Californië is een feestje

• Wim dL

Californië is een feestje. Laat dat duidelijk zijn…

Drie dagen San Francisco om bij te komen.

Vervolgens de complete collectie Bond 2006 mogen proeven. Melbury en Quella toch duidelijk meer zacht, St. Eden vooral zwoel. Veccina en Pluribus vooral krachtig. Een voorrecht om vijf van dit soort wijnen op een rij te krijgen. Zelden zo'n onvoorstelbaar geperfectioneerde wijngaard gezien. Ik dacht dat de kelder en proefruimte van TMV het ultieme was, maar na een bezoek aan Bond / Harlan denk ik daar toch echt anders over. Absoluut concessieloos, ultieme perfectie.

Bij één van de lunches passeerde een Pahlmeyer 2006. Absolute top-Chardonnay, die je echter wel op zeer lage temperatuur moet drinken, anders gaat die royale 14% alcohol de wijn toch wel dwarszitten.

De Wine-Train. Leuk om een stuk van Silverado Trail per wijnproeftrein te doen. Wel on-voor-stel-baar toeristisch, maar leuk om te zien hoe ook beginnende wijnliefhebbers absoluut worden ingepakt om zich verder te verdiepen in hun nieuwe hobby. Als er één land is waar ze het ‘liefde voor wijn leren’ tot kunst hebben verheven, dan is het de VS. Het mag dan ‘plastic’ zijn en super-toeristisch… Allemaal prima. Maar als de Fransen zo met wijntoerisme zouden omgaan, zou de Franse wijnwereld meer floreren.

Vanmorgen een bezoekje aan Shafer. Prachtige Chardonnay. Geweldige Merlot. Indrukwekkende Cabernet-Sauvignon. Maar die Hillside Select 2001 brak alle records.

• Juan

Woooow ben jaloers!!!!! NAPA Staat met stip op 1 bij mij om te bezoeken!!

Hasta Luego

John Napa freak

• TGG

Pahlmeyer 2006 ….. als je 'm dan toch te koud drink, kun je beter jagermeister drinken (:P), moet je me toch eens vertellen wat er dan nog zo top aan is als je de wijn niet goed kunt beoordelen door de temperatuur. Ook proef je waarschijnlijk niet het waarschijnlijke teveel aan hout bij lagere temperatuur.

Maar ja, nu zal ik wel weer de hele wijnwereld over me heenkrijgen

TG

• Robèrt Koopman

Nou, ik vroeg mij het ook al af :S

Maar het is wel een mooie reis natuurlijk.

Zo kom je nog eens ergens.

• Wim dL

Wellicht, waarde heren, heb ik me wat al te rapido willen uitdrukken.

Ik heb wisselende ervaringen met de top-Chardonnays uit Napa. Heb ooit bij de Napa - Bordeaux proeverij bij Savelberg enorm genoten van de The Judge. En velen met mij. Er was zoveel enthousiasme dat er zelfs een kudde Rechters uit New-York? overkwam.

Enkele weken geleden stonden er bij mijn proefgroepje uitsluitend Chardonnays op tafel. Ik had The Judge ingebracht. En was er diep van overtuigd dat deze wijn opnieuw hoge ogen zou scoren. Welnu. Dat deed'ie niet. De eerste flight duurde te lang, dus waren de wijnen van de tweede flight, waaronder The Judge, net even te warm geworden. En die paar graden gaat misschien bij een Franse Chardi van niveau nog wel goed, maar bij ‘een ietsje minder zuur’ en ‘een procentje meer alcohol’ gaat dat dus mis. En dus werd het een teleurstelling.

De Pahlmeyer die hier werd geserveerd, was prachtig op temperatuur. Niet ijskoud uiteraard. Maar wel net even aan de wat frissere kant. En dan is'tie dus prachtig.

• Robèrt Koopman

Zo staat het er inderdaad wel even anders, veel duidelijker!

Ik kijk in ieder geval uit naar de uitgebreide verslagen die je nog gaat schrijven over deze wijntrip! (:D

• Hendrik de vierde

Temperatuur is dan ook zooo belangrijk!

Gisteren avond nog mogen meemaken met een top Ch.9, buiten temperatuur 30 graden, wijn aanvankelijk op 18 graden, maar 1 a 2 graden koeler plots wel mooi, niet vermoeiend et. etc.:D

Wim, kom nog eens met een uitgebreid verslag a.u.b.

je Hendrik

• iRalph

Wim dL Schreef:

——————————————————-

Er was zoveel

> enthousiasme dat er zelfs een kudde Rechters uit

> New-York? overkwam.

>

Niet uit New York maar uit Napa. Direct van Kongsgaard. Maar via mijn schoonzusje in San Francisco.

Ik dronk The Judge ruim 2 weken geleden in Toscane, samen met Stefano Frascolla van Tua Rita. Je moet de wijn EN flink van te voren openen EN beslist niet laten opwarmen tot 16 graden. Wij hebben er veel plezier aan beleefd :-)

Geniet van je verblijf

• Wim dL

De zin van 1976…

Een paar weken in Californië is leerzaam.

Het is BUITENGEWOON ingewikkeld en BUITENGEWOON duur om gezond voedsel te kopen.

Voor de prijs van één kropje sla, één bolletje knoflook en een fles vers vruchtensap kan je jezelf

met vier man volvreten in één van de talloze fastfoodketens die dit land rijk is.

Je kunt geen 15 minuten op een highway rijden zonder een cluster van McDonalds, Wendy's,

Jack in a box, Burger King, Kentucky Fried Chicken of Taco Bell tegen te komen.

En je kunt geen 15 minuten op straat lopen zonder je een slanke goedgebouwde atletische den

te voelen. Tenzij je in Las Vegas of Los Angeles bent natuurlijk. Want dan heb je absoluut plastic

nodig om er een beetje tussenuit te springen.

Hoogtepunt van deze vakantie voor mijn lief was dat ze bij een supermarkt werd gevraagd naar

haar foto-ID. Je moet namelijk 18 zijn om alcohol te kopen ;-)))). Mijn lief weer helemaal gelukkig.

Dan de keuken. Ik denk dat we BEHOORLIJKE restaurants hebben uitgekozen. We hadden geen

zin in de French Laundry, maar Redds wordt in het Napa-gebied toch wel als een goede tweede

beschouwd. Voorgerechten op basis van vis zijn prima, maar zodra er vlees in een gerecht voor-

komt, wordt dat @)(*#@%#@@_ gecombineerd met iets van een mega-overheersende BBQ-saus.

Ook in de betere restaurants. Ook die in Las Vegas. Er staan stuk voor stuks topkoks van naam

achter de oven, maar het is werkelijk onmogelijk om een vleesgerecht te vinden dat NIET zwemt

in de BBQ-saus. Alles is veel. Zelfs ‘Franse’ restaurants serveren eten dat ruikt of smaakt naar BBQ.

Dan de Californische wijnen. In vergelijking met Bordeaux - want om de één of andere reden willen

we die vergelijking toch steeds aan - zijn er grote verschillen. Vrijwel alle - zowel matige als superieure

Napa-wijnen - worden gekenmerkd door relatief iets minder zuur, relatief iets meer alcohol en een iets

dominanter houtopvoeding in combinatie met vrijwel altijd boterzachte tannines.

Het overgrote deel van de top-NAPA's lijkt relatief jong al prima op dronk. Maar hoe zit het dan vervolgens

met het rijpingspotentieel? Ik ben er benieuwd na. Kan een wijn die zo jong al zo heerlijk drinkbaar ook

nog ontwikkelen? En zo ja, wat wordt er dan precies omgezet als het niet gaat om krachtige zuren dan

wel om krachtige tannines?

Eén ding is zeker, die wijnen combineren wel met de Amerikaanse keuken. Veel van alles in de keuken

en veel van alles in de wijn in termen van ‘gemakkelijk’ en ‘snel te consumeren’

Vandaag voor het eerst ‘subtiel’ gegeten. Oesters, sashimi en sushi. Eindelijk een gerecht waar niet

het woord ‘te’ voorstaat ;-). En dat in combinatie met een wederom godzijdank ernstig koel geserveerde

Chardi maakte dat mij een gelukkig mensch.

Aail bie bek

• Juan

Hey Wim,

Wederom mooi leesvoer zo net voor het werk….

Ik was ook erg benieuwd naar het rijpingspotentieel van de NAPA cab savs…..ik zeg uitdrukkelijk was….want heb inmiddels zo veel mooie gerijpte NAPA's gedronken dat ik er wel uit ben. Ze rijpen waanzinnig!

Harlan 1994 megajong

Ridge 1985 megajong

Heitz 1989 megajong

En zo kan ik nog wel even doorgaan……….de grote vraag is: waarom zijn die NAPA's wel jong al zooo lekker en kunnen ze ook nog rijpen, terwijl Bordeaux wijnen jong vaak niet te nassen zijn?? (al was de Figeac 2005 afgelopen zaterdag bij Elzenduin Beach top!)

Hasta Luego

John