André,
Ik ben het met je eens dat er duidelijkheid moet komen inzake wat wel en wat niet mag. Kamerlid Bouwmeester denkt wat de leeftijdscontrole betreft aan een aanpak zoals bijvoorbeeld in Zweden. Daar moeten bestellingen met legitimatie worden afgehaald in postcentra.
Blijft over hoe je de artikelen 18 t/m 20 van de Drank- en Horecawet dient te interpreteren. Naar de letter van de wet, zoals tot nu toe gebruikelijk was door onder meer de VWA leidt het volgens mij geen twijfel dat Michels hier fout zit. Immers, hij zegt zelf gebruik te maken van een digitaal warehouse. En daarmee heeft hij de VWA op het verkeerde been gezet. De VWA maakt in mijn ogen een denkfout ten aanzien van de interpretatie van de huidige drank- en horecawet. Er wordt geleverd vanuit een warehouse stelt de VWA in haar afwijzing. Maar de VWA heeft over het hoofd gezien, dat de eigenaar en de VWA-controleur zelf spreken over een digitaal (en dus virtueel) warehouse. Een fantasie opslaginrichting (loods) dus, die niet feitelijk bestaat. Ergo, de distributie gaat anders. En dat mag volgens de huidige D&H-wet nu juist weer niet. De SlijtersUnie overweegt er nu een strafrechtelijke zaak van te maken.
Heel opmerkelijk vind ik trouwens dat de supermarkten (met een marktaandeel van 70% in de totale wijnverkopen voor thuisverbruik), die toch het meeste last van dit nieuwe internet-fenomeen moeten hebben, tot nu toe zwijgen. Bovendien getroosten zij zich nog eens miljoenen om de leeftijdscontrole zo waterdicht mogelijk te krijgen. Michels gaf zelf in eerdere uitspraken aan dat hij geen sluitend systeem kan garanderen. Hij geeft dat nog steeds toe door termen als ‘doorgaans’ en ‘niet te doen gebruikelijk’ te hanteren.
Internetverkoop of niet, gelukkig hebben reguliere detailhandelsbedrijven in gedistilleerd, wijn en bier twee grote pluspunten ten aanzien van de niet winkelgebonden internetverkopers: het gewenste product is bijna altijd op voorraad en kan zelfs direct ter plekke worden opgehaald. De snelheid van afleveren door veel internetaanbieders is nog altijd omgekeerd evenredig met de snelheid waarmee hedendaagse computers werken ten opzichte van die van bijvoorbeeld vijf jaar geleden.
Ik zie de laatste tien jaar overigens dat over alles heen een geheel andere ontwikkeling, met name door het grootwinkelbedrijf en de supermarkten in gang is gezet: het voeren van een dusdanig prijsbeleid voor bepaalde productgroepen binnen het alcoholsegment, dat de verkopen ervan langzaam zijn weggevloeid bij het kanaal dat er zich van oudsher mee bezig hield en dat er al eind 19e eeuw hiervoor in het leven is geroepen (nota bene door de overheid zelf): de slijterij.
Heeft het stunten met alcohol niet een veel diepere oorzaak dan het fungeren als trekker van consumenten alléén? Namelijk het willen wegnemen van alle barrières voor alcoholverkoop (zwak- en sterk) in de supermarkt? Door het stunten met bierprijzen, ver onder de inkoopprijs van de slijters, heeft de supermarkt inmiddels een marktaandeel van ruim 90! procent van de Nederlandse thuismarkt voor bier. Voor wijn (incl. sherry, vermout en port) is dat al ruim 70%. En door het in ijltempo opzetten van zogeheten borrelshops in of bij de supermarkten zal het niet lang meer duren voor de gedistilleerdverkoop ook grotendeels in handen komt van het levensmiddelenkanaal. Het is daarna nog slechts een kwestie van tijd voordat de inpandige muurtjes geslecht kunnen worden. Er zullen dan immers nauwelijks nog slijters resteren die er bezwaar tegen kunnen maken.
Het grappige is de rol die de VWA in dit hele proces speelt. Of beter gezegd niet speelt, want er wordt amper opgetreden tegen overtredingen van de D&H-wet. Ze geeft dat zelf overigens ook toe in een brief, waarin de trage afhandeling worden geweten aan de overmatige mankracht die de dienst moet inzetten voor het controleren van de naleving van het rookverbod. Er is weinig fantasie voor nodig om je een beeld te vormen van de naaste toekomst, wanneer handhaving van de (toekomstige) D&H-wet een zaak wordt van de gemeentes, net als controle op naleving van het rookverbod, de paddowetgeving, de drankketen, snelheidsregels èn ook nog eens de veiligheid in de samenleving! En met minder geld voor ‘blauw op straat’.
Ton Borghouts
Hoofdredacteur Drinks Slijtersvakblad