Wat Italianen in Italië

• Sangiovese

Vorige week met broer en pa een weekje in de Italiaanse Alpen doorgebracht. Aangezien we vertoefden in een hotel aan het eind van de wereld, hadden we onze eigen wijn meegenomen.

- Castello di Neive Barbaresco Santo Stefano 2004. Piep en piepjong, maar gelukkig open genoeg om van te genieten. Gaat natuurlijk nog veel mooeier worden als de boel wat meer in balans komt. zuren overheersen het fruit nu nog enigszins, maar de belofte van het fruit was prachtig! mooie complete wijn. en een prachtige QPR barbaresco!

- Ceretto Bricco Rocche 1985. Ook schitterend. had wel veel lucht nodig om in balans te komen. groeide waanzinnig in het glas. prachtige belegen tonen van leer, paddestoelen naast de frisheid van rode bessen. zit wat teer in, beetje keoeinmest in de neus… heerlijk snuffelen dus….

- Fontodi Flaccianello 1997. Wat een klapper van een wijn is dat toch….. veel van alles zonder vermoeiend te worden. dik pak fruit. het zoetje brengt prachtig tegenwicht tegen de aanwezige zuren. de neus is een wonder. schitterend.

- Podere San Luigi Fidenzio 2001. ahhh… deze wijn begint op zijn top te komen…. absoluut schitterend. Meer power dan de Flaccianello, daardoor ook iets minder verfijnd. Evenveel genieten.

- Cabernet Franc Selection van Weninger & Gere 2004

verrassing!! Gewoon een erg goede wijn. lekker fruit, mooie structuur. zuren wellicht (nog?) iets te overheersend. wat minder diepgang dan de Flaccianello en de Fidenzio, maar absoluut mooi.

ciao!

• Juan

Fidenzio meer power dan Flaccianello….hmmmmm moet ik eens proberen dan……

Paul, wanneer kan ik aan mijn magnums Flaccionello 2003 beginnen? nog jaartje of 3 laten liggen voor optimum drinkgenot?

Hasta Luego

John

• Sangiovese

Hoi John,

de 2003 is voor mij een Flaccianellojaargang om relatief jong te drinken. Ik kwam er zojuist tot mijn schrik achter dat ik zelf nog maar 1 fles heb (nog wel wat magnums). Blijkbaar zijn de andere flessen allemaal al genuttigd…..>:D< om de tijd door te komen wachtend op de ultieme rijpheid 2001 en de 2004….

Dit najaar organiseer ik een flaccianelloproeverij waar de 2003 natuurlijk ook open gaat. Als je nog even geduld hebt, krijg je dan een antwoord van meerdere proevers. Je kunt natuurljk ook zelf komen, dan weet je het helemaal zeker!

Vooralsnog is mijn antwoord dat de 2003 nu zeer te genieten is en dat hij waarschijnlijk vanaf 2013 gaat inboeten…

maar zoals ik al zei: na de proeverij zou het zomaar kunnen zijn dat ik mijn mening wat bijstel….

ciao!

• Juan

Thanks Paul.

Als je de datum weet….ik hoor het graag!

Hasta Luego

John

• Sangiovese

John,

vooralsnog staat de datum op 3 oktober.

Ontwikkelingen zijn te volgen via:

Flaccianelloproeverij

ciao!

• iRalph

John, jouw smaak kennende is Fidenzio wel iets voor jou. 100% Cab Sav.

Ter info: Podere San Luigi ligt hemelsbreed zo'n 10-15 km van Tua Rita waar je meen ik goede ervaringen hebt met Syrah en Redigaffi. Toscaanse wijnen voor jouw smaakpalet zijn m.i.: Flaccianello, Testamatta, Tenuta di Trinoro en Percarlo in rijpe jaargangen en verder La Ricolma, Alceo, Nemo, Galatrona, Redigaffi, Syrah Tua Rita, Scrio, Messorio, Massetto, Ornellaia, Lupicaia, Tassinaia, Solaia, Fidenzio en wellicht ook l'Apparita. Maar meer dan de helft heb je hier al van gehad, nietwaar?

• Sangiovese

kleine correctie op het verhaal van Ralph: er zit ook wat cab. Franc in…

ciao!

• Juan

Hey Ralph,

De helft heb ik inderdaad zo ongeveer gehad en niet helemaal zonder succes:

Galatrona, Syrah Tua Rita, Massetto….wooooooow alleen maar goede herinneringen aan!

Alceo, Ornellaia en Solaia, in sommige jaren meer dan ok, in sommige jaren wat gewoontjes…..

Percarlo…….tja wat moet ik van die wijn zeggen…..in 1990, 1997, 2001 woooooooooooooooow overige jaren dun en matig

Scrio heb je dacht ik mij een keer laten proeven bij Willem ***…zo ja, dan moet ik dat nog eens kopen, was TOP!

Flaccionello 1 keer gedronken…..tijdens het diner aansluitend aan de 100 punten proeverij in de Librije…de 1990….en die was voor mij halfdood…..dik over zijn hoogtepunt heen…teleurstellend dus…..

L'Apparita….nooit de hype begrepen. Veel jaargangen gekocht op “de grote naam”, eigenlijk allemaal teleurstellend!

De overige wijnen ken ik niet en moet ik dus snel eens proberen….juist in Italiaanse wijnen wil ik mijn persoonlijke toppers wel uitbreiden…..

Overigens drink ik tegenwoordig redelijk veel Torrione! Ooit via een koppelverkoop met Galatrone in mijn mik geduwd gekregen :D en tot mijn grote verbazing vind ik het een geweldige wijn! De 97 en 98 zijn momenteel groots. De ultrarijpe 2003 is ook “spek voor mijn bek”!

Hasta Luego

John

• Sangiovese

John,

Je hebt ook een keer de Flaccianello 2003 op. was je best enthousiat over…

ciao!

• Juan

Hmmm dan heb ik er geen notities van gemaakt…..staat niet in mijn systeem…..