Hallo Ruud,
Ik begrijp je conclusie van tegenstrijdigheid volkomen maar hier is sprake van een verwarring tussen 2 elementen van de wijn.
Bij de kleur zie je dat het druivengoed laat geplukt is.
Hij is helder, glanzend en straalt kracht uit. Geen dofheid.
Bij de smaak heb ik het over de zogenaamde fysiologische rijpheid van het geplukte druivenmateriaal. Ondanks de rijpe smaak was hier nog meer mogelijk geweest. Ik proefde nog een kleine reserve en als die er niet geweest was het volmaakt geweest.
Je merkte nog een kleine oneffenheid (ruwheid) van sap.
In perfecte staat moet het vruchtvlees van de druif, bij elke afzonderlijke druif, helemaal rond sappig zijn en het vlees totaal los zitten van de pitten. Hier was dit alles nog niet helemaal 100% en het was zodoende mogelijk, ondanks de al zeer late oogst, het druivengoed nog langer buiten te laten hangen. Maar dit is een enorm risicovol pokerspel, een bui hagel en alles is weg! Veel wijnboeren gaan die Russische roulette als het druivengoed er al zo goed uitziet niet meer aan en halen het materiaal binnen.
Want is het druivengoed éénmaal in de kelder dan zijn de €€€€ definitief, wat later, op de bank.
Het is een factor van extremen, maar helemaal rond druivengoed is uniek en
het proeven van 100% rijp fysiologisch materiaal is dan ook een zeldzaamheid. Ik proef (vermoed ik?) jaarlijks van een kleine 500 bedrijven één of meerdere Rieslings maar in 2008 proefde ik dat soort oogstgoed enkel bij: Franz en Lukas (FX) Pichler /Wachau, Helmuth Dönnhoff /Nahe, Günher Künstler/Rheingau en (dit druivengoed vergeet ik echt nooit meer) Theo Haart in Piespoort Moezel.
Het is eigenlijk ook niet zozeer een kwestie van laat plukken, het is veel meer een kwestie van 'in optimale toestand" plukken. Franz en Lukas “eten” bijvoorbeeld op zo’n dag meer dan 2 kilo druiven per persoon. Dit druivengoed kan je ook alleen maar binnenhalen als je bij elke rij stokken diverse druiven proeft, terwijl de plukkers klaar staan en als je dan de lef bezit de plukkers (ondanks de ruzie die dan ietwat ontstaat) onverrichte zaken weg stuurt, gewoon omdat er nog meer mogelijk is. Natuurlijk kan je ook met enzymen het jonge druivensap bijschaven, maar over die technische ingrepen wil ik het hier niet hebben.
Ik hoop dat het nu duidelijk is.
Ik moet het kort houden want ik moet morgenochtend vroeg naar Keulen.
Daar staat de proeverij van top droge Rieslings van 1999, althans volgens de G-M Wijngids Duitsland, voor de Bernard Breuer Trophy op het programma. De hoogste scores staan daar op tafel en de winnaar krijgt in de nieuwe editie deze trofee.