Proefnotitie Niersteiner Hipping

• Albert

2007 Niersteiner Hipping Spätlese trocken

Wijngoed Steitz

Kleur: Erg jong groen geel met diepere gele kleurstelling in de kern.

De diepere tint in de midden laat duidelijk zien dat de druiven laat geplukt zijn.

Aroma:Verleidelijke zeer primaire neus die al wat romig aandoet en een goede concentratie toont: Specerijen, zoete druiven, peche de vigne, kiwi, abrikoos, perzik. peper, “dorobst” met daarbij de frisheid van gele meloen, ananas en verder de groene nuancen(de huid) van mango plus de verleidelijke frisheid van anijs.

Smaak: Sappige aanzet met daarbij duidelijk wat reserve (het druivengoed kon nog wat later geplukt worden (getuige de rauwe ruwheid in de smaak). Ietwat opulent en direct, zoals Hipping moet zijn, met daarbij duidelijk de kruidige sappige romige tonen van Rieslingdruivengoed afkomstig van rode leisteen. Goede diepte en concentratie. De afdronk gaat lang een kruidige door maar bij later plukken was hij sappiger geweest.

Conclusie: Mooie Hipping wijn en een geweldige introductie van de Rote Hang, het gebruikelijke, open karakter bekoort iedereen gelijk!

Punten: Geen, ik doe niet aan bingo!

ps. Ideaal voor John (Grapje?)

• Ruud Göebel

Beste Albert, een prachtig verhaal, maar jouw berichtgeving behoeft echt eindredactie!! Er zitten nl. nogal wat tegenstrijdigheden in.

Ruud.

• tomm

albert,

ik wou dat ik jouw neus en smaakpapillen had

• Albert

HALLO Ruud,

Welke punten van aandacht heb je?

Daar kan ik eigenlijk alleen maar van leren.

Hoe kan je het, vooral qua tekst, het nog beter en leerzamer formuleren naar de niet professionele lezers toe?

Zodat zij zelf als het ware de wijn proeven.

Graag je ideeën hierover op mijn prive' email.

(We kunnen natuurlijk ook ons hierover eens treffen met enige mooie flessen)

(bij Jeroen of zo, die wil o zo graag eens de “U” van FX -Wachau- proeven)

tomm

Dit soort van proeven is alleen een kwestie van herkenning en dat is zo snel te leren.

Niks bijzonders!!!

Natuurlijk moet je kunnen proeven maar een competente leraar die exact de punten weet aan te geven waarop te letten kan van heel veel mensen een goede, niet uitzonderlijke, proever maken.

Ik begin mijn spreekbeurten altijd met de regel:

Vanaf nu kunt u nooit meer eenvoudig, hersenloos!, wijn proeven

• Ruud Göebel

Beste Albert, in hersenloos proeven heb ik nooit geloofd. Ik probeerde in mijn comment slechts aan te geven dat er in jouw tekst die je aan het prikbord toevertrouwde een merkwaardige tegenstelling zat nl: “De diepere tint in de midden laat duidelijk zien dat de druiven laat geplukt zijn”. tegenover:

“Smaak: Sappige aanzet met daarbij duidelijk wat reserve (het druivengoed kon nog wat later geplukt worden (getuige de rauwe ruwheid in de smaak)”. En de " de Rote Hang, had moeten zijn: der Roter Hang.

Dit was gewoon wat ik bedoelde.

Ruud.

• Albert

Hallo Ruud,

Ik begrijp je conclusie van tegenstrijdigheid volkomen maar hier is sprake van een verwarring tussen 2 elementen van de wijn.

Bij de kleur zie je dat het druivengoed laat geplukt is.

Hij is helder, glanzend en straalt kracht uit. Geen dofheid.

Bij de smaak heb ik het over de zogenaamde fysiologische rijpheid van het geplukte druivenmateriaal. Ondanks de rijpe smaak was hier nog meer mogelijk geweest. Ik proefde nog een kleine reserve en als die er niet geweest was het volmaakt geweest.

Je merkte nog een kleine oneffenheid (ruwheid) van sap.

In perfecte staat moet het vruchtvlees van de druif, bij elke afzonderlijke druif, helemaal rond sappig zijn en het vlees totaal los zitten van de pitten. Hier was dit alles nog niet helemaal 100% en het was zodoende mogelijk, ondanks de al zeer late oogst, het druivengoed nog langer buiten te laten hangen. Maar dit is een enorm risicovol pokerspel, een bui hagel en alles is weg! Veel wijnboeren gaan die Russische roulette als het druivengoed er al zo goed uitziet niet meer aan en halen het materiaal binnen.

Want is het druivengoed éénmaal in de kelder dan zijn de €€€€ definitief, wat later, op de bank.

Het is een factor van extremen, maar helemaal rond druivengoed is uniek en

het proeven van 100% rijp fysiologisch materiaal is dan ook een zeldzaamheid. Ik proef (vermoed ik?) jaarlijks van een kleine 500 bedrijven één of meerdere Rieslings maar in 2008 proefde ik dat soort oogstgoed enkel bij: Franz en Lukas (FX) Pichler /Wachau, Helmuth Dönnhoff /Nahe, Günher Künstler/Rheingau en (dit druivengoed vergeet ik echt nooit meer) Theo Haart in Piespoort Moezel.

Het is eigenlijk ook niet zozeer een kwestie van laat plukken, het is veel meer een kwestie van 'in optimale toestand" plukken. Franz en Lukas “eten” bijvoorbeeld op zo’n dag meer dan 2 kilo druiven per persoon. Dit druivengoed kan je ook alleen maar binnenhalen als je bij elke rij stokken diverse druiven proeft, terwijl de plukkers klaar staan en als je dan de lef bezit de plukkers (ondanks de ruzie die dan ietwat ontstaat) onverrichte zaken weg stuurt, gewoon omdat er nog meer mogelijk is. Natuurlijk kan je ook met enzymen het jonge druivensap bijschaven, maar over die technische ingrepen wil ik het hier niet hebben.

Ik hoop dat het nu duidelijk is.

Ik moet het kort houden want ik moet morgenochtend vroeg naar Keulen.

Daar staat de proeverij van top droge Rieslings van 1999, althans volgens de G-M Wijngids Duitsland, voor de Bernard Breuer Trophy op het programma. De hoogste scores staan daar op tafel en de winnaar krijgt in de nieuwe editie deze trofee.

• Ruud Göebel

Buitengewoon heldere uitleg Albert, dank je zeer voor de moeite. Veel proefplezier in Keulen, er wacht je een zware en verantwoordelijke taak!

Ruud.

• Hendrik de vierde

Het wachten is op het Riesling Wine Book van Albert.

Harry weet hoe dat in zijn werk gaat.

• Hendrik de vierde

Hendrik de vierde Schreef:

——————————————————-

> Het wachten is op het Riesling Wine Book van

> Albert.

> Harry weet hoe dat in zijn werk gaat.

p.s. voordat ik kan proeven dat de pitten los van het vruchtvlees hebben gezeten…. nog een lange weg te gaan:D

• Ruud Göebel

Ach Hendrik, jij bent Spaanse wijnen gewend, alléén al door het klimaat daar, liggen de pitten los van het vruchtvlees:) Ook op de Spaanse stranden kun je zonder te pitten, de vruchten plukken van het vlees>:D<

Ruud.