordiger. Onverstandig, omdat het optreden van de slijtersunie zowel qua economische als juridische aspecten geen enkele kans van slagen heeft. De achterban verliest er alleen maar kostbare tijd en geld mee als zij zich in deze verloren strijd laat leiden.

    De moderne slijter die wil overleven zit ook op internet en heeft een assortiment dat veel beter en breder dan dat hij vroeger in zijn winkel had, anders is er voor hem echt geen plaats in de toekomst naast de oprukkende supermarkten aan de onderkant en de goede en gespecialiseerde webwinkels met topwijnen aan de bovenkant. Ton Overmars in Amsterdam vind ik een mooi voorbeeld van een ontwikkelde slijter die vroeg de kracht en onomkeerbaarheid van internet inzag.

    Ik snap ook echt niet hoe de slijtersunie in de genoemde artikelen van de drank- en horecawet een aanleiding ziet om te zeggen dat de internetwinkels in overtreding daarmee handelen. Waarschijnlijk heeft men geen goede jurist geraadpleegd. De VWA ziet er kennelijk ook geen aanzet in tot een overtreding.

    Zo. Dat lucht op :)

    ChrisW

    PS: ik zit zelf op geen enkele wijze in de wijnhandel en koop als consument zowel bij fysieke- als internetwinkels.

  • Hendrik de vierde

    Helemaal mee eens Chris!

    Als dat genever wikkelaars gilde haar zin krijgt kun je zelfs geen E-Bay fles wijn meer kopen.

    De stoomtrein had in beginsel ook erg veel tegenwerking:D

    Hendrikus

  • ChrisW

    Ik zou aan mijn intense betoog, nog het volgende constructieve advies voor de slijtersunie willen toevoegen:

    Geef dit achterhoedegevecht op! We leven niet meer in de 20e eeuw, laat staan in de 19e eeuw. Een goede jurist zal jullie ook kunnen vertellen dat jullie puur op basis van de wetteksten reeds met een verloren zaak bezig zijn. Die wetteksten worden ook in de toekomst niet in jullie voordeel aangescherpt om alsnog de webwinkels in overtreding te laten zijn, omdat internet een reeds lang gevestigde distributiewijze is geworden in onze maatschappij.

    Jullie lopen al 15 jaren achter bij de ontwikkelingen: reeds 15 jaar geleden hadden jullie als belangenbehartiger de slijters moeten bijstaan in het toevoegen van internet als distributiekanaal voor hun ondernemingen. Enkelen hebben dit zelfstandig goed gedaan en anderen zijn hier zelfstandig in gefaald. Onder het motto “beter laat dan nooit” zouden jullie hier misschien alsnog een rol in kunnen spelen (wat misschien wel lastig is, want ik krijg de indruk dat het hier gaat om een organisatie waar de notulen van vergaderingen nog met een typemachine worden gemaakt en waarschijnlijk de fax als modern medium nog niet eens is binnengehaald, laat staan dat men beschikt over een computer met internettoegang).

    Zo. Ook dat lucht weer op :)

    ChrisW

  • Ruud Göebel

    Chris, erg goed denkwerk en vooral to the point hier neergezet! Hulde.(tu)

    Ruud.

  • Peter Z.

    Chris, ik geloof dat ik me helemaal in jouw betoog herken!

    Daarnaast zou ik aan Ton Borghouts willen meegeven te proberen in het vervolg hoofd- en bijzaken uit elkaar te halen. Gaat het nu over leeftijdscontrole? Of over supermarkten die de kleine jongens het brood ontnemen? Of juist dat supermarkten niets doen? Of is het juist tegen ESW? Nee, ik ben er uit, het gaat volgens mij over dat we nog op de manier van eind 19e eeuw verder moeten gaan. Nee, nu zie ik het, het gaat over photoshoppen bij de Makro…

  • TGG

    Denk dat juist de consument de grote winnaar is, er komt meer aanbod, goede service, levertijden etc. Er zijn denk ik legio slechte webwinkels, en maar enkele goede, net zoals in de traditionele verkoopkanalen zal de consument bepalen welke leverancier (zowel traditioneel, supermarkt, internet) zullen overleven. De webwinkels waar Dhr Borghouts aan refereer zullen zeker geen lang leven zijn beschoren, en maar goed ook, gelukkig ken ik ook webwinkels die wel aan de verwachtingen doen!

    Wat ik echter wel jammer vind is dat de consument dan wel “eerlijk” moet handelen, en niet bv naar een gratis proeverij van een winkelier gaan, en vervolgens een favoriete wijn gaan bestellen op het internet….. en dat is juist MIJN grote bezwaar tegen internet winkelen in het algemeen!

    Theo