Franciacorta?

• JKo

Iemand ooit geweest?

Tips?

Wat zijn de beste producenten (naast C.d.Bosco en Bellavista)?

Welk bezoek heeft bij U de meeste indruk gemaakt?

Groet,

Jeroen

• VinnoTim

Afgelopen januari een bezoek gebracht aan Franciacorta…..Een fantastisch gebied alleen zat het weer niet mee, er lag zoveel sneeuw, dat je bijna geen kant op kon.

Dus uiteindelijk alleen een bezoek gebracht aan Ferghettina, een super huis, maakt redelijk belegen bubbels, 6 en 9 jaar flesrijping……ik dacht ook 3 jaar,maar dat weet ik niet zeker, ook zijn ze met een experiment bezig om bubbels op de markt te brengen in pyramide vormige flessen, Vorig jaar hebben ze een nieuwe kelder en proefruimte in gebruik genomen, waar ze ruim 8 jaar aan hebben gebouwd.

Wij hebben een poging gedaan het te importeren, alleen ligt de prijs net zo hoog als een goede basis champagne………en dan kiezen mensen toch voor het woordje “Champagne”

Info www.ferghettina.it

Succes Timmus

• JKo

Dank voor je tip, Tim.

Ferghettina stond op mijn lijstje.

Maar ik moest keuzes maken, gezien de beperkte tijd die ik had.

Uieindelijk koos ik voor twee kleine (in aantal) producenten: Colline della Stella in Gussago en Brutell in Adro.

Korte impressies heb ik op wijnforum.com geplaatst.

Groet, Jeroen

• Robèrt Koopman

JKo Schreef:

——————————————————-

> Korte impressies heb ik op wijnforum.com

> geplaatst.

Hier vragen en dan ergens anders je ervaringen plaatsen?

• JKo

Je hebt gelijk, Robert. Niet zo netjes misschien.

Copy-paste en klaar ben ik.

Gelukkig via het forum van eBob en het PB wel enkele reacties gehad, zodat ik niet geheel onbeslagen die kant uit ging.

Voor de dossiervorming hier wat korte impressies.

Heb me gericht op kleinere producenten, terwijl een bezoek aan Bellavista en Ca'del Bosco misschien wat meer voor de hand lagen.

Op voorhand was ik van plan naar Ferghettina en Brutell te gaan.

Ferghettina is een grote player maar door de verschillende positieve ervaringen met deze wijnen wilde ik er aanvankelijk toch heen.

Uiteindelijk is het er bij in geschoten omdat ik in Italie een andere tip kreeg. Bij Massolino in Serralunga raadde ze me aan om langs te gaan bij Andrea Arici (Colline della Stella) in Gussago.

Een kleine producent (ca. 15000 flessen) die op termijn wil doorgroeien naar een middelgrote speler op de markt (60000 flessen). Jonge, gedreven wijnmaker die momenteel 3 soorten bubbelwijn maakt (een rose en 2 witte). Het bijzondere is dat zijn wijnen absoluut droog zijn gevinificeerd (geen dosage), maar desondanks bijzonder vineus zijn. Prachtige wijnen voor een superprijs. Helaas was de 'Dosaggio Zero Millesimato 2005" nog niet in de verkoop (slechts 800 flessen geproduceerd). Dus moest ik mij behelpen met zijn standaardcuvee… Absoluut geen straf! Zeker niet voor de prijs van 12 euro per fles… Geweldig glas. Geweldige mensen ook. Ontvangst bij mama en papa aan tafel. Zoonlief was ergens aan het eten, maar werd stantepede getelefoneerd en zou er over een halfuurtje zijn. Gezellig met de familie espresso gedronken en wat over het bedrijf en de familie gekletst. En dat valt toch tegen als je nog geen anderhalf woord Italiaans spreekt 8-) Papa en mama spraken natuurlijk geen Engels. Andrea overigens ook niet….

Dezelfde dag nog naar Brutell geweest in Adro. Deze afspraak kon ik via-via regelen na wat inspanningen van een Amerikaan die me via eBob deze tip aan de hand deed.

In een woord… FAN-TAS-TISCH. Deze jongen wordt een hele grote. De eigenaar (Tiziano Bruschi) is nog piepjong en doet alles zelf. Zijn wijnen zijn zo mogelijk nog indrukwekkender dan die van Andrea Arici.

Productie is nog minimaal (ruim 3300 handgenummerde flessen Brut en evenzoveel Saten) en de uitmonstering werkelijk prachtig. Zijn wijnen zijn mooi klassiek gemaakt en hebben, buiten een uitbundige fruitige kern en een fijne ondersteunende mousse, zo'n heerlijk amandelachtig bittertje en in de verte een piepkleine oxidatieve toets. Precies zoals ik mijn Champagne graag heb! B) Geinteresseerde importeurs kunnen zich tot mij wenden….

Tot zover,

JK.