Rare druifjes

• Peter vdB

Ik geef toe. Met aandacht wijnproeven brengt veel geluk. Zo zit ik zit nooit met mijn mond vol tanden of mijn hoofd vol watten in een wijncafe of restaurant de wijnkaart te bekijken. Ik pik fraaie of opmerkelijke flessen uit de lijst en geniet. Maar soms kan ik ook hopeloos en teleurgesteld zijn. Vandaag bijvoorbeeld.

Schloss Sommerhausen 2008

Franken, Cuvee ST 5 Dinarazade

Geen fijne wijn? Jawel. Lekker! Perzik in de neus, hele vage zweem van bloemen, tikje mineralig. en de smaak is sappig met veel rondeur. Aangenaam. De wijn is - en nu komt het - gemaakt van Muskatsilvaner en Muskateller. Rare druifjes. Misschien wel ooit van gehoord, misschien wel ooit gedronken - maar dan tochn niet bewust. En dus oefent zo'n fles aantrekkingskracht uit, proberen. Proberen = leren. En daar zit nou net de crux. Ik leer hier niets van. De wijn zou ook kunnen doorgaan voor een prettig glas Sancerre. Of voor mijn part een Pinot Blanc.

Ik zou willen dat rare druifjes naar rare druifjes ruiken en smaken.

• Ruud Göebel

Ja Peter, dat is het aardige met die vele synonymen voor druiven, als er puiechou had gestaan i.p.v. muscatsilvaner en katzendreckler i.p.v. muskateller dan was jouw conclusie precies hetzelfde geweest want het is gewoon sauvignon blanc met muscat blanc à petits grains.:)

Ruud.