Gisteravond met wat relaties een mooie wine & dine avond gehad in Voorburg:
Ons dronk:
Cremant de Loire Baumard rosé 90/100 heerlijk lichtvoetig fris glas. Perfecte zomerbubbel
Nueva Blanco Verdejo 2006 92/100 Heerlijke “reductieve” neus, leisteen, grafiet. topglas voor zijn prijs (3,95 in Spanje)
Alte Reben 2006 Markus Molitor 94/100 Voor mij zijn beste witte “droge” riesling, tropisch, dik en ging prachtig bij de mosselsoep
Pardas 2006 89/100 Houtgerijpte Xarel Lo uit de Penedes. Had het erg moeilijk na de hedonistische Molitor
Corton Charlemagne 1996 Domaine Rapet 94/100 Yesssss eindelijk weer een niet geoxideerde Bourgogne Blanc Grand Cru uit 1996…..een jaar van uiterste…..deze 96er was nog jong fruitig. Na een half uur in de karaf kwam de ware kwaliteit naar boven. Ingetogen Corton Charlemagne maar met een afdronk waar je U tegen zegt!
Meursault-Goutte D'Or 2002 Coche-Bizouard 92/100 typische Meursault Notenmelange neus. In de afdronk iets te kort om groots te zijn. Keurige wijn
Puligny-Montrachet 2005 1e cru Les Champs-Gains Jean-Louis Chavy 95/100 Dit zijn de witte bourgognes waar je mij voor wakker mag maken. Rijk, Zwoel, Nootachtig, Vol, Romig met een lange afdronk
Tijd voor rood…..
We begonnen met een wijn van Gaja uit 1991. Ik ben de naam vergeten (schaam). Kende de wijn niet…had niet zo'n typisch zwart wit Gaja etiket en kwam volgens mij uit Toscane. Cabernet Sauvignon gedonineerd. Prachtige jonge wijn nog die me blind in de neus aan een rijpe bordeaux deed denken. 93/100 Verrassend glas!
Laurel Glen 1994 94/100 altijd mooi!
Montrose 1996 97/100 Yihaaaaaaaaaaa Bordeaux zoals top gerijpte Bordeaux kan zijn. Heerlijke boerse snuffelneus, truffel, paardestal, nat leer, specerijen, ceder, aarde, mondvullend en een langeeeeeeee afdronk!
Petit Cheval Blanc 1998 94/100 1e keer dat ik dit in mijn glas heb. 2e wijn van Cheval Blanc uit een topjaar voor de rechteroever. Deze 2e wijn knalt veel Grand Vins van de tafel. Heerlijk! Moest desondanks tegen de Montrose het onderspit delven…..
L'aventure optimus Paso Robles 2004 92+/100 Syrah gedomineerde wijn uit USA , Vol Fruit, kruidig. nog te jong
Idus de Vall Llach 2005 94+/100 Heerlijke zwoele Spaanse verleiding zonder scherpe kantjes
Aalto 2005 95+/100 tja wat moet ik hier nog over zeggen……PURE verleiding!
Rieussec 1999 95/100 zeer stabiele sauternes uit een groot Rieussec jaar. Dikke gebrande suiker. Langgg.
Geweldige avond met complimenten aan de Chef en zijn Maitre! Mijn 1e Blijker bal…..kalfsgehakt gevuld met foie…..nondeju….zelfs als ik gestrekt lig met de Mexicaanse griep zuig ik probleemloos zo'n balletje naar binnen!!!
Hasta Luego
John