Info over een bepaalde wijn

• pecaq

Beste wijnkenners,

Eerder stelde ik dit bericht ook al op een andere wijnsite, waar ik doorverwezen werd naar deze pagina, daar hier een paar “lopende encyclopedieën” zouden zijn en me waarschijnlijk verder konden helpen:

Sinds een aantal jaar wonen mijn vrouw en ik in Frankrijk en runnen daar een gîtes. Op zondag gaan wij regelmatig naar een brocante in de buurt.

Zo ook ruim een jaar geleden, toen wij een leuk wijnrek tegen kwamen.

Na wat pingelen, kreeg ik het wijnrek voor 15 euro mee. Maar toen ik weg wilde lopen, bleek dat er nog een aantal flessen wijn bij hoorden.

Natuurlijk dezelfde avond nog geproefd en het was echt een heerlijke witte wijn.

Nu dan ook mijn vraag met betrekking over deze wijn, want de wijn blijft me intrigeren:

Wie kan mij meer vertellen over de volgende wijn, jaartal of iets dergelijks staat er niet op:

Pierre Jean

Sauternes

Achter deze links nog wat foto's van de fles en de doos.

Ik hoop dat één van jullie me verder kan helpen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Peter Quirijnen

• Ruud Göebel

Dag Peter, welkom op dit mooie prikbord. Wat een aardige vondst zo'n rek en dan ook nog een bonus. Zoals je weet verloopt een groot deel van de handel in wijnen in Frankrijk via handelshuizen. Vroeger echter veel meer dan tegenwoordig. (er is nl. nogal wat gerommeld:( ) Vooral in Bordeaux kon men de verleiding niet weerstaan om wat wijnen uit zuiderlijker gelegen landen bij te mengen, vooral in wat mindere jaren. Maar de negociants hadden ook nog een andere funktie nl. het opkopen van wijnen bij kleinere druivenboeren om zo de wijnen als een algemene appellation op de markt te brengen. Ook konden ze wijnen opkopen van grote en gevestigde huizen die een deel of zelfs de hele oogst niet in een bepaald jaar op

de markt wilden brengen, omdat de kwaliteit niet voldeed aan de standaard van die châteaux. Ik denk dat jij op deze wijze de fles Sauternes in handen hebt gekregen van Pierre Jean, dit was dus een handelaar en afvuller buiten het Sauternes gebied. Als ik naar de kleur van de inhoud kijk, denk ik zomaar dat die fles 55+ jaren oud kan zijn. Maar zo oud kan een goede Sauternes makkelijk worden. Je zou kunnen fantaseren dat je eigenlijk een afgekeurde d'Yquem hebt gedronken voor weinig!:D

Ruud.

• pecaq

Ruud,

Bedankt voor je reactie en de uitgebreide uitleg.

Ik heb nu in ieder geval een idee van wat voor wijn het ongeveer is en heb weer wat bijgeleerd over de geschiedenis en gang van zaken van wijn in Frankrijk.

Je hebt volledig gelijk dat wat fantaseren in dit geval leuk is en dat doe ik dan ook graag ;-)

Nu ben ik absoluut geen wijnkenner (helaas), en moest ik d'Yquem dan ook opzoeken (wat misschien als schelden in de kerk op dit forum gezien kan worden), maar heb gevonden dat het een leuk wijntje is, met nog leukere prijzen :-)

Leuk om aan de eettafel dit verhaal bij de wijn te vertellen en het komt de smaak van de wijn wellicht ook nog wat ten goede :-D

Merci,

Peter