Chateauneuf 2007 nogmaals...

• gibson

Heb gedurende de vier laatste weken een 20-tal verschillende chateauneufs 2007 gedegusteerd (regelmatig met Juan), maar de allereerste set van de lange reeks was het trio; Clos des Papes - Ferrand - La Janasse VV. Na 4 weken blijkt dat dit toevallig mijn top 3 zou kunnen zijn voor CNDP 2007.

Rangschikking na 4 weken thuisproeverijtjes: Op 1: La Janasse VV, op 2; Ferrand, Clos des Papes, Cristia VV Barroche Pure & Paul Autard's Cuvée Juline, op 3; Deus Ex Machina, Mon Aieul & La Janasse Chaupin. Tegenvallers in deze 4 weken ( en ja ik gebruik vrij frequent Parker als leidraad ) Cuvée Imperiale van Raymond Usseglio en nog meer tegenvallend (maar eigenlijk sluit deze altijd vrij snel) Les Origines van Grand Veneur.

Samenvattend: Al 15 jaar zing ik het dat CNDP topwijnen leverd, maar in 2007 is het niveau echt wel…..WOW.

Philippe Bravay van domein Ferrand vertelde me onlangs dat 2007 echt wel superkwaliteit leverde in de hele streek mààr 2009 is nog beter vertrokken in de wijngaarden, wel van dan af aan hou ik de meteo -bijna live- nauwlettend in het oog, laat ons nog 3 weken het beste hopen en dan !!!!!!!?

• Hendrik de vierde

Gibson, tot mijn schade en schande moet ik bekennen dat ik ook het e.e.a. heb gekocht:(

Gisteren de deux freres gedronken en met wat extra koeling was dat tot nu toe mijn toppert.

Wat vond je van die wijn?

Hendrik

• gibson

Hendrik,

Heb deze zelf maar zéér beperkt (lees 3 flessen) kunnen aankopen, op het domein zelf was hij ook niet aangeboden in degustatie, daarom ook niet geproefd in de thuisdegustaties.

Na een verticale Usseglio-degustatie die ik overtlaatst heb gegeven, lig ik van 2 freres niet echt meer wakker. Mon Aieul is veel meer MIJN stijl en heeft meer dan het dubbele qua kwantiteit voor de helft van de prijs.

Staan nog wel op het ‘to do’ lijstje; Grenache de st pierre van Giraud, de wijnen van St Prefert en ook nog de Quartz van Clos du Caillou.

By the way; deze degustaties dienen eigenlijk om van bepaalde wijnen nog bij te kopen (indien mogelijk).

Greetz

• gibson

Vandaag ook nog de klassieke Clos St Jean (Tradition) geproefd. Geweldige harmonie en complexe smaken en aroma's. Momenteel is dit echt wel mijn favoriete tradition !!! Maar ik blijf nog steeds meer onder de indruk van de Ferrand CNDP…

• Juan

Kan me wel vinden in jouw ranking. Janasse VV en Clos des Papes zijn echte 100-punters.

Deux Freres heb ik nog niet gedronken. Da Capo heb ik gedronken in Roermond, maar was toen niet onder de indruk. Was volgens mij nog een vatmonster…..(zit volgens mij nog steeds niet op fles…toch?)

Ferrand is DE verrassing! Benieuwd hoe lang mijn 24 flessen in leven blijven….

Overigens is dat sowieso mijn probleem met Ch9dP 2007……Vele wijnen vind ik nu al zo mooi dat ik me niet kan voorstellen dat er voor mij persoonlijk een hogere genotsfactor komt…….zeker gezien het feit dat ik de laatste weken regelmatig niet opgewonden raakte bij een “gerijpte” Ch9dP……

Future will tell………

Hasta Luego

John die zaterdag met Gibson en de vrouwen een mooie wine & dine avond gaat beleven in La Belgique……welke flessen heb jij rechtop staan….????? tipje van de sluier?

Ghehehehehe

• tomm

misschien eventjes uit de toon van 2007, gisteren Cristia VV 2005 gedegusteerd. Fantastische wijn die zo rijk is aan fruit dat je het vele hout die de wijn zou moeten hebben geenszins proeft . Als de 2007 op dezelfde wijze evolueert dan wordt het een serieuze 98-100 kandidaat.

de 2005 is zo dik en krachtig (zonder overdadig te worden) dat ik het moeilijk heb om te geloven dat het een 100% grenache wijn is. Btw, Cristia VV 2005 heeft een zeker Priorat gehalte (maar dan veel beter :)) . Eén van de eerste keren dat ik de verwantschap tussen Grenache & Garnacha zo nadrukkelijk in een Châteauneuf proefde.

Normaliter moest ik volgend week naar een châteauneuf proeverij'tje week maar omwille van vakantie kan ik niet aanwezig zijn. heel spijtig want 'k had zo graag die Cristia VV 2005 ingebracht. ik denk dat ie blind zeer hoog scores zou behaald hebben.

• Juan

en daarom zou het me tegenvallen als je hem niet alsnog zou inbrengen………>:D<

Hasta Luego

John

• tomm

ik moet je teleurstellen juan, de reis gaat door. donderdag of vrijdag zijn we riebedebie richting provence. maareuh … nog 11 flesjes ervan in m'n keldertje, dus er is een reële kans dat je hem ooit nog proeft:)-D

vandaag weer zo'n prachtsap is het glas : Mordorée, Reine des Bois, Lirac, 2007. Niet de de grande finesse van een châteauneuf (ligt misschien ook een beetje aan de moderne stijl van mordorée), maar ooooo zooooo mooooi. alhoewel ik me geen andere lirac kan voorstellen die ik ooit bewust degusteerde, geloof ik dat er geen betere lirac bestaat.

fwiw, binnen twee weken ga ik met ons wijnclubke drie dagen naar chateauneuf om de 2007'ers te proeven. één avond zullen we een diner hebben op basis van BYO. Bedoeling is om ginds zoveel mogelijk toppers uit 2007 bijeen te krijgen krijgen zoals Pure, Clos des Papes, Janasse VV, Cristia VV, Marcoux VV, Secret de Sabon, deux frères, …. (onze chambre d'hôte ligt op 200m van de Ferrand, dus die zal ook wel van de partij zijn). Ben benieuwd wat de resultaten van deze beauty contest zullen worden. en … waarschijnlijk komt harry die avond onze boeken persoonlijk signeren :)o

• Juan

je hebt me niet goed begrepen Tom….ik ging er al vanuit dat de reis doorgaat, maar dan kan je altijd nog ervoor zorgen dat je de fles inbrengt……>:D<

Hasta Luego

John

• tomm

ik weet het john, er zullen weer veel te weinig flessen ingebracht worden en het niveau zal opnieuw zo ondermaats zijn dat een cristia vv 2005 de droefheid van de wijnavond een klein beetje zou kunnen verzachten … ik vind het dan ook zo spijtig dat ik je niet verder kan helpen … veel sterkte op het ascetisch proeverijtje … tracht je kranig te houden ginds m'n vriend (:D

anderzijds indien je je niet stoort aan een half afgewerkte staat van een verbouwing dan ben je welkom om vanavond ten huize van ondergetekende een flesje te komen degusteren.