Welke goede wijngidsen zijn er voor consumenten?

• Sjoerd (Beheerder Didactiek)

Welke betrouwbare wijngidsen zijn er voor consumenten om makkelijk te kunnen kiezen welke goedkopere wijnen (5 tot 10 euro) in een supermarkt of keten zoals de HEMA mee te nemen zijn? Ik kan me namelijk voorstellen dat het allemaal momentopnames zijn en dat tegen de tijd dat je een boek uit brengt, de wijnen van die goede jaargang al niet meer verkocht worden. Volgens mij maakt het jaar waarin de productie plaats vond een groot verschil bij de meeste wijnen. Het wijnadvies voor een bepaald merk in supermarkt X kan dan heel anders uitpakken.

• Ronald Heijden

Beste sp_didactiek ,

Er zijn 3 gidsen die in dat segment opereren te weten :

De wijngids van de Consumentenbond

Supermarktwijngids van Nicolaas Klei

De beste wijnen onder vij euro van Harold Hammersma & Hubrecht Duijker

Deze gidsen komen meestal uit in het najaar en zijn dan toch zeker geruime tijd actueel te noemen.

De ketens en supermarketen hebben zeer veel belang bij een goede klassering in deze boekjes want

dat duwt de verkoop van die wijnen omhoog. Overigens kan je in het segment wat je noemt (E 5,00 - E 10,00)

ook gerust de onafhankelijke plaatselijke wijnhandel binnen lopen voor wat lekkers. Zo omzeil je de massaproductiewijn

van de ketens en kan je gewoon proberen je eigen smaak te ontwikkelen i.p.v. trouw deze gidsjes te volgen.

Groeten,

Ronald Heijden

• MaartenZzzzz

Ronald, je bent Cuno's gids vergeten. Werkje heet simpelweg Cuno 2009. Geloof dat Cuno 2010 er spoedig aankomt.

• André

Ook komt Harold Hamersma met een nieuwe gids : Wijnen tussen 5-10. Dat wordt interessanter.

André

• Robèrt Koopman

Ik kijk nog altijd uit met spanning naar de gids van Frank Jacobs, “wijnen boven de 500 euro” … :D

• Ruud Göebel

Ja Robèrt, in dat kader is het volgende ook wel een aardige:

"Wijnboek ter waarde van 1 miljoen dollar

Volgend jaar komt een wijnboek ter waarde van 1 miljoen Amerikaanse dollars op de markt met een gewicht van ongeveer 30 kilo. In dit wijnboek worden de 100 beste wijnproducenten, chateau’s of wijngaarden vermeld. De koper van het extravagante wijnboek ontvangt naast het dikke naslagwerk ook van alle 100 vermeldingen een kist met 6 flessen wijn. Op dit moment wordt nog druk gewerkt aan de selectie van de wijnen op basis van een lijst van 300 potentiële wijngaarden. Geïnteresseerden moeten wel snel zijn, de eerste 25 exemplaren zijn namelijk al verkocht". (uit de nieuwsrubriek van een door Juan aanbevolen wijnverzendhuis)

Ruud.

• Udo Göebel

En dan is (was) er nog Top Wijn 2009 van Ruit & Rijst. Cuno 2010 is al naar de drukker, geloof half oktober presentatie.